• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Import från usa!

F

F.d. 17990

Guest
Hej!
Jag går i tankarna att ta hem en bil från usa för b-kort!

Vilka modeller har bra andra handsvärde?
Något speciellt man bör tänka på jämfört med att köpa här hemma?

Vad krävs vid inregistrering?

Tacksam för svar från er kunniga inom detta område!!

Mvh

Thomas

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Import från usa!

Bland annat så krävs skärmblinkers och km mätare ,många har ju både miles och km gradering .
När vi tog hem EVO´n från England så krävdes även ett COC intyg EuroCoc.eu - Certificate of Conformity

Tar du en ovanlig bil som inte säljs i Sverige så var man även tyvungen att ha ett intyg för att bilen har serietillverkats , vilket dom inte trodde om den raketfordonet vi tog hem .

F

F.d. 25023

Guest

I England finns säljföretag som säljer amerikanska husbilar på den engelska marknaden.

De borde de ha sörjt för att de fyller EU's krav och olikheter (somt.ex ström, generatorer osv.) och då borde de vara klara för import och godkännande i Sverige lik de som importeras från Tyskland.

Värt att ta reda på! Kanske genom att söka på RV med co.uk som site-ändelse på google.

hälsn
jyrki

Senast redigerad av en moderator:

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Gå in på bilprovningens hemsida där finns (iallafall tidigare) mycket information.
Tar man inte in bilen som flyttgods kan det bli knepigt. Om bilen inte är EU-godkänd kan de kan kräva att du kör ett avgasprov (i Studsvik, tror jag det är) och det är DYRT.
Är det flyttgods klarar du dig med att betala en miljöavgift om avgasreningen inte är godkänd. Du måste oxå byta färg på blinkers. USA har orangea, EU har gula. Du måste oxå byta till godkända strålkastare mm mm.
Jag tog in en bil som flyttgods för ett antal år sedan och det räckte med miljöavgift, blinkers och strålkastare.
Ring Bilprovninge, de brukar vara hjälpsamma.
Winnebago är ett välkänt och välrenomerat husbilsmärke.
Skall du frakta över bilen ta kontakt med Wallenius. Det kör över Volvo till Newark och LA och går ibland nästan tomma tillbaka.
Lycka till

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Glömde säga att så gott som alla husbilar i USA har bensinmotorer. Oftast stora V-åttor som drar 2 lit/milen. Det kan bli dyrt att köra runt i Europa med en dylik.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag kom nu på att en jobbarkompis som bor i Falköping och hans far som bor i Florida har en liten rörelse som håller på med detta så har du bara önskemål på vad du vill ha så kan han leta reda på lämpliga objekt och även ordna leverans till Göteborg .

F

F.d. 25023

Guest

En motor som blivit populär i USA numera är Mercedes-Sprinter diesel. Den amerikanska versionen är identisk med den europeiska och används i en hel del husbilar.

hälsn
jyrki

F

F.d. 8517

Guest

Hej!
Jag går i tankarna att ta hem en bil från usa för b-kort!

Vilka modeller har bra andra handsvärde?
Något speciellt man bör tänka på jämfört med att köpa här hemma?

Vad krävs vid inregistrering?

Tacksam för svar från er kunniga inom detta område!!

Mvh

Thomas

Du skriver att den ska köras med B kort.. max 3500 kg..
Då blir de svårt o hitta non i USA. annat än mycke gamla.. Lesharo e en men då kan du lika gärna köpa en liknande hä dom e byggda på Fiat. alla dom fullutrustade väger oxo en hel del dom är ofta byggda på lastbilschassie.
själv tog jag in en Allegro som flyttgods 2001. den e 28 fot. o väger 7500 totalvikt..

MVH
Sven..

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det kan være enklere å hente fra Canada, de har mer de samme kravene som Europa. Der er det og mange flere diesel biler.

Vekt kan være et problem også fra Canada, alle har lov til å kjøre tyngre biler enn 3500 kg.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Vad är skärmblinkers?

Det är en blinkers som sitter på skärmen eller som på nyare bilar sitter det ju även på backspegeln konstigare är det inte .

skärmblinkers - Google-sökning

Som du ser på denna amerikanska audi 200 så har den inga skärmblinkers : http://www.audistory.24max.de/old1/pics/c3200us.jpg
medans denna europeiska har det . http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7f/Audi_200_quattro_vl_black.jpg

Det är iofs så även på visa tyska men i Sverige så måste det vara "skärmblinkers" som syns från sidan .

F

F.d. 2065

Guest

Tomas.
Om du personbil 2 registrerar husbilen får den väga mycket mer, det går bra med bussar som väger 17 ton under förutsättning du har ett körkort utfärdat 1996 eller tidigare. I annat fall får du C regga bussen och behöver således ett C körkort.
Mvh
PG

F

F.d. 2065

Guest

Det hjälper föga att importera från England, eller Tyskland.
Orsaken är att de har nationella undantag, Sverige accepterar inte andra EU staters nationella undantag utan kräver hel EU godkännande. Sådana Bussar finnes ej. Återstår privat import för eget bruk samt att uppfylla de krav som ställs här
Mvh
PG

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Mobilen.eu säljer amerikanska husbilar. Hur lyckas de ta in bilarna och registrera dem här?
Ha det

F

F.d. 2065

Guest

Hej,

de lyckas ta in dem genom att uppfylla de krav som ställs, svårare är det inte.
Men man måste vara påläst för att inte ramla i onödiga fallgropar som kan kosta onödiga pengar.

Mvh
PG

F

F.d. 2065

Guest

Hej,

Det skrivs att så gott som alla USA husbilar har bensinmotorer som drar 2 l milen.
Både sant och osant då det finns gott om Dieslar helintegrerade.
C klass däremot, dvs de med tex Ford el. Chevahytt har till 90% bensinmotor.
Dieslarna i klass A, dvs helintegrerade har jag kört i ca 10 år i USA och 2 år i Sverige. de drar ca 2l milen vid normal körning

PG

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Hur har du fått info'n 17T?
Mvh. Magnus

Tomas.
Om du personbil 2 registrerar husbilen får den väga mycket mer, det går bra med bussar som väger 17 ton under förutsättning du har ett körkort utfärdat 1996 eller tidigare. I annat fall får du C regga bussen och behöver således ett C körkort.
Mvh
PG

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Hmmm... En "siffra i luften" på ett forum där tusentals personer kan ta till sig Din information som det vore det som gäller?
Bättre kan du! ;)

Ok, då vet åtminstone jag hur jag skall läsa dina inlägg! :rolleyes: 45ft? Totalvikt över 20T +.... Oftast runt 23T
Ingen tillämpligt viktbegränsning på "normal" US Rv i Sverige... BK klass på väg gäller...

Ps. I övrigt, bra inlägg! Ds.

Bara en siffra i luften. Personbil 2 reggad buss är ju inte något problem. En 45ft 3 axlad går in på personbil 2
PG

F

F.d. 2065

Guest

Hmmm... En "siffra i luften" på ett forum där tusentals personer kan ta till sig Din information som det vore det som gäller?
Bättre kan du! ;)

Ok, då vet åtminstone jag hur jag skall läsa dina inlägg! :rolleyes: 45ft? Totalvikt över 20T +.... Oftast runt 23T
Ingen tillämpligt viktbegränsning på "normal" US Rv i Sverige... BK klass på väg gäller...

Ps. I övrigt, bra inlägg! Ds.

Ber om ursäkt för att jag bara slängde ur mig en siffra, var trött.
Har samtliga direktiv i min dator efter 2 års ringande till transportstyrelsen så man blir ibland lite trött på alla sifferlekar. Oavsett vilket, 3 axlade 45ft går att besikta i Sverige, i slutändan är det vad som räknas för mig.

Mvh
PG

Toppen