• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Import av Husbil =Tyskland

F

F.d. 50246

Guest
Hej.

Jag undrar om det finns någon som har full koll på hur man gör när man vill köpa en ny bil i Tyskland.Den har inte gått mera än 14 mil, den är byggd 2010 men har inte haft tyska plåtar på sig. Hur funkar det med momsen. Jag är inte moms-reg-skyldig.Kan jag som privat-person få till baka den tyska momsen och sedan betala svensk moms,elletr finns det något bättre sätt,jag förlorar ju 6% på det sättet.

mvh Rolle

coe

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2025
Sv: Import av Husbil =Tyskland

Njaa, det finns väl några tricks. Ex. att låta handlaren, eller någon annan, registrera bilen på sig och se till att den går minst 600 mil. Dessutom måste den ha varit registrerad minst 6 månader. Jag är inte säker, men jag tror det är så det kan gå till.
Haka inte upp dig på 6 %, köp den som ny, ordna med pappersexercisen och betala svensk moms. Du gör troligen en god affär i alla fall.
Nu ska du inte behöva betala den tyska momsen för att sedan få den tillbaka efter flera månader när allt är klart i Sverige. Det är si och så med kunskapen hos tyska handlare hur det ska vara, men har du tur funkar det endast med en kopia av ditt pass. Kanske vill han ha en kopia på reghandling eller momskvitto från Sverige.
Väl hemma har du 30 dagar på dig att betala moms via Särskilda skattekontoret i Ludvika.

En liten brasklapp för att något ändrats sedan jag gjorde det för snart 2 år sedan. Du lär i så fall se vad som ev. ändrats i inlägg efter detta.

F

F.d. 50036

Guest
Sv: Import av Husbil =Tyskland

Sök i forumet finns mycket skrivet om detta!

med vänlig hälsning Torbjörn

Toppen