• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Import av husbil

K

Klaric

Guest
Hej Husbilsklubben

Vi ska importera vår första husbil Dethleffs Advantage 7071 4,5 ton har lite koll men skulle gärna ha lite mer kött på benen innan jag o frugan sticker nästa vecka.
Säljaren ska ge mig fahrzeugbrief COC samt kvitto med alla uppgifter på.
NU min fråga finns det något mer man behöver veta hörde av en vän att man kunde ringa Dethleff och fråga saker om man hade chassinr.
Tacksam för svar.

Åke & Meta

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
6783
Medlemskap
2025
Sv: Import av husbil

Titta efter så att det finns en klisterlapp eller plåt där chassinummer axeltryck osv. är fastsatt någonstans på bilen. Om den saknas så går det inte att få igenom den på besiktningen. Den saknades på vår bil, fick skicka efter den från fabrik. Det är endast tillverkaren som kan utfärda den.

F

F.d. 53022

Guest

Skall du köpa ny bil, köp utan moms i Tyskland, betala Svensk moms 25%.
Köpa begagnat, betala Tysk moms 19%, tänk på att den måste varit registrerad i tyskland minium 6 månader samt körd minimum 600 mil.
Antal mil skall stå på köpehandlingen alltså minimum 600 mil på köpehandlingen.
Blir det fel med milen eller 6 mån registrering i tyskland kan man åka på både Tysk och Svensk moms.

Bosse

Lena & Bosse Möller

HBK styrelse suppleant
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
2021
Medlemskap
2027

Hej Husbilsklubben

Vi ska importera vår första husbil Dethleffs Advantage 7071 4,5 ton har lite koll men skulle gärna ha lite mer kött på benen innan jag o frugan sticker nästa vecka.
Säljaren ska ge mig fahrzeugbrief COC samt kvitto med alla uppgifter på.
NU min fråga finns det något mer man behöver veta hörde av en vän att man kunde ringa Dethleff och fråga saker om man hade chassinr.
Tacksam för svar.

Hej Kenet!
Vad för uppgifter skulle du få med hjälp av chassinr.?
Hälsningar Bosse

K

Klaric

Guest

Hej Bosse

Lite info om serviceintervaller, skador som en auktoriserad verkstad har har gjort.

L

linde

Guest

När jag importerade vår bil ville tyska myndigheten ha papper på min adress i Sverige för att jag skulle få tillfällig reg skylt (gul) vilket jag inte hade, min tyska vän fick ange sin adress och jag åkte på hans försäkring hem. Jag tror att ett brev från någon svensk myndighet med bostadsadress är ok

Toppen