• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Illa behandlad på ställplatsen Trelleborg!

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 55554

Guest
Detta som hände oss när vi var i Trellborg på ställplatsen den 29/4 2018
Vi körde av färjan, hade problem att lägga in koordinaterna till Råå, vet hur man kör men vill ha med det i Tracklistan i Sygic.
Vi kom in på ställplatsen jag stannade, Gittan gick ut med Rappe som behövde kissa efter båtresan.
Fram kommer en kille, jag vevar ner sidorutan och förklarar lugnt
"Vi skall bara lägga in koordinater till nästa ställe eftersom det inte gick på färjan sen kör vi igen".
DETTA ÄR EN STÄLLPLATS, KOSTAR 100 KR, fick högt jag till svar!
Upprepade "Vi skall bara lägga in koordinater till nästa ställe eftersom det inte gick på färjan, sen kör vi igen".
Samma höga svar från killen.
DETTA ÄR EN STÄLLPLATS, KOSTAR 100 KR.
Ok sa jag, kan jag vänta på min fru som är ute med hunden?
DETTA ÄR EN STÄLLPLATS, KOSTAR 100 KR, fick jag återigen till svar!
Högt så att Gittan som var 25 meter bort hörde det.
Tack sa jag, skall göra dig en tjänst en annan gång.
Körde bort till infarten och parkerade för att vänta på Gittan.
Då kom den andra killen (han med skägg) körandes, parkerade snett bakom mig, gick ur bilen och kollade min högra sida där det sitter en slang från gråvattnet, .
Han kollade så jag inte släppte gråvattnet?

Vad är det för Serviceminded personal på ställplatsen?
Har varit där förr men aldrig fler gånger.
Det var vad som hände på ställplatsen Trelleborg, runt 19.30.
Vet inte om jag skall gråta eller skratta.

Att jag lägger in detta beror på att jag fick besked i går att ett annat par råkar ut för samma sak den 18/5.

Finns det fler som råkat ut för detta???


Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Nja, jag har inga direkta erfarenheter från just Trelleborg, men kände att man inte heller var direkt välkommen i Rydebäck. Finns inget generellt förbud mot husbilar nere vid strandparkeringen ännu och vi hade bara tänkt att ta en fika på eftermiddagen och gå ut med jycken en stund i den goa miljön och njuta av sundet.

Efter 10 min dök det upp en bilburen P-lisa, som visade stort intresse av vår husbil likt en geting kring ett saftglas en sommardag. Snirklade runt och antecknade...
Hon var inte alls otrevlig, men påpekade att utryckningen berodde på att "någon hade anmält att det stod en husbil på parkeringen" och att hon var tvungen att kolla upp detta. Vi fick 24 tim på oss, sedan såg hon helst att vi skulle vara väck därifrån. Snacka om att känna sig som en elefant som trampat fel i omgivningen.
Vi drack vårt Zoegas(?) med bulle till och drog vidare med vår stora vita elefant... mot Danmark.

På tal om elefanter..., Povel hade en rätt rolig elefant-historia:
Den gamla damen ringde synnerligen upprörd till polisen och berättade att
"Det står en elefant i mitt grönsaksland och han drar upp morötter med sin långa svans!!!"
"Jasså"
svarade polisen lugnt , "Vad gör han med dom då?"
Damen igen med ännu mer skärrad röst: "Det skulle inte konstapeln TRO om jag talte om!"

Som husbilsägare får man nog stå ut med, att tillhöra den kategori turister, som tydligen står lägst i kurs.
Fast på ställplatsen i Trelleborg borde man kanske utbilda personalen i någon typ av charmkurs,
när man bemöter turister. Språkade med en tysk, som efter att ha rest runt i Glasriket, blev så förbannad på skitiga och dåligt skötta campingar, att han valde att avsluta sin semester i Sverige och åkte hem på stört.
Sedan lyssnar på radion, att man inom turistnäringen välkomnar utländska besökare att hyra stugor m.m och att Sverige blivit attraktivt pga den låga kronkursen. Fortfarande dyrt, med ändå med stort kvalitativt värde...?

Vill kommuner vill släppa fram fler campingplatser, ställplatser än de som redan finns etablerade?
I Trelleborg skulle det inte vara svårt att skapa en sund konkurrens gentemot ovanstående nämnda anläggning med sin typ snorkiga (?) personal och med färjetrafiken som magnet. Men det är väl ingen som får tillstånd till detta, för det finns ju redan en ställplats.... (lite ironiskt menat).
 
S

Sören-6830

Guest
Jag tycker du ska kontakta Trelleborg på nedanstående mailadress eller tel nummer. De har överlåtit rätten att ta betalt till en idrottsklubb som inte har gjort den minsta förbättring jämfört med hur det var tidigare när det var kostnadsfritt.
Måste också nämna att det för något år sedan stals en del kvittoblock som användes av parkerande sällskap som använde sina barn för att kräva betalning.
 
F

F.d. 55554

Guest
Svaret från Trelleborg!

Hej Georg,


Vad tråkigt att ni fått så dåligt bemötande. Vi brukar se oss som starten på Sverige och självfallet är det viktigt att alla besökare får ett bra bemötande.

Då vi inte har någonting med ställplatsen att göra så skickar jag ditt mail vidare till ansvariga för ställplatsen, vilka är Trelleborg basket, samt till tekniska förvaltningen på Trelleborgs Kommun som är de som arrenderar ut marken.

Hoppas att någon återkommer till dig, annars får du gärna höra av dig igen.

Vänlig hälsning,
Veronica Larsson

www.visittrelleborg.se


Jojje
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag stod i Trelleborg förra hösten, en idrottsklubb bedriver ställplatsen ,dom var mycket aktiva när kvällfärjan kom in, ett sätt för klubben att tjäna pengar,mycket till service är det inte en grusplan att parkera på, Trelleborgs kommun bär ansvaret.
 
F

F.d. 55554

Guest
Fick detta SMS svar från Thomas Basketklubben.

Hej
Jag heter Thomas och är ordf i klubben som driver ställplatsen i Trelleborg
Beklagar vad som hänt er
Skall ta ett ordentligt snack med personen ifråga
Han har varit lite i obalans sista tiden
Dock är det en plats man måste betala på så vi betalar arrende rätt mycket och vi lägger ner 2000 timmar under sommaren
Vi har ordnat vid vägen en 2 timmars parkering där man kan stå och rasta
Vi har satt 6 skyltar längs infarten att det kostar 100 kr
Vi får ca 50 bilar som kör in per dag och bara skall stanna 1 minut till 2 timmar och det funkar inte för oss framförallt. Ju längre vi kommer i säsong
Uppfatta inte detta sms som något påhopp på er bara lite våra tankar för att slippa ha en massa körande inom ställplatsen bland de dyra fina bilarna?
Med vänliga hälsningar.
Thomas Basket

Mitt svar
Ok, dom skyltarna missade vi.
Vi kommer inte att besvära ställplatsen med besök.
Detta svar läggs ut på Husbilsklubben.se
Vi kör husbil.
Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:
S

Sören-6830

Guest
För en stund sedan åkte jag till Trelleborg för att se hur det ser ut nu. Träffade på en man från basketklubben och fick höra hans version av vad som sker på ställplatsen. Han berättade att de emellanåt har problem med bilar som kör in och frågar om de kan stå där en kvart och t ex tömma toatanken. Det var inget problem, om man inte som han påstod, i många fall inte kör efter tömningen utan står kvar.
De som jobbar där ska då föreslå att man istället parkerar längs med den asfalterade gatan vid inkörseln där man får stå två timmar med p-skiva. När det är många bilar i högsäsong hade de svårt att hantera de som inte ska stanna på ställplatsen utan vill stå där bara en kortare stund.
Jag menade att det inte skulle behöva vara så stora problem så man blev osams med sina kunder, har aldrig upplevt det utomlands någonstans. Men har man inte varit på plats kan man ju inte påstå att det med säkerhet varit si eller så, bara höra hur det upplevts från båda håll.
Får väl hoppas att samarbetet sker smidigare framöver.
 

ingerbenny

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
11542
Medlemskap
2025
Om det är så att man bara åker in för att tömma tankar, utan att göra rätt för sig, så kan jag förstå att dom reagerar MEN om man stannar för att rasta hunden och ställa in gps'en så finns det ingen ursäkt för deras bemötande. Ordf. pekar på att personen var i "dålig balans" men var det inte två olika "charmtroll"?
 
S

Sören-6830

Guest
Håller med, framförde det till personen jag träffade, kan ju absolut inte vara något problem att stanna en stund för detta. Väldigt osmidigt att vara så brysk som man varit mot Jojje.
Men intrycket var att man ser sig mer som ordningsman, inte som en kundvänlig fixare. Tycker också att övermöbleringen av skyltar är löjligt överdriven, EN skylt hade räckt mer än väl, tog tyvärr ingen bild.......
Kan ju passa på att nämna att det finns ytterligare en ställplats, få platser men centralt...... Parkering och Husbilsparkering Centrum
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Den här historien känns lite som ett symptom på något sjukt. Kanske en barnsjukdom som försvinner så småningom, men troligen måste nog något göras för att komma tillrätta med problemet. Känns som om man i övriga Europa kommit över detta stadiet.

Första tertialet såldes över 1000 nya husbilar i Sverige. Var skall alla dessa ta vägen om varken myndigheter och samhällsplanerare eller allmänhet förstår vad husbilslivet handlar om. Någon måste få dessa som vi är mer eller mindre beroende av att förstå det hela. Verkar som om de flesta tror att det handlar om vild camping så fort en husbil stannar till en stund för att kanske gå in i någon affär eller restaurang eller ett kortare stopp av någon anledning. Det skall vi inte behöva motivera. En personbilsförare behöver inte förklara någonting så länge denne håller sig inom parkeringsreglerna. Varför skall då vi behöva göra det?

Det behövs aktiv lobbyverksamhet, av oss men jag tycker nog att även handlarna måste hjälpa till med detta. Det måste ju också ligga i deras intresse att det hela fungerar för deras kunder.

Tycker och tror jag.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
I just detta fallet som Gittan & Jojje fick uppleva så handlade det ju om en förmodad värd som lekte polis. Att vara representant för en organisation & vara ansiktet utåt för denna kräver en gnutta social kompetens vilket denna person uppenbarligen saknade. Att sedan den andra personen verkade kolla om Jojje släppte ut gråvatten är väl inte så konstigt, det finns faktiskt gott om folk som inte har tillstymmelse till skamkänsla i kroppen som gör så här. Jag har själv fått se hur folk släppt ut gråvatten på en parkering, ja, t.o.m hur man på en rastplats tömt sin kassett bakom en buske inte lång från oss som satt & åt, det luktade skit vida omkring.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24550

Guest
Nu vet inte jag hur ställplatsen i Trelleborg ser ut, men varför parkera på en ställplats? Är inte den till för folk som vill övernatta? Jag kan förstå att det blir irritation då den femtioelfte husbilen kommer och skall parkera en stund. Lika irriterad hade nog du blivit om du kommit dit för att övernatta och ställplatsen är ockuperad av folk som bara skall parkera en stund och du får köra vidare. Duger inte en vanlig parkering till det?
 
S

Sören-6830

Guest
När man kör in till ställplatsen kommer man först till en stor grusplan/parkering där det sällan står mer än ett litet antal bilar, gott om plats alltså. När jag var där häromdagen stod bara en personbil där förutom min.
Till vänster om denna kör man in till själva ställplatsen, tydligt avdelad från grusplanen, som är indelad i fack med hjälp av koner.
Man kan ju lätt anta att man skulle kunna stå på den stora grusplanen en liten stund för att t ex fika, ställa in koordinater eller gå en liten promenad med hunden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen