• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

imorn blir det hemresa, har jag glömt något

F

F.d. 13310

Guest
Med bilen, ducato 2,8 -00, följer papper på:

Senaste besiktningarna - ok
Däckbyte hela varvet runt med åretruntdäck - ok - typ 1000 mil sedan
(hur vet man att det är året runt)
Kamrem och rullar - ok - typ 2000 mil sedan eller 2 år sedan
Fukttest förra veckan - ok
Ingen växel hoppar ur på låga varv men den axar lite segt, tung bil ??
Röda plåtar ink 14 dagar försäkring - ok
Reg.bevis del 1 och 2 - ok

Försäkring swe - ej klart, ordnas imorn, ons...
färdväg: Kassel, Tyskland till Stockholm, SWE - ej klart, vilken väg kan vara smidigast med tanke på tull etc - tacksam för tips

Den är INTE betald ännu, men vi skall ses ikväll, så det finns tillfälla att backa om jag missat något väsentligt.....

hejhopp
j.

F

F.d. 53061

Guest
Sv: imorn blir det hemresa, har jag glömt något

Du skriver 2.8 är det inte en tdi kan den bli svårsåld den dan du vill byta bil.
Markko. :mh3:

F

F.d. 53061

Guest

Finns det inte både ock.
Markko.:mh2:

J

Jarn

Guest

Johns, glöm inte att få med dig den röda Mastersnyckeln, plus de två vanliga såklart.

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2025

Om däcken, läste på: NTF Konsument - Speciellt om vinterdäck
"Så kallade åretruntdäck utgör en kompromiss mellan förhållanden sommar- och vintertid och betraktas av Vägverket inte som särskilt framtagna för vinterkörning och är därför inte tillåtna när krav på vinterdäck gäller."

Kolla här om dina däck är godkända för svensk vinter http://www.stro.se/winter/vinter091001.pdf
(om din bil är under 3,5 t alltså)

Du kanske kan fråga dom hur man vet om däcken man har är godkända på vintern i Tyskland. (Tycker att det borde finnas en motsvarande lista för däck i Tyskland)

/Cecilia

linden

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
1219
Medlemskap
2025

Glöm inte att du ska ha fahrzeugsbriefet när du betalt bilen. Det talar om att du är den rättmätige ägaren av fordonet

Lycka till!

F

F.d. 13310

Guest

Johns, glöm inte att få med dig den röda Mastersnyckeln, plus de två vanliga såklart.

inte en tanke på detta....utan röd e bilen död???? eller klarar man sig även utan..??

hejhopp
j.

F

F.d. 13310

Guest

Om däcken, läste på: NTF Konsument - Speciellt om vinterdäck
"Så kallade åretruntdäck utgör en kompromiss mellan förhållanden sommar- och vintertid och betraktas av Vägverket inte som särskilt framtagna för vinterkörning och är därför inte tillåtna när krav på vinterdäck gäller."

Kolla här om dina däck är godkända för svensk vinter http://www.stro.se/winter/vinter091001.pdf
(om din bil är under 3,5 t alltså)

Du kanske kan fråga dom hur man vet om däcken man har är godkända på vintern i Tyskland. (Tycker att det borde finnas en motsvarande lista för däck i Tyskland)

/Cecilia

tror den väger 3600kg, blir det andra regler då???
Ja vet....inte läst på tillräckligt....
tack på förhand
j.

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2025

Över 3,5 t går det bra utan vinterdäck i Sverige (men 5mm mönsterdjup) men i Tyskland måste man ha vinterdäck men jag tror att det räcker med allrounddäck. Men så fall måste dom väl vara godkända för att köra på vintern med......
Försöker hitta info om vilka däck man kan ha på vintern i Tyskland men det är svårt......

/Cecilia

F

F.d. 5361

Guest

På Åretruntdäck måste man finnas M+S eller symbol

116px-Severe_snow_rating.png

Ingen godkända och 4mm mönsterdjup räcka i Tyskland

Från Kassel, vad är nästan min hemstan i Tyskland,
är min favorit Puttgarden - Rödby och öresundbron

Mvh.

Norbert

F

F.d. 13310

Guest

Tack! Är i Fritzlar...ganska nära Kassel. Tack för rutten :)

J

Jarn

Guest

inte en tanke på detta....utan röd e bilen död???? eller klarar man sig även utan..??

hejhopp
j.

Nej bilen funkar bra utan..... tills du behöver göra nya eller man skall in i bilens dator.
Då behövs den röda lite tjockare röda nyckeln. Står också om den i bruksanvisningen. Säljaren bör känna till detta.

Jag missade detta själv när jag privat köpte en -00 i Tyskland, men säljaren sände den till mig sen.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej johns, du skrev längre upp i tråden att bilen väger 3600kg. Om så är fallet så är det egentligen en tung lastbil tills du reggar den som personbil-2 i Sverige. Det innebär ju i sin tur att man måste ha C i körkortet om den skall framföras på lagligt sätt, annars är det olovlig körning och kan bli ett rejält bakslag om man blir kollad av polisen.
Jag hoppas att jag inte gav dig bekymmer nu, eller du kanske har C kort...... Någan annan kanske vet mer om lagaspekten på olovlig körning.

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 29756

Guest

Bästa Johns!

Vi hoppas att allt gick bra med affären och i så fall vill vi gratulera Dig till det självständiga livet i ett rullande hus!

Vi planerar också att köpa husbil och sneglar på Tyskland då ju euron är billig nu.
Vi köpte Euro i sedlar den 2 januari på Swedbank och fick betala 9,62 skr. Vi har sedan bott på Cypern och fick euron i uttagsautomat för 9,10 skr. Det finns konstiga skillnader!
Vi vet inte om det är lite för "nära" att fråga Dig vad Du betalade för euron nu i Tyskland
Men det är ett avgörande info. inför vår ev.affär.
Vad är bästa sätt att betala på? Vi föreställer oss att man kan göra det på en kortdragare hos säljaren eller genom kontoöverföring via vår bärbara dator. Eller har banken kanske någon listig modell?

Bästa hälsningar

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

När jag hade bestämt mig, förde min bank över pengar till en bank nära säljaren som dom samarbetade med , sedan gick vi till bankkontoret och gjorde affären klar, och pengarna överfördes. Mycket enkelt!

Senast ändrad:
F

F.d. 29841

Guest

Hej
Tänker du använda Hb på vintern? Annars spelar det väl ingen roll vilka däck du har.
/Vidhem

Toppen