• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Import av ny husbil, vad gäller med momsen?

viana

HBK Intresserad
Kommun
Linköping
Vet att detta ämne avhandlats i tidigare trådar, men mycket av infon är lite gammal. Är i färd med att importera en ny husbil från Tyskland, handlaren är inte så pigg på att sälja bilen utan moms. Skulle ju helst vilja slippa ligga ute med tysk moms. Vad jag förstår är regelverket ganska enkelt, momsen ska betalas i det land där bilen registreras. Är det någon som har några bra tips med dagsaktuell information ?

Tacksam för svar !

Andreas

ArneF

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14141
Medlemskap
2025
Sv: Import av ny husbil, vad gäller med momsen?

När vi köpte vår nya husbil i Tyskland 2014 betalade vi först den tyska momsen. Sedan fick vi betala den svenska momsen när bilen kommit till Sverige. När jag skickade ett intyg, skrevs på tyska, från det svenska Skatteverket att jag betalat den svenska momsen, till den tyske säljaren, betalade han tillbaka den tyska momsen till mig. Fungerade väldigt smidigt!

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

I mitt fall gjorde vi på exakt samma sätt som Arne. Försökte först få säljaren med på att jag skulle betala momsen i Sverige och ta med intyget/kvittot ned till säljaren i Tyskland men det gick de inte med på

viana

HBK Intresserad
Kommun
Linköping

OK tack för svar!

Tog det lång tid innan ni fick tillbaka den tyska momsen ?

Andreas

J

Jarn

Guest

Jag har varit med om båda fallen.
Första gången betalade jag tysk moms och fick tillbaka den en dryg månad senare.
Nackdel var att jag måste ju betala in den svenska, så jag låg ute med dubbel momsbetalning. Dessutom blev det växlingsförlust när jag fick från Euro till SEK samt att det finns ju en valutarisk också.

Andra gången hade jag beställt husbilen i god tid och visste därför det exakta priset. Jag kom då överens med säljaren att jag ej skulle behöva betala tysk moms om jag tog med mig ett brev i original från svenska Skattemyndigheten att jag betalt in svensk moms på just den husbilen.
Det fungerade perfekt, fick ett intyg både på svenska o tyska från Skatteverket samt lite stämplar (tyskar älskar stämplar) som jag visade upp.
Betalde då bara nettopriset på husbilen.

Kronvall

HBK Medlem
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2025

Jag hade en diskussion med skatteverket för 3 år sedan ang. momsen.
Ville provocera lite och börja med att fråga om jag behövde betala svensk moms på ev. tillbehör som jag köpte till bilen.
Nej det behövde jag inte enl. Skatteverket.
Bra, då kan jag låta tillverkaren montera utrustningen som t.ex. parabol, stödben, larm, automatlåda, golvvärme, mm.
Slutbeskedet jag fick vara att dom utgår från fakturan (inte köpekontraktet) som bifogas momsredovisningen som jag skickar till Skatteverket.
Så i princip kan man låta återförsäljaren ta fram en faktura på själva grundmodellen av husbilen och en faktura på alla tillbehör.:cool:

Labic

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024

Köp bilen hos http://www.skandic-camping.dk
Där behöver du inte betala den tyska momsen. När bilen är registrerad i Sverige skickar du en kopia på regbeviset till företaget. Personalen talar skandinaviska. Prata med Ronni han fixar det mesta.
Lars

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Ville provocera lite och börja med att fråga om jag behövde betala svensk moms på ev. tillbehör som jag köpte till bilen.
Bra, då kan jag låta tillverkaren montera utrustningen som t.ex. parabol, stödben, larm, automatlåda, golvvärme, mm.
Slutbeskedet jag fick vara att dom utgår från fakturan (inte köpekontraktet) som bifogas momsredovisningen som jag skickar till Skatteverket.
Så i princip kan man låta återförsäljaren ta fram en faktura på själva grundmodellen av husbilen och en faktura på alla tillbehör.:cool:

Så ska man göra om man köper ny bil

J

Jarn

Guest

Jag gjorde så första gången det var aktuellt och då var det en lagerbil. Då fick jag en separat faktura på de extra tillbehör jag ville få monterade.

Andra gången var en nybilsbeställning från fabrik med alla tillbehör monterade där.
Jag ville då köra samma variant men det gick inte säljaren med på. Anledningen var att de kunde få revision från fabriken och skulle då visa upp vad de sålt bilen för och då gick det inte med dubbla fakturor.
Trist men samtidigt accepterar jag det då det också visar att säljaren agerar seriöst.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Visst är det så Rolandh men går det så går det.
Du har helt rätt att det kan vara ett betyg på säljaren.

viana

HBK Intresserad
Kommun
Linköping

Försökte med den varianten med det gick icke för sig för säljaren. Annars bra idé!

F

F.d. 50825

Guest

Hej!
Jag ska hämta en nyproducerad husbil i Tyskland om ett par veckor.
Leverantören har skickat en netto faktura.
Ska jag kontakta skattemyndigheten lokalt för att betala in svensk moms innan jag hämtar hem husbilen för att undvika att ligga ute med tysk moms?
Tacksam för respons
Roffe

J

Jarn

Guest

Hej!
Jag ska hämta en nyproducerad husbil i Tyskland om ett par veckor.
Leverantören har skickat en netto faktura.
Ska jag kontakta skattemyndigheten lokalt för att betala in svensk moms innan jag hämtar hem husbilen för att undvika att ligga ute med tysk moms?
Tacksam för respons
Roffe

Du skall ju ändå betala den svenska momsen, så om du gör det nu eller sen har ju ingen praktisk betydelse för dig misstänker jag.
Kan kanske underlätta vid avhämtandet av den nya bilen om du har kvitto från svenska Skatteverket att moms är betald.
Annars verkar det ju tydligen kvitta för dem när de sänder en nettofaktura.

4

4 JO

Guest

Vid all försäljning mellan företag inom EU ska alltid nettofaktura användas och köparen ska då betala momsen i det egna landet.
Förutsättningen är att båda har ett registrerat VAT-nummer.
I annat fall ska bruttofaktura användas.

Vill man så kan man ju testa att göra sitt eget VAT-nummer enligt principen SEpersonnummer01, tex SE121212343401, kan kanske funka hos försäljaren.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Jag gjorde så första gången det var aktuellt och då var det en lagerbil. Då fick jag en separat faktura på de extra tillbehör jag ville få monterade.

Andra gången var en nybilsbeställning från fabrik med alla tillbehör monterade där.
Jag ville då köra samma variant men det gick inte säljaren med på. Anledningen var att de kunde få revision från fabriken och skulle då visa upp vad de sålt bilen för och då gick det inte med dubbla fakturor.
Trist men samtidigt accepterar jag det då det också visar att säljaren agerar seriöst.

Innan vi var med i eu var det ju moms på all import nytt som beg.
Minns tullhuset i Västerås när jag tog in en Daimler Sovereign från England,
fick ett kvitto av säljaren på 8000kr.
Tog en stund att övertyga tullaren att bilen inte var värd mera, men det gick. :)

F

F.d. 55665

Guest

Vid all försäljning mellan företag inom EU ska alltid nettofaktura användas och köparen ska då betala momsen i det egna landet.
Förutsättningen är att båda har ett registrerat VAT-nummer.
I annat fall ska bruttofaktura användas.

Vill man så kan man ju testa att göra sitt eget VAT-nummer enligt principen SEpersonnummer01, tex SE121212343401, kan kanske funka hos försäljaren.

Det där blir fel tyvärr. Bara näringsidkare får VAT-nr, inte privatpersoner som inte bedriver verksamhet. Och att ta in en husbil på sin firmas VAT-nr är att be om problem (snudd på fängelse i straffskalan). Seriösa säljare kollar VAT-nummer mot EU:s databas annars kan dom själva få skit när det kontrolleras i efterhand av skattverken. Tvärtom är grundtanken att privatpersoner betalar momsen i det landet som varan sälj i (vilket oftast är en fördel när det gäller Tyskland mfl länder med lägre moms). Nya fordon är ett av undantagen, medan begagnade följer regeln (därför ör 500-milsbilarna rätt populära). Även postorder från firmor som registrerat sig i Sverige (måste dom göra vid viss omsättning) debiterar svensk moms.

F

F.d. 22810

Guest

Hej!
Ny här på HBK och funderar på att inhandla en äldre begagnad husbil från Tyskland, cirka -92 i årsmodell. Hur gäller det med momsen där? Och hur går det till med gasol certifikat och sådant? Får man alla certifikat som behövs för att enkelt regga in i Sverige? Har enbart importerat in personbilar innan och det skiljer ju lite :) Men någon här kanske kan ge svar? :)

Toppen