Per & Camilla
HBK Medlem
Hej på er alla!
Vill gärna dela med mig av ytterligare en liten importhistoria.
Vi har nu skummat runt på blocket/Mobile.de i över ett år och även varit på firmor och tittat efter en passande modell för vårt behov. När vi så fick sålt vår Dethleffs intensifierades jakten.
Vi hittade en Frankia A 700 -04 på mobile.de som en privatperson hade ägt sen den var ny. Den såg ut att vara i mycket fint skick på bilderna och säljaren intygade att så var fallet. Eftersom bilen har en totalvikt på 4500 kg och jag hade läst på forumet att någon hade haft problem med att få en äldre husbil över 3500 kg godkänd vid registreringsbesiktningen blev jag lite orolig och kontaktade bilprovningen. Jag var väl inte helt imponerad av svaren därifrån eftersom det kändes som att dom inte kunde säga med säkerhet vad som skulle krävas för att den skulle gå igenom. Jag kontaktade då RolandN och Bo HBK 195 och fick då lite bättre koll på vad som gällde (innerligt tack till er för hjälpen!). Av Bo fick jag också veta att det skiljer sig kraftigt åt vad som krävdes beroende på vilken bilprovning man infinner sig på. Eftersom säljaren inte med säkerhet kunde tala om att bilen var helfordonsgodkänd beställde jag ett Coc-dokument från Frankias fabrik i Tyskland, detta kostade 59 Euro. Lite billigare än de 15000 :- forsbergs tar för detta dokument. Senare fick jag foton från säljaren på skyltarna som visade att den var helfordonsgodkänd.
Efter en mailkonversation på ca 35 mail a två veckor bestämde vi oss för att hämta den. Säljaren var utomordentligt duktig på engelska vilket var tur eftersom min tyska sträcker sig till att beställa en öl. Flygbiljetter bokades och i söndags tog vi snabbtåget direkt från Alvesta till Kastrup. Flyg till Stuttgart, framme kl 23.00 där säljaren väntade som överenskommet. Säljaren insisterade på att vi skulle sova i husbilen. På måndag morgon blev vi bjudna på frukost i deras hem, vi gick igenom bilen, bestämde att detta var husbilen för oss. Kl. 09.00 gjorde jag en Europabetalning urgent via internetbanken (swedbank). Jag hade tagit reda på att dom börjar köra sina överföringar kl. 10.30 och hoppades att pengarna skulle vara på mottagarens konto innan lunch eftersom zulassungställe stängde kl. 15.00. Säljaren tog med oss ut och bjöd på lunch. Han åkte till Bauhaus och bytte till sig gasol eftersom vi skulle sova ytterligare en natt i husbilen på vägen hem. Klockan 14.05 hade säljaren pengarna och vi körde i ilfart till zulassungställe. Väl framme var det ett evigt hoppande mellan olika luckor och skylttillverkaren men vi hann få registrering, skyltar, försäkring osv färdigt innan dom stängde.
När vi kom hem till husbilen bjöds det på cappuchino och vi satt och pratade om deras eskapader med husbilen. Ett rent nöje att göra affärer med så trevliga människor, bara en sådan sak som att husbilen var fulltankad med diesel gör ju en på väldigt gott humör!
Vi började hemmarchen kl 17.00 på måndagen med sikte på calles i Rostock. Efter handling fick jag tag på färjebiljetter för 1100:- till Trelleborg och var då hemma sent tisdag kväll. Nu står den i carporten, alla dokument är skickade för ursprungskontroll och nu ska vi "pimpa" husbilen och göra den till vår egen. Dekalerna åker på imorgon.
Det har onekligen varit en spännande vecka och vi ser verkligen fram emot våren.
Jag hjälper gärna till med det lilla jag kan om det är någon annan som går i importtankar, det finns ju också ett hav av information om detta på forumet.
Mvh Per & Camilla
Vill gärna dela med mig av ytterligare en liten importhistoria.
Vi har nu skummat runt på blocket/Mobile.de i över ett år och även varit på firmor och tittat efter en passande modell för vårt behov. När vi så fick sålt vår Dethleffs intensifierades jakten.
Vi hittade en Frankia A 700 -04 på mobile.de som en privatperson hade ägt sen den var ny. Den såg ut att vara i mycket fint skick på bilderna och säljaren intygade att så var fallet. Eftersom bilen har en totalvikt på 4500 kg och jag hade läst på forumet att någon hade haft problem med att få en äldre husbil över 3500 kg godkänd vid registreringsbesiktningen blev jag lite orolig och kontaktade bilprovningen. Jag var väl inte helt imponerad av svaren därifrån eftersom det kändes som att dom inte kunde säga med säkerhet vad som skulle krävas för att den skulle gå igenom. Jag kontaktade då RolandN och Bo HBK 195 och fick då lite bättre koll på vad som gällde (innerligt tack till er för hjälpen!). Av Bo fick jag också veta att det skiljer sig kraftigt åt vad som krävdes beroende på vilken bilprovning man infinner sig på. Eftersom säljaren inte med säkerhet kunde tala om att bilen var helfordonsgodkänd beställde jag ett Coc-dokument från Frankias fabrik i Tyskland, detta kostade 59 Euro. Lite billigare än de 15000 :- forsbergs tar för detta dokument. Senare fick jag foton från säljaren på skyltarna som visade att den var helfordonsgodkänd.
Efter en mailkonversation på ca 35 mail a två veckor bestämde vi oss för att hämta den. Säljaren var utomordentligt duktig på engelska vilket var tur eftersom min tyska sträcker sig till att beställa en öl. Flygbiljetter bokades och i söndags tog vi snabbtåget direkt från Alvesta till Kastrup. Flyg till Stuttgart, framme kl 23.00 där säljaren väntade som överenskommet. Säljaren insisterade på att vi skulle sova i husbilen. På måndag morgon blev vi bjudna på frukost i deras hem, vi gick igenom bilen, bestämde att detta var husbilen för oss. Kl. 09.00 gjorde jag en Europabetalning urgent via internetbanken (swedbank). Jag hade tagit reda på att dom börjar köra sina överföringar kl. 10.30 och hoppades att pengarna skulle vara på mottagarens konto innan lunch eftersom zulassungställe stängde kl. 15.00. Säljaren tog med oss ut och bjöd på lunch. Han åkte till Bauhaus och bytte till sig gasol eftersom vi skulle sova ytterligare en natt i husbilen på vägen hem. Klockan 14.05 hade säljaren pengarna och vi körde i ilfart till zulassungställe. Väl framme var det ett evigt hoppande mellan olika luckor och skylttillverkaren men vi hann få registrering, skyltar, försäkring osv färdigt innan dom stängde.
När vi kom hem till husbilen bjöds det på cappuchino och vi satt och pratade om deras eskapader med husbilen. Ett rent nöje att göra affärer med så trevliga människor, bara en sådan sak som att husbilen var fulltankad med diesel gör ju en på väldigt gott humör!
Vi började hemmarchen kl 17.00 på måndagen med sikte på calles i Rostock. Efter handling fick jag tag på färjebiljetter för 1100:- till Trelleborg och var då hemma sent tisdag kväll. Nu står den i carporten, alla dokument är skickade för ursprungskontroll och nu ska vi "pimpa" husbilen och göra den till vår egen. Dekalerna åker på imorgon.
Det har onekligen varit en spännande vecka och vi ser verkligen fram emot våren.
Jag hjälper gärna till med det lilla jag kan om det är någon annan som går i importtankar, det finns ju också ett hav av information om detta på forumet.
Mvh Per & Camilla