• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Import från Frankrike

BO-A OCH INGEGERD

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
5099
Medlemskap
2025
Hej

Vi är intresserade av att veta om någon har importerat en husbil från Frankrike
och hur det fungerade jämfört med import från Tyskland. Något särskilt man behöver tänka på?

Hälsningar Ingegerd och Bo-A

bennyja

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
9229
Medlemskap
2024
Sv: Import från Frankrike

Det var så länge sedan jag importerade från Tyskland så det finns andra som är bättre på att besvara dessa frågor.

Däremot har vi hämtat två bilar från Franrike under förra året.

En importförsäkring köper ni av ett svenskt bolag. Vi använde LF och betalade ungefär 2000 kr. Försäkringen gäller i en månad. Chassienummer, märke och modell samt totalvikt frågde man efter. Ev också regnr,men det är ju enkelt att kolla upp.

Köpekontrakt upprättades. Säljaren hade ett franskt i ena fallet. Vi hade ett som vi hämtade ner på Konsumentverkets hemsida. "Carte gris", deras registreringsbevis, såg inte alls ut som vårt men det måste naturligtvis medfölja. Köpeskillingen kvitterades direkt på köpekontraktet.

Sen var det bara att ansöka om ursprungskontroll och efter att den var klar registreringsbesiktiga bilen.

BO-A OCH INGEGERD

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
5099
Medlemskap
2025
Sv: Import från Frankrike

Hej

Tack för svaret! Det låter som om det inte är nån större skillnad
mot att hämta en husbil i Tyskland - förutom utmaningen med