• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Import av Frankia 700

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Hej på er alla!

Vill gärna dela med mig av ytterligare en liten importhistoria.

Vi har nu skummat runt på blocket/Mobile.de i över ett år och även varit på firmor och tittat efter en passande modell för vårt behov. När vi så fick sålt vår Dethleffs intensifierades jakten.

Vi hittade en Frankia A 700 -04 på mobile.de som en privatperson hade ägt sen den var ny. Den såg ut att vara i mycket fint skick på bilderna och säljaren intygade att så var fallet. Eftersom bilen har en totalvikt på 4500 kg och jag hade läst på forumet att någon hade haft problem med att få en äldre husbil över 3500 kg godkänd vid registreringsbesiktningen blev jag lite orolig och kontaktade bilprovningen. Jag var väl inte helt imponerad av svaren därifrån eftersom det kändes som att dom inte kunde säga med säkerhet vad som skulle krävas för att den skulle gå igenom. Jag kontaktade då RolandN och Bo HBK 195 och fick då lite bättre koll på vad som gällde (innerligt tack till er för hjälpen!). Av Bo fick jag också veta att det skiljer sig kraftigt åt vad som krävdes beroende på vilken bilprovning man infinner sig på. Eftersom säljaren inte med säkerhet kunde tala om att bilen var helfordonsgodkänd beställde jag ett Coc-dokument från Frankias fabrik i Tyskland, detta kostade 59 Euro. Lite billigare än de 15000 :- forsbergs tar för detta dokument. Senare fick jag foton från säljaren på skyltarna som visade att den var helfordonsgodkänd.

Efter en mailkonversation på ca 35 mail a två veckor bestämde vi oss för att hämta den. Säljaren var utomordentligt duktig på engelska vilket var tur eftersom min tyska sträcker sig till att beställa en öl. Flygbiljetter bokades och i söndags tog vi snabbtåget direkt från Alvesta till Kastrup. Flyg till Stuttgart, framme kl 23.00 där säljaren väntade som överenskommet. Säljaren insisterade på att vi skulle sova i husbilen. På måndag morgon blev vi bjudna på frukost i deras hem, vi gick igenom bilen, bestämde att detta var husbilen för oss. Kl. 09.00 gjorde jag en Europabetalning urgent via internetbanken (swedbank). Jag hade tagit reda på att dom börjar köra sina överföringar kl. 10.30 och hoppades att pengarna skulle vara på mottagarens konto innan lunch eftersom zulassungställe stängde kl. 15.00. Säljaren tog med oss ut och bjöd på lunch. Han åkte till Bauhaus och bytte till sig gasol eftersom vi skulle sova ytterligare en natt i husbilen på vägen hem. Klockan 14.05 hade säljaren pengarna och vi körde i ilfart till zulassungställe. Väl framme var det ett evigt hoppande mellan olika luckor och skylttillverkaren men vi hann få registrering, skyltar, försäkring osv färdigt innan dom stängde.

När vi kom hem till husbilen bjöds det på cappuchino och vi satt och pratade om deras eskapader med husbilen. Ett rent nöje att göra affärer med så trevliga människor, bara en sådan sak som att husbilen var fulltankad med diesel gör ju en på väldigt gott humör!

Vi började hemmarchen kl 17.00 på måndagen med sikte på calles i Rostock. Efter handling fick jag tag på färjebiljetter för 1100:- till Trelleborg och var då hemma sent tisdag kväll. Nu står den i carporten, alla dokument är skickade för ursprungskontroll och nu ska vi "pimpa" husbilen och göra den till vår egen. Dekalerna åker på imorgon.

Det har onekligen varit en spännande vecka och vi ser verkligen fram emot våren.

Jag hjälper gärna till med det lilla jag kan om det är någon annan som går i importtankar, det finns ju också ett hav av information om detta på forumet.

Mvh Per & Camilla
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.633
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Sv: Import av Frankia 700

Hej Per o Camilla!

Underbart att höra er historia. Visst känns det skönt när allt har landat.
Allt har funkat perfekt alla 4 gånger som vi köpt husbil i Tyskland. Särskilt roligt var det när vi handlade av en privatperson.

Jag hoppas ni kommer att ha lika mycket kul med er Frankia som vi har haft.

GRATTIS :) :)
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Import av Frankia 700

Känns fortfarande lite kränkande att ni nu har en axel mer än vad jag har :msn_cry:.
Enda lilla trösten jag kan klamra mig fast vid är att jag i jobbet åtminstone får köra långtradare med 7 axlar :D.
Se till att ha kaffet på imorgon för vid tio rullar jag in för att inspektera ert nya vrålåk :bye:
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.084
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025
Sv: Import av Frankia 700

7axligt?? Låter lite vekt tycker jag allt...
Jag kör genom portarna +10axligt, säkert "hela" 30m utanför & känner mig så stolt! ;)

Pöss på er i Kullarp!
(hmm... får montera styrbar 3;dje axel bak på vår Bürstner 810 för att impa framöver) :wub:


Per & Camilla, Grattis till ny bil, visst är det kanon sköj!
Vi syns framöver. :)

Känns fortfarande lite kränkande att ni nu har en axel mer än vad jag har :msn_cry:.
Enda lilla trösten jag kan klamra mig fast vid är att jag i jobbet åtminstone får köra långtradare med 7 axlar :D.
Se till att ha kaffet på imorgon för vid tio rullar jag in för att inspektera ert nya vrålåk :bye:
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Import av Frankia 700

Jaha, precis när man började få näsan över vattenytan igen så kommer Stollen och sänker en igen, vad i hela friden är det som du är ute och kör med ??
Tungtransport såsom rymdfärjetransportör eller he he.
Flera somrar i rad har jag sagt till Per att man skulle ju skaffa sig en boggiebil eftersom det är manligt med många axlar och vad händer, jo dom åker och köper en boggiebil.
Har nu flera somrar framför mig där jag med all säkerhet kommer att bli påmind om hur manligt det är med boggiebil.....
Per poängterade särskilt hur han skulle polera fälgarna på bilen inför mitt besök så jag säkert inte missade att det var 3 på varje sida, har nu packat ner mina svetsglasögon inför inspektionen för att inte drabbas av ögonskador.
Hmm, vad tror du Stollen om att svetsa på 2 extra axlar på min gamla Dethleffs så den blir 4 axlig ??
:D
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.084
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025
Sv: Import av Frankia 700

Nalle... Ja skall kolla på Borås Bil LV sida om vi har någon/ra axlar över!
(ps... +10axlar är tungtransport som vart inne på service på Borås Bil/LV, jag kör max 30m!... ds ;) )

Per & camilla...
(ursäkta OT) Kanon kul med ny bil + att er erfarenhet kring egen import ser ut att vara enbart positiv!

Gjorde detta med förrförra bilen. Inga problem.

I veckan landade det ju en Bürstner 810 uttagen i Aug -10 /1300mil.
Pga nytt jobb och lite svårt att ta ledigt, så nyttjade vi Sven-Inge Widell - Car/Van service i Ryd.
Fungerade över all förväntan gällande precis allt inkl. prisvärt kontra att själv skulle flyga, köra, ta sem. etc.

Jag kan Starkt rekommendera Sven-Inge för den som inte har tiden att lösa importen helt själv!

Vi syns!
Mvh. Magnus
 
Senast ändrad:
Toppen