• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

IKEAs ledbelysning

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Nu har Ludde varit ute och skruvat i bilen igen :D. Först fick jag hjälp av inredningsproffset Michael, som hjälpte mig att montera IKEAS ledbelysning "Dioder" i alkoven där barnen sover. Så nu vet jag hur man kopplar ihop grejerna!
Belysningen har 7 olika färger att välja på, man kan ha en och en färg, eller så kan man låta dom tonas automatiskt mellan alla färgerna. Kan säga att barnen jublade när de såg resultatet!
Sen monterade jag själv en likadan belysning i vitrinskåpet. Lite pilligt att få dit ljuslisterna innanför ett utrymme längst in i vitrinskåpet, men när jag väl hade fått dit dom blev det snyggt. Jag har en vanlig fast belysning i taket på vitrinskåpet (original), och har satt dit en blå ledlampa. Sen kan jag som sagt ställa vilken färg jag vill ha på ledlisterna. Det blev läckert ihop med den blå lampan i taket på skåpet. Svårt att återge i bild, så jag filmade lite och fick samtidigt testa mitt nya filmredigeringsprogram iMovie.
Klicka här för att se filmen!
Så i vinter ska här monteras ledlyse lite här och var i bilen, jag ska bara lära mig att löda också! Tänkte önska mig en lödkolv i julklapp!

Och så här ser det ut när man grejar i husbilen....:D

_DSC8829.jpg
 
A

Amatören

Guest
Sv: IKEAs ledbelysning

Hur kopplade ni in dom? Det står ju inte på IKEAs sida men är det inte 220V anslutning på dom där? Eller gjorde ni nån specialare och fick in dom på 12V?

Känns ju fel att gå från 12-220-12 med surrande transformatorer och ineffektiva inverters.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: IKEAs ledbelysning

Mesteparten av IKEA sine LED lamper jobber med 12V, men en må kontrollere på trafoen i settet om den gir 12V på utgangen. Det finnes de som har andre sekundære spenninger. Teoretisk kan det skje endringer på internspenning fra en produksjonsserie til en annen av samme produkt om det er et lukket kit. Selges det i moduler som kan settes sammen med samme trafo så må spenningen være den samme over produktets levetid.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: IKEAs ledbelysning

Hur kopplade ni in dom? Det står ju inte på IKEAs sida men är det inte 220V anslutning på dom där? Eller gjorde ni nån specialare och fick in dom på 12V?

Känns ju fel att gå från 12-220-12 med surrande transformatorer och ineffektiva inverters.

Jag kollade att det var 230v till 12v DC innan jag köpte, bad en i personalen på ljusavdelningen att öppna paketet och titta efter vad det stod för siffror på omvandlaren (stickproppen).
Så det var bara att klippa av stickpropppen med en avbitare och sedan koppla in på befintliga 12v trådar i bilen.

Det sitter en befintlig lampa i vitrinskåpet, jag lossade den försiktigt neråt, och drog ut den så långt trådarna räckte. sen borrade jag ett nytt hål i taket på vitrinskåpet, inne i hörnet där jag skulle ta ner ström till den nya belysningen. Det finns ett litet utrymme på någon centimeter mellan taket och överdelen på vitrinskåpet. Så när jag hade petat upp kabeln genom det nya hålet, fick jag ha en ståltråd och "fiska" fram tråden till det stora lamphålet. det krävdes en ficklampa och spegel för att lyckas fånga tråden i utrymmet där uppe. En del pill och svordomar förtstås...:rolleyes:
Sen var det bara att koppla in. Jag kopplade till ytterligare en tråd, som jag har kopplat på en strömbrytare (som jag borrat in på framsidan av vitrinskåpet, i vänsterkanten), som sedan leder ner under skåpet. Där tänker jag ha en belysning till så småningom, något snyggt dämpat.
Jag borrade ett större hål i botten på skåpet, där har jag sedan lett ner kabeln till den lilla dosan med reostaten och brytaren, sedan satte jag bara fast den med fästkuddar så den är lätt åtkomlig.
 
A

Amatören

Guest
Sv: IKEAs ledbelysning

Tack för bra svar.

Det jag funderade på var om det var 12 eller 220V in i den där "fördelaren" där man kopplar in ledkablarna men då verkar det ju vara 12V in där så då går det ju enkelt att koppla in dom.
 
Toppen