• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

import av gammal bil-90

F

F.d. 16020

Guest
Gár det i swe importera en gamal husbil frán Tyskland,1990. Den har varit registrerad i Tyskland och har ny tysk besiktning men coc dokumentet gár inte att fá tag pá dá den lagen infördes 1998 och fabrikanten, innan áret 1995, inte skriver ut det dokumentet.
Vore kul att gemföra. Här i Portugal stár jag nu med arslet i vädret dá ingen vet nágonting.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: import av gammal bil-90

Införsel av fordon för eget bruk

Har du inget Certificate of Conformity eller något registreringsbevis från ett annat land som visar att
  • fordonet varit registrerat i ett annat EU-land,​
  • eller att fordonet förs in från land utanför EU,​
så kan du få fordonet godkänt med stöd av Vägverkets undantagsregler för eget bruk.​
För du in ett fordon för eget bruk kan fordonet få vissa lättnader vid registreringsbesiktning (av bland annat krocktest). Frågan prövas av Bilprovningen i samband med registreringsbesiktningen. Du får lämna en skriftlig försäkran som anger att fordonet är köpt i ett annat EU-land och för eget bruk. Blankett finns hos Bilprovningen. Dessutom ska du visa ett bevis om registrering i annat EU-land eller utredning som visar att fordonet kommer från ett annat EU-land. Det är också bra om du tar med dig köpehandlingen som visar vem du har köpt fordonet av.

Ett fordon är infört för eget bruk om (VVFS 2003:25)
  • det är serietillverkat och har förvärvats i utlandet av en fysisk person som är bosatt i Sverige,
  • det är avsett att brukas här i landet av ägaren.
Fordonet är inte infört för eget bruk om
  • ägaren under de senaste tolv månaderna erhållit beslut om eget bruk för annat fordon.
För denna kategori ska intygas att bilen uppfyller EG:s, eller de nationella svenska kraven som gäller för bromsar, buller, stöldskydd, plasttank och asbestfria friktionsbelägg (årsmodell 1988 eller senare beträffande asbest) som intyg för säkerhetsbestämmelserna.

Särskild kontroll av bilar införda för eget bruk
Personbil av årsmodell 1989 och senare, för vilken man inte kan utnyttja avgasgodkännande enligt EU-direktiv, ska vara avgasgodkänd i Sverige för att den ska få användas i trafik. En sådan bil måste därför överensstämma med specifikationen för ett avgasgodkänt utförande. För de bilar som införs för "eget bruk" kan en jämförande kontroll, komponentkontroll, med ett svenskt avgasgodkännande utföras. För dessa bilar kan tillverkaren eller den svenska generalagenten intyga överensstämmelsen.

Visar registreringsbesiktningen att Vägverkets undantagsregler för "eget bruk" inte kan utnyttjas, kan personbilen endast gokännas under förutsättning att den intygas uppfylla samtliga säkerhetskrav och att den omfattas av direktiv 70/220/EEG, i dess lydelse enligt 91/441/EEG eller senare antagna ändringsdirektiv, om den är av 1989 eller senare års modell.

Det går ju att importera gamla amerikanska bilar så det borde gå att importera en husbil också.
Det bästa Du kan göra är att prata (maila) till vägverket. Prata med hjärnan och hoppas du får bra svar...

Det står lite på vägverkets hemsida. Välkommen till Vägverket / Vägverket
Import, export och tillfällig registrering / Vägverket

Hälsningar
Knausen
 
F

F.d. 16020

Guest
Sv: import av gammal bil-90

Tacck för info.. Har fátt tag pá en snubbe pá LMC i Tyskland. Han ska se om han kan hitta ngn teknisk inf om bilen. Problemet var att LMC bytte ägare 1991 och bilen är frán 1990, men jag tror han fixar det ,varför annars frágar efter min adress,, nu bara vänta,,jobbigt
Tack Peter
 
Toppen