• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Import av "Husbil"

S

suneAl

Guest
Var på Motormännens Årsmöte för en vecka sedan hos Åke Eriksson Bil AB.
Åke Eriksson höll ett anförande hur det är att vara bilhandlare idag.
Han sade bl.a. att det har blivit nya regler från den 2008-01-01 för import ab bilar, nu KRÄVER vägverket in ORGINALKVITTOT för att undersöka om bilen är ex. stulen eller något annat.
Min fråga:
Är det någon som känner till dessa regler gäller oxå HUSBILAR "vilket är troligt" ???????
Han sade att det kan ta upp till 6 veckor innan man får klartecken för beställning av reg.besiktning "man skall ju ha REGISTERINGSNUMMER".

Åke Eriksson Bil AB importerar Mercedesbilar direkt av MERCEDES "Ej genom någon mellanhand" och dessa är testbilar högst 1 år.

Om detta oxå gäller ALLA så står man där hemma med en bil som Ej kan användas i c:a 2- 3 månader, för när det går 1,5 månad för en etablerad bilfirma hur länge går det för en privatperson och bilen SKALL vara BETALD.

Hoppas någon vet mer om detta ?????

:mcride: 571 :spinny::spinny::spinny::spinny::spinny::wub::wub::wub::wub::wub::music-icon::music-icon::music-icon::music-icon::music-icon::music-icon::music-icon::music-icon::music-icon:

F

F.d. 10362

Guest
Sv: Import av "Husbil"

Från Vägverkets hemsida.

Frågor och svar om ursprungskontroll

När börjar de nya reglerna att gälla?
Reglerna gäller från och med den 4 februari 2008.

Information om vad som är förändrat i reglerna hittar du via länkarna till höger.

Hur hanteras ärenden som är påbörjade före 4 februari?
Alla ärenden som är påbörjade före 4 februari kommer att följa det gamla systemet.

Varför tar Vägverket över ursprungskontrollen?
Det är bara en myndighet som har laglig rätt att gå in i andra register för att se om ett fordon är anmält stulet. Eftersom vi på Vägverket är en myndighet kommer vi att kunna använda oss av andra register som stöd för denna kontroll. De register Vägverket använder sig av är den svenska polisens efterlysningssystem, Interpols efterlysningssystem, Schengens och EUcaris (andra Europeiska länders vägtrafikregister).

På vilket sätt kan jag ansöka om ursprungskontroll?
Antingen via en blankett eller via en webbtjänst. I samband med ansökan måste du skicka in registreringsdokument i original, kvitto (eller kopia på kvitto) och tullhandling (om du imorterar från ett land utanför EU) till Vägverket i Örebro. Du måste skicka dessa handlingar även om du gör din ansökan via webben. Tänk på att handligarna är värdefulla! Kontakta den som förmedlar din post (Posten, CityMail med flera) för att få information om hur du ska skicka värdeförsändelser.

Kommer jag att behöva visa kvitto?
Ja, du kommer att behöva visa kvitto, köpehandling eller motsvarande handling. Men det är inte kostnaden för bilen som är av intresse för Vägverket utan hur man har fått tillgång till den. Kvittot måste vara undertecknat av både köpare och säljare.

Kan jag ansöka om ursprungskontroll om bilen ska vara skriven på min fru?
Nej, det måste vara samma person som ansöker som sedan registreras i vägtrafikregistret.

Hur kommer webbtjänsten att fungera?
Via webbtjänsten uppger du all information som du annars skulle ange på en blankett. Det handlar i stort om personuppgifter, fordonsuppgifter, importorsak, med mera. Tjänsten på vår webbplats kommer att presentera ärendenummer, OCR-nummer och ett försättsblad när du är klar. Försättsbladet ska skrivas ut och skickas till Vägverket med övriga handlingar.

Hur mycket kommer en ursprungskontroll att kosta?
Det kommer att kosta 500 kronor. För privatpersoner blir det därmed billigare än idag, eftersom den nuvarande kostnaden är 800 kronor. För bilimportörer som inte haft någon avgift tidigare blir det däremot en ökning.

Om du tar in fordonet som
• flyttsak är kostnaden 600 kronor (oförändrad taxa)
• arv är kostnaden 600 kronor (oförändrad taxa)
• tillfällig registrering (för stadigvarande bruk) är kostnaden 450 kronor.

Blir det någon förändring för registreringsbesiktningen hos Bilprovningen?
Ja, enligt de nya reglerna ska Vägverket ha gjort en godkänd ursprungskontroll innan Bilprovningen kan genomföra registreringsbesiktningen av ett oregistrerat fordon. Du kommer inte heller att kunna boka en tid hos Bilprovningen innan ursprungskontrollen är godkänd.

Det verkar som om det kommer att blir krångligare att importera en bil med de nya reglerna?
Skillnaden är att du måste vända dig till Vägverket och skicka in några fler dokument. Det positiva, och själva anledningen till att förändringen genomförs, är att det ska bli tryggare att importera ett fordon. Vi vill förhindra brottslighet och skydda konsumenterna. Vi försöker göra processen så enkel och snabb som möjligt utan att tulla på säkerheten.

På vilket sätt gynnar detta mig som konsument?
Det har hänt att personer köpt en bil i god tro av bilhandlare vilken senare har visat sig vara stulen. Du kan då bli av med bilen. De nya reglerna minskar risken för att stulna fordon registreras i Sverige.

Varför krävs det en ursprungskontroll? Enligt EU ska vi ju förenkla handeln inom EU.
Ja, det stämmer, men EU ställer också krav på att vi ska bekämpa brottsligheten inom EU. Detta är ett sätt att undvika att stulna fordon registreras i Sverige – det blir alltså tryggare för dig som konsument.

Om jag importerar ett fordon från ett land utanför EU, kommer det då att bli förändringar i kontakten med Tullverket?
Fordon ska inte längre förregistreras av Tullverket, men fordonet ska förstås förtullas som vanligt. Dessa fordon ska genomgå en ursprungskontroll på samma sätt som vid införsel inom EU. Intyg som visar att du har förtullat fordonet ska du bifoga vid ansökan om ursprungskontroll.

Finns det några undantag från de nya reglerna?
Ja, följande undantag finns:
• Nya fordon som tas in av en registrerad importör (inklusive generalagenter) berörs inte av de nya reglerna.
• Fordon som byggs av yrkesmässiga tillverkare i Sverige berörs inte. Notera att det bara är de yrkesmässiga tillverkarna som undantas, inte hemmabyggarna!

Varför måste ni göra ursprungskontroll på USA-importen, de gör ju redan en grundlig kontroll innan de släpper ett fordon ur landet?
Den proposition som riksdagen har tagit gäller för alla fordon exklusive nya fordon av registrerad importör. Vi kan inte bygga ett system som grundar sig i hur bra man påstår att man gör kontroller i ett exportland.

Måste jag leta upp Title på mitt fordon som jag redan tagit till Sverige på grund av att jag inte har registrerat den ännu?
Alla ärenden som är påbörjade före 4 februari gäller de nuvarande reglerna för. Eftersom fordonet är förtullat och förregistrerat (3:e landsimport) så är ärendet initierat. Med andra ord: om Bilprovningen kräver Title idag så kommer de att göra det efter 4 februari för dessa övergångsärenden också, om de inte kräver Title så gör de det förmodligen inte det senare heller. Kontrollera dock med Bilprovningen vad som gäller.

spacer.gif

Uppdaterad 2008-02-25
Skriv ut |
Upp |

mvh/Björn

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej!

Jag håller just på med processen att ta in en husbil från Tyskland.

Ursprungskontrollen tog inte så många dagar.
Jag skickade in "briefet" i original samt kopia på kvitto i ett REK.
Ca 10 dagar senare har jag brevet i lådan om att allt är okey och att man kan kontakta bilprovningen för reg. besiktning.

Tråkigare är då att man måste till ett M-testcenter för att dom ska kontrollera ventilation och gasolinstallationer. Från Karlstad ligger närmaste 20-25 mil bort. Tidigare kunde jag göra det på Bilprovingen i Kristinehamn. (4 mil).
Vi drog till Göteborg och fick det fixat på M-testcenter i Mölndal. 2 dagar senare kom brevet från MTC att allt var godkänt.

På fredag bär det av till bilprovningen i Karlstad för reg. besiktingen.

Sedan vet ni väl vad som händer.
Vi får Svenska skyltar och kan för första gången ta en riktig tur med övernattning med den nya "pärlan"

PS. Det blev en Frankia igen så jag behåller min signatur.

mvh - Åke :)

F

F.d. 6238

Guest

Grattis Frankia och lycka till med bilen. Det var ju synd att Du blev tvungen att åka till Mölndal, men det hade ju varit värre om Mölndal hade legat i Övre Norrland. Ja, allt är relativt!??
Ha de, M o K.
Eller hur Hasse P

Senast redigerad av en moderator:

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022

Grattis Frankia Jag själv fick mina plåtar idag och jag tror allt har gått lika bra som du beskriver för mig med allting

Toppen