• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Import 3800kg

F

F.d. 50247

Guest
Hejsan
Undrar om någon vet om det är någon skillnad på att importera en bil över 3500kg från Tyskland till Sverige?? eller är det samma regler som vid import upp till 3500kg..
frågan är om det krävs fler intyg på chassi och dylikt.. Vi har planer på att importera en Adria på 3800kg, får man köra den i Tyskland upp till Sverige på b-körkort taget innan 96 fast den inte är reggad i Sverige ännu??
Tacksam för all hjälp med råd och tips..
Vänliga hälsningar

Stellplatz

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
6758
Medlemskap
2027
Sv: Import 3800kg

Hej

Se till att det finns ett COC-intyg på bilen gällande vikt så blir det inget problem att reg och typ bes bilen i Sverige.

Med vänlig hälsning Stellplatz:)

F

F.d. 50247

Guest

Tack för svaren,,hittade en diskussion på en annan tråd
nämligen där det hävdades att det var ok enligt tyska transportstyrelsen att
med Svenskt körkort B -96 framföra tysk reggade husbilar klassade som personbil enligt våra undantagsregler,dvs ok att köra 3800kg ...Vore verkligen
tacksam att få klarhet i frågan...
Är det någon i klubben som vet säkert???

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

Tack för svaren,,hittade en diskussion på en annan tråd
nämligen där det hävdades att det var ok enligt tyska transportstyrelsen att
med Svenskt körkort B -96 framföra tysk reggade husbilar klassade som personbil enligt våra undantagsregler,dvs ok att köra 3800kg ...Vore verkligen
tacksam att få klarhet i frågan...
Är det någon i klubben som vet säkert???

Tyskreggade husbilar är inte klassade som personbilar.
Har egen fordonsklass " wohnmobil".

Blir PB2 först när den är reg bsiktigad i Sverige.

Först då gäller våra undantagsregler, dessförinnan behöver man C eller C1 behörighet.

Hejs
Claes 105

J

Jarn

Guest

Tyskreggade husbilar är inte klassade som personbilar.
Har egen fordonsklass " wohnmobil".

Blir PB2 först när den är reg bsiktigad i Sverige.

Först då gäller våra undantagsregler, dessförinnan behöver man C eller C1 behörighet.

Hejs
Claes 105

Har inte sett på något tyskt reg.bevis att det finns en klass som heter "Wohnmobil"
Däremot har jag kopior på några tyska reg.bevis oh där står på dessa Klass M1.
M1 står för personbil med upp till 8 passagerare.
Åtminstone är det så på dessa som är från -07 och nyare.

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

Har inte sett på något tyskt reg.bevis att det finns en klass som heter "Wohnmobil"
Däremot har jag kopior på några tyska reg.bevis oh där står på dessa Klass M1.
M1 står för personbil med upp till 8 passagerare.
Åtminstone är det så på dessa som är från -07 och nyare.

Vill inte va påstridig, men kollade kopian på fahrzugbriefet som jag har på en NB Flair 09a som jag importerade för några år sen.

"Fahrzugklass SO.KFZ Wohnmobil UEB"

Så vitt jag kan bedömma, fordonsklass wohnmobil.

Men oavsett så har jag svårt att tro att man får framföra ett tyskreggat fordon över 3,5 ton med hjälp av den svenska undantagsregeln, men detta är inget som jag vet med 100% säkerhet.

Hejs
Claes 105

Stellplatz

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
6758
Medlemskap
2027

Hej R

Du har rätt

det står M1 vad det gäller husbil som är tyngre än 3,5 t

Har själv imp. en Mc Louis med 40 H chassi och där står M 1

Med vänlig hälsning

Stellplatz:)

J

Jarn

Guest

När det gäller att köra hem en "tung" husbil från Tyskland bör det gå bra med ett svenskt B körkort som är utfärdat före -96.

Tyskarna har nämligen också en liknade undantagsregel som säger att om körkortet är utfärdat före -99 så får man lov att köra ett fordon med en totalvikt upp till 7,5 ton med ett vanligt körkort.

Med reservation för mina kunskaper i byråkratityska.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

De tyskere jeg har snakket med forteller at de fritt får bytte sitt kjørkort til ett med C1 - årstallet 1999 er litt spesiellt for Tyskland. De nektet å gå med i kjørkortdirektivet 1996 før de fikk inn en klasse for 7500 kg, denne ble innført slik at den ble gjeldene fra 1999. Det finnes fortsatt en ekstra klasse innenlands med 12 tonn, men hvilke regler som gjelder for denne var litt uklare.

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

Kan ju undra om det finns olika fordonsklasser på husbilar i Tyskland, eftersom jag hade fahrzugsklass "wohnmobil" i mitt fahrzugbrief.

Hejs
Claes 105

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Nu kanske jag rör till det men tidigare fanns i Tyskland två klasser för husbil.
PKW personbil, LKW lastbil. Detta medförde att den som tog hem en bil till Sverige och inte såg upp och fick en PKW fick den i Sverige otroligt höga skatten.
Viktigt att veta nu är om den klassningen finns kvar. Om den gör det så "borde" en PKW förhoppningsvis falla under vår och tysk dispens eftersom det då är en personbil.
De här är kanske borttaget i Tyskland sedan flera år och heter numera som Claes105 skriver wohnmobIl

Toppen