• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Import från Tyskland. Några allmänna råd önskas.

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025
Funderar på att importera en husbil från Tyskland. Hur man rent tekniskt går till väga tror jag mig nog ha förstått. Men jag tror på idén att hellre fråga en gång för mycket än för lite, så här kommer några frågor.

Att köpa en husbil via Internet, utan att ha sett bilen i verkligheten antar jag inte är någon bra idé. Men det ska finnas någon handlare som importerar bilar på beställning. Minns att jag läste att de tar en titt på bilen och om den inte är i bra skick så avråder de från köpet.
Någon som vet vilken handlare jag är ute efter? Kanske finns det fler? Vad tar de betalt för jobbet?
Jag antar att det är en bättre idé att åka ner och själv välja ut en bil på plats.

Om man vill låna en slant till husbilsköpet så har vår bank lägre ränta och återbetalningstid om vi använder husbilen som säkerhet. Men dessvärre så kan de bara ta husbilen som säkerhet om jag köper den hos auktoriserad försäljare. Antar att de även menar att det ska vara en Svensk försäljare. Anledningen är att de vill förvissa sig om att fordonet är korrekt värderat.
Tar gärna förslag på hur man vettigt finansierar bilen. Kanske finns det en bank som även tar importerade bilar som säkerhet?

Jag har inte så mycket tid under våren att åka runt för att leta husbil i Tyskland och helst håller jag mig i något begränsat område i de norra delarna. Funderar på Kiel, eftersom jag farit runt lite i de trakterna tidigare.
Någon som har förslag på handlare i trakten av Kiel? Eller finns det kanske något annat område som är bättre än Kiel för att leta Husbil?

Om jag hittar en husbil via nätet hos någon handlare i Tyskland, så bör man kanske ställa lite frågor innan man drar ner. Men hur frågvis kan man vara utan att bli för jobbig?
Kan man begära att de håller en bil?

Hur tar man med pengarna? Kontanter är ju inte kul att ha i fickan då det rör sig om rätt stora summor. Om man inte heller vet vilken av ett par handlare man kommer att köpa av, så kan man ju knappast ta med någon form av bankväxel? Är det kredit/bank-kort som gäller?

Om man åker runt och hittar en husbil hos en handlare, hur lång tid tar det för dem att få den i ordning så man kan köra hem med den? Tänker på skylt, försäkring och annat i pappersväg.

Något mer man bör tänka på?

Olle Ö

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1028
Medlemskap
2025
Sv: Import från Tyskland. Några allmänna råd önskas.

Kolla med Citibank eller annan internationell bank.

Det där att ha pengar med sig är inte kul. Vet själv av egen erfarenhet.

Jag har en bekant som tagit hälp av husbilen.com i Mellerud. Det var för 3 år sedan så om det fortfarande gäller vet jag inte, men kolla

/ Olle

S

steve.swe

Guest

Köpte husbil nyligen i Tyskland
Betalningen löste swedbank via en utlandsbetalning. När jag godkände husbilen på plats så ringde jag personlig service som gjorde en prioriterad utlandsöverföring pengarna fanns på husbilsfirmans bank efter ca 3h.
Jag ringde och mailade massor med frågor innan tills vi var överens. Han skickade ett beställningskontrakt som jag skrev på och scannade och skickade tillbaka med ett tillägg att om bilen inte var i samma skick som beskrivningen kunde jag backa ur affären.
Provade noga där nere alla funktioner han ordnade exportskyltar åt oss. Vi åkte buss till Tyskland med eurolines kostade ca 600kr kom fram torsdag morgon han hämtade oss på stationen och vi lämnade företaget som nyblivna ägare ca 16,00 samma dag med fulla vatten tankar och gasol för två dagars premiär på väg till sverige. Har precis fått tillbaka ursprungskontrollspapper och bokat tid för regbesiktning.

F

F.d. 2069

Guest

Jag importerade en begagnad Niesmann+Bischoff från tillverkarens försäljning vid fabriken i Polch.
Försäljaren garanterade att bilen var i 100% skick, jag gjorde en överföring via banken. säljaren garanterade återbetalning och ersättning för resa om vi hittade några fel på husbilen och inte var nöjda, den skulle vara nyservad och nyrekondad lovade han.
När jag kom ner blev jag visad in i en hall där dom levererade sina sålda husbilar både nya & begagnade, det satt en skylt i fönstret på husbilen där det stod välkommen herr Xxxxxxxxx.
Bilen var verkligen i superskick och såg helt ny ut.
Dom gick igenom all utrustning med oss och var verkligen hjälpsamma.
Det vara bara att skriva under och börja resan hem.
Jag hade tecknat en försäkring med Länsförsäkringar som täckte resan hem plus resor till besiktning.
Hur smidigt som helst!
Lycka till!
Bilen har fungerat utan fel och flera som sett den har trott att den var ny.
Så jag kan varmt rekommendera Niesmann+Bischoff i Polch.

PS
Åkte mindre vägar i lugnt tempo och fick på det sättet njuta av en liten semester innan jag var hemma igen.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 13449

Guest

Det billigaste sättet är att belåna på en fastighet/bostadsrätt om du vill ha ner räntan. Har man inte det och vill ha en finansieringslösning kan man ta in den genom en husbilsfirma och sen finansiera husbilen via dem då husbilen då säljs via en svensk bilförsäljare.

Toppen