• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Import av Husbil från Tyskland

F

F.d. 26607

Guest
Hej!

Jag är ny på detta forum och eftersom vi nu är på väg att köpa våran första husbil så tänkte jag registrera mig, dels för att jag hört gott om HBK samt att jag behöver lite hjälp.

Lite kort om mig bara..

Jag är 20 år, bor hemma med mina föräldrar och farsgubben & jag har alltid haft ett stort husbilsintresse, vi har varit och kollat på husbilar och drömt oss bort sedan jag var 9-10 år.
Ett/två besök på Tumbo husvagnar i månaden var givet på den tiden :)

Hur som haver har ekonomin inte räckt till ett husbilsköp då föräldrarna prioriterat fint boende och så vidare.
Nu har min farfar gått bort och vi har fått ärva en summa pengar som gör att vi kan förverkliga en dröm.

Vi kommer att köpa i Tyskland som bekant och har hittat en husbil i Nurnberg, nu till mina frågor.

1. Husbilen är en Cristall A591 -05, vet någon om det är ett bra köp? Räknar inte med Kabe kvalitet men kan man använda den vintertid utan att frysa häcken av sig?

2. Hur funkar importen? Pappa har fått för sig att man åker till Tyskland och att firman ifråga hjälper en med skyltar osv för att när man sedan kommer till Sverige måste fixa med nya skyltar i tullen. Är det helt fel?
Hjälp uppskattas på denna front.

3. Jag har läst att vissa företag är oseriösa? Dvs att priserna på internet inte stämmer med priset när man är där.
Vi har tänkt och ringa på måndag och vill ju inte att dom har höjt 3000 euro när man kommer dit sen.
Wohnmobilparadise i Nurnberg heter firman för övrigt.

4. Viktiga frågor att ställa till säljaren/företaget gällande husbilen?

Ja, gärna mer tips på vad vi bör tänka på?
Vi har tänkt och flyga till Frankfurt eller Munchen (antar att Frankfurt ligger närmare Nurnberg?
Bör man ha flera husbilar i "reserv" planer i närheten?

Just det, en fråga till..

Har skummat runt på forumet gällande betalning, vi vill ju ogärna resa med 200.000 sek i kontanter så hur gör man detta på bästa sätt?

*Om det finns någon listtråd gällande import så länka gärna*

MVH Andreas

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Import av Husbil från Tyskland

Hej finns lite under husbilsköp och import i listen till höger vet inte om man kan kolla på det om man inte är medlem men som sagt det finns massor skrivet om detta finns nga i klubben som hjälper till klubben med detta ,och kan massor om detta dom brukar ge sej till känna efter ett tag lycka till å handla långsamt det finns massor med bilar att välja med det första brukar vara att jämföra en svensksåld bil med den tyska för att få den på minst samma utrustningsnivå som den svenska med typ elpanna å lite andra typiskt svensk utrustning ,hur lätt eller svår är den att eventuellt väga upp om det skulle behövas (för liten lastvikt är inget ovanligt)och vad kostar det att få den uppvägd om det nu går alltig värt å kolla innan,.
som sagt skynda långsamt gör att eventuellt impulsköp blir mindre kännbart
lycka till

Det med nga bilar i reserv är aldrig fel sen är det kanske smartare å bila runt å kolla för att slippa köpfrestelsen och då kan man ju lägga en handpenning på bilen å sen skicka resten via sin bank när det är dags att hämta

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55258

Guest

Hej Andreas

I senaste numret av tidningen Husbil & Husvagn, där jag ibland medarbetar, har vi försökt sammanställa en rad tips och råd för den som funderar på att importera en husbil. Tidningen kom strax före jul och finns nog fortfarande i kioskerna.
Annars är just Husbilsklubben.se en outtömlig källa när du vill hitta information om bland annat detta.

Anders Witt

Jan Eric Johansson

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
3218
Medlemskap
2025

Cristall Carotel Bianca A 581 L - Gebraucht - 17.990 EUR

Im Kundenauftrag! Neuer Zahnriemen (2007), Neue Bereifung (2010)......​

Nachricht an Anbieter Technische Daten:

KW90 PS122 km-Stand (abgelesen)71274 GetriebeartSchaltgetriebe Schlafplätze max.6 Gesamtlänge598 cm Gesamtbreite222 cm Höhe295 cm Erstzulassung04 / 2000
KraftstoffSonstige Heizungn Polsternormal Bemerkungen:

Im Kundenauftrag! Neuer Zahnriemen (2007), Neue Bereifung (2010)... Fahrzeug in einem sehr guten Zustand. Chassis Ausstattung: Fahrgestell mit Camping Car Paket (Fahrwerksverstärkung), Tankinhalt 80 Liter, Servo Lenkung, 5-Gang-Getriebe, FrontantriebAufbau Ausstattung:Markise, ISO-Matten, Heck-Fahrradträger (3fach), Doppelbett (Alkoven/205x150), Sitzgruppe (Bettmaße 130x193), Couch (zur weiteren Sitzgruppe umbaubar/70x185), Küche (2-flammig), Kühlschrank (75 Liter), Dunstabzug, großer Waschraum, Dusche (mit viel Platz), Thetford Cassetten WC, Spiegelschrank mit zahlreichen Staumöglichkeiten, Gasheizung TRUMA (3002 K) mit autom. Gebläse und Warmluftvert., Warmwasser Boiler (10 Liter), Abwassertank (80 Liter), Frischwassertank (100 Liter), Ladegerät (220 Volt), Zusatzbatterie (80 Ah), Check Control Panel, Außenstauklappe (150x35), Dachreling mit Leiter, Eingangstür mit Sicherheitsschloß, elektr. Einstiegstufe, Ablagen unter den Staufächern, she rflache Ausstellfenster inkl Verdunkelungs Anbieter (Händler)

3_2.jpg
Wohnwagen Krieftewirth GmbH
Eiserstr. 7
D - 33415 Verl
Ansprechpartner:
Thomas Moritzer
Tel: 0 52 46 - 88 89
Fax: 0 52 46 - 37 08​

F

F.d. 26607

Guest

Den vi har hittat är en 2005a för 17.999 eur i mycket bra skick.
Ska ringa imorgon på den.

lasse&lotta

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3322
Medlemskap
2025

Hej, köpte vår andra husbil nere i Nurnberg för ett par år sedan. Flög till Frankfurt Hann, ca 12-13 mil utanför Frankfurt! Tog flygbuss till Frankfurt, tåg till Nurnberg, där jag möttes upp av en husbilshandlare som var mycket tevlig och talade bra engelska. Han ställde upp o hjälpte till med alla papper och besök på tyska myndigheten, som hade varit mycket besvärligt annars, då min tyska är mycket dålig.Har besökt handlaren efter detta flera gånger, han har ofta några bilar i lager. Gjorde överenskommelse med banken i Sverige som förde över pengarna när jag ringde från Tyskland. Om du är intresserad så kan du få adress och telefonnummer till handlaren, han bor någon mil utanför Nurnberg men kommer säkert o hämtar dig vid tåget el dyl.

F

F.d. 53113

Guest

Vore tacksam om vi kunde få adressen till handlaren.
//Karin & Leif

S

StorDansk

Guest

Ja, och hur gick det för Andreas Eriksson i Västerås (trådskaparen) med importen?

STBEREVA

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
5481
Medlemskap
2025

Hej.husbilen Cristall A591 -05 har jag inte hörtalas om,eftersom det är en 05 så bör vagnen vara helfordonsgodkänd.Kontrollera att det finnes en skylt med helfordonsgodkännande placerad fördemästa i bodelen.Skylten skall upptaga nummret
E1*2001/116*1356*00 eller liknande och med fordonets chassnr.samt totalvikt tågvikt
axelbelastningar FRM+BAK.Glöm ej att DU skall ha det tyska reg-beviset i original DEL 1och2 samt kvitto hur DU har kommit över fordonet.Dessa handlingar skall sedan skickas
till transportstyrelsen för ursprungskontroll (Gå in på transportstyrelsen.se ursprungskontroll import EU-LAND).När ursprungskotrollen är godkänd registreringsbesiktar DU bilen hos bilprovningen,efter godkänd registrerinsbesiktning får DU ett regnr,därav tar det tre dagar så får DU registreringsskyltarn tillsänt i brevlådan.
LYCKA TILL

Toppen