• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Import av Husbil

F

F.d. 7493

Guest
Vi hade varit ner till Kiel en gång innan vi bestämde oss för att köpa, ville bara kolla läget på priser och storlek. Vi försökte att få så mycket information som det bara var möjligt, köpt massa husbilstidningar läst reportage m.m.
Februari -10 hade vi växlat in euro och bestämt oss för att köpa en husbil. Det är första husbilen för oss, vi har inte ens haft husvagn innan.
Vi blev verkligen positivt överraskade av hur väl vi blev bemötta och hur enkelt det var att göra affär.
Vi gick runt några timmar och till slut bestämde vi oss för en -07 Ford Transit med 2,4 TDCi motor, bodelen är en Challenger Genesis 49 från Frankrike.
det hade varit kul om det fanns någon som har erfarenhet om just denna husbil och vill dela med sig om det till oss.
Idag registreringsbesiktigade vi bilen utan problem. Vi kommer att lägga ut bilder på bilen längre fram.

RoMar

F

F.d. 6841

Guest
Sv: Import av Husbil

Vi hade varit ner till Kiel en gång innan vi bestämde oss för att köpa, ville bara kolla läget på priser och storlek. Vi försökte att få så mycket information som det bara var möjligt, köpt massa husbilstidningar läst reportage m.m.
Februari -10 hade vi växlat in euro och bestämt oss för att köpa en husbil. Det är första husbilen för oss, vi har inte ens haft husvagn innan.
Vi blev verkligen positivt överraskade av hur väl vi blev bemötta och hur enkelt det var att göra affär.
Vi gick runt några timmar och till slut bestämde vi oss för en -07 Ford Transit med 2,4 TDCi motor, bodelen är en Challenger Genesis 49 från Frankrike.
det hade varit kul om det fanns någon som har erfarenhet om just denna husbil och vill dela med sig om det till oss.
Idag registreringsbesiktigade vi bilen utan problem. Vi kommer att lägga ut bilder på bilen längre fram.

RoMar

Grattis till Nya Husbilen!

Min fru och jag var själva nere i Tyskland för ett tag sedan och köpte husbil.
Instämmer vad du säger att bli väl bemött och att det var smidigt att göra själva affären!

MVH Pajen m fru.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Grattis till husbilen och hoppas ni kommer trivas i den , vi köpte våran 1:a i Hohenaspe för 7 årsedan men då krävdes ju gas och ventilationskontroll .

Hoppas att du slipper en massa otrevligt bemötande för ÅF när du skall serva och köpa delar , det är ju en del som råkat ut för detta i GBG men dom har säkert rekomendationer
vart som det är bäst service .

F

F.d. 7493

Guest

Hej,
jag har redan pratat med Ford, det verkar som om det inte blir några problem. Vi får väl se.
Vi köpte vår också vår bil i Hohenaspe i år. Innan vi hämtade bilen gjordes en genomgång och gaskontroll på den. Hur smidigt som helst.

Ha de bra

egonli

HBK Medlem
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
7731
Medlemskap
2025

Hej
Trevlig med en ny husbil
Jag importerade en från Tyskland 2006, måste man göra en Gasol och ventilationskontroll hos AVL/MTC kostade ca:10000 kr innan man fick besikta. Är denna kontroll borta nu, så att det bara är att registreringsbesikta likadant som när man tar in en personbil ?

F

F.d. 7493

Guest

Hej själv,

enda utläggen vi har haft är 200 Euro för försäkring och skyltar för 14 dagar,
registreringsbesiktning 1200 Kr och vanlig besiktning 300 kr. Vår bil gastestades och TÜV besiktigades innan leverans. Men kravet är borttaget i Sverige. Jag fick frågan på bilprovningen om jag ville gastesta bilen, då skulle de ha 150 Kr för det. Utlägg för resan räknar vi inte inte då vi fick en trevlig tur till Kiel. Vi hämtade bilen i Hohenaspe ca. 8 mil sydväst om Kiel.
Lycka till om ni skall hämta hem en ny bil.

Ha de bra

janne66

FD HBK Medlem
Kommun
Heby
HBK-Nr
12619
Medlemskap
2021

Hej.
Åkte ner själv i år och köpte en challenger genesis 42 i tyskland, precis som du en Ford med 140Hk motor 16" hjul bredbas på axeln där bak och förstärkt, på köpet fick jag webasto värme, har inte användt mer än 5kg gas under hela sommaren!
Helt nöjd med tyskarna och priserna som inte går att jämföra med vad du måste punga ut med här!
Min är en 2010! Och den kostade mig inte mer än 285000:-
Lycka till med din bil!
Janne66.

Toppen