• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

iGo navigation - Uppdatering

kabijoh

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
15218
Medlemskap
2024
Sv: iGo navigation

Har precis samma inställningar som på bilden enda skillnaden att på en av mina enheter har jag Tidig indikering av manöver PÅ.

Förstår fortfarande inte varför jag måste köpa till för att få igång rösten!

I min enfald trodde jag att vid köp öppnades de två raderna mellan Röstguidning och Tidig ind.....
Men jag ser att dessa rader är gråmarkerade i din bild så jag kan inte se att det är köpet som öppnar röstguidningen.

Karl-Arne
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: iGo navigation

Om man har en husbil på max 3,5 ton, som likställs med en vanlig personbil, kan man med fördel väga upp den i iGo till t.ex. 5 ton för att slippa de minsta vägarna/gränderna genom små samhällen.
Ange gärna även att bilen är 4m hög, 3m bred och typ 8m lång.

Hittar du en intressant väg/gränd som är maxad till 3,5 ton och din bil ryms i kan du ju ändå välja den även om herren/damen i iGo kan protestera men du får ju fortsatt vänliga anvisningar för att ta dig ut ur smeten :spinny:
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: iGo navigation

Det kostar väl bara 45kr så jag köpte och fick 4 svenska röster, men jag behöll Laina som är bäst.
Men det är ju lite konstigt att demot fungerar och när man sen köper demot så blir man av med ljudet, köpte till trafikvarning men där är det prenumeration per år. Fast jag följde bara uppmaningen en gång och då stod polisen och dirigerade så det fanns inte mycket att välja på. I lilla finspång där 5 bilar är kö varnade den för köbildning på en väg som är den största och det det blir lite kö vi trafiklyset när folk slutar jobbet ganska onödigt. så den funktionen har jag dragit ner på annars är man snart ute på vischan och kör.
Det finns mycket man kan klaga på men det finns inte mycket annat som är lika bra. Trodde man måste ladda ner ytterligare ett tillbehör för att välja storleken på bil så jag tog husvagn för att vara säker.
På gamla igo som jag personligen tyckte var bättre kunde man ställa in lastbilar och allt möjligt om det var på riktigt har jag aldrig testat. De summor man sparar på bränsle är mycket större än vad det kostar att handla.
Däremot har jag testat en egentillverkad fäste för mobilen och det är mycket bättre än att köpa något man sätter på rutan eller de tunna plastlamellerna på värmeutblåsen som säkert blir 60gr+.
Finns det någon som legat på motorvägen och försökt fiska upp mobilen från golvet med hjälp av laddsladden?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGo navigation

Tyvärr påverkar val av fordon endast tidsåtgången till resmålet.
För att vikt och längd skall påverka ruttvalet måste man tydligen välja tillägget Europe Truck & Caravan för 159 kr.

Jag har inte provat tillägget själv.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: iGo navigation

Bra forskat viktigt att veta, man har tydligen lagt in maxfarten för lastbilar.
Inget som gör något för de siffror man ser är rena fantasin, google maps är ändå värre.
Det man vill veta är ju om man kan ta sig fram på den vägen man blir anvisad, lätt att köra sönder både bromsar och koppling osv om man hamnar fel. Trafiken gör ju oftast att inga beräkningar håller längre. Kan nog vara värt de extra pengar det kostar, blir det någon längre resa så kommer jag säkert tanka hem den delen av appen.
Det jag är bekymrad över är att när ett företag börjar bli riktigt girigt så flyttar de fokus från det som är viktigt för att tjäna pengar och då brukar funktionen svikta.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: iGo navigation

Tyvärr påverkar val av fordon endast tidsåtgången till resmålet.
För att vikt och längd skall påverka ruttvalet måste man tydligen välja tillägget Europe Truck & Caravan för 159 kr.

Jag har inte provat tillägget själv.

Har köpt tillägget men inte hunnit använda det ännu.
Bifogar bilder på vilka inställningar man kan göra.

Först väljer man fordonsprofil. Hittar ingen för husbil. Men kanske skall man välja den längst ner.

9B68E976-E16D-448C-BA36-F677DAEBA3E4.png

Sen gör man inställningar för valt fordon enligt följande

6FC0FAE6-9E68-4496-B65D-DB7F07D4E5E8.png

84840537-7CC5-41B6-9965-C02AF92AA42E.png

Hälsar Kjell
 
Senast ändrad:

Arne Lindh

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
16472
Medlemskap
2024
Sv: iGo navigation

Kan tänka mig att profilen längst ner är en felskrivning av översättaren. Måtten kan man ju ändra själv, liksom namnet på profilen. Som jag gjort.
 

Bilagor

  • EDB5D53F-84A7-4B49-AC5B-F7D640E60B23.jpeg
    EDB5D53F-84A7-4B49-AC5B-F7D640E60B23.jpeg
    200,2 KB · Visningar: 5

Pricken

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
2746
Medlemskap
2024
Sv: iGo navigation

Citat:
För att vikt och längd skall påverka ruttvalet måste man tydligen välja tillägget Europe Truck & Caravan för 159 kr.

Har köpt iGO Navigation Europakartor.
Vill ha tips på hur jag kan köpa tillägget som nämns ovan.

Göran (Pricken)
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: iGo navigation

Om man väljer Inställningar > Navigeringsvy > Kartans utseende > Bilmodell
Där kan man välja olika biltyper.
I fordonsuppgifterna anger man sedan sin bils mått och vikt som man även kan spara som sin profil, vilket innebär att man kan ha flera profiler anpassade till det fordon man kör.
 

Bilagor

  • FBABF97B-8D04-4BBB-8A1B-E878EAC78A03.png
    FBABF97B-8D04-4BBB-8A1B-E878EAC78A03.png
    1 MB · Visningar: 4
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 32985

Guest
Sv: iGo navigation

Kan man ladda ner pdf filer till Igo Navigation?
Tänker påex.vis ställplatslistan?
Nej det går inte.
Tidigare var iGO kopplad mot POIViewer och i den appen finns möjlighet att ladda ner t ex HBK:s husbilsplatser. Tyvärr är nu inte iGO kopplad mot POIViewer så lite omständigt blir det då man ska köra till en specifik plats via koordinater.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: iGo navigation

Är det någon som testat om Europe Truck & Caravan funkar i praktiken (eller vid simulering av rutt). Varnar den eller väljer annan väg vid t.ex. låg bro eller vägavsnitt med viktbegränsning.
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: iGo navigation

Jo, jag har provat i praktiken. Efter det att jag i Frankrike blev anvisad en lerig traktorväg genom några åkrar så "vägde" upp mina 3,5 ton till 5 ton och slapp liknande kostigar...

Hur det funkar med låga viadukter o.d. vet jag inte då jag inte drabbats av problemet. Kan ju bero på att jag samtidigt hade höjden angiven till 3,5 m, längden till 8 m och bredden till 2,5 m?

Jag använder f.ö. ”Grön" som ruttplaneringsmedtod.

Tillägg: Jag träffade en kollega nyligen som använde en annan navigationsapp, utan liknande inställningsmöjligheter, och han hade bl.a. hamnat på en bro max max 2 ton med sin husbil på över 3,5 ton. Han körde över och bron höll till ett flertal åskådares stora ögon...
 
Senast redigerad av en moderator:

Ove & Marjatta

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4902
Medlemskap
2024
Sv: iGo navigation

Om man väljer Inställningar > Navigeringsvy > Kartans utseende > Bilmodell
Där kan man välja olika biltyper.
I fordonsuppgifterna anger man sedan sin bils mått och vikt som man även kan spara som sin profil, vilket innebär att man kan ha flera profiler anpassade till det fordon man kör.

Tack för informationen, men var finns "fordonsuppgifterna", hittar inte detta.

Marjatta
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: iGo navigation

Under "inställningar" > "Ruttpreferenser". Klicka på "Fordon" och välj "Lägg till profil" längst ner på skärmen. Välj "Bil" och sedan "Använd utökade inställningar". Ange ett unikt namn på din bil och ändra mått mm samt klicka på "Spara profil" längst ner. Välj sedan din sparade profil som fordon.

Logiken i iGo är ofta inte speciellt logisk...
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: iGo navigation

Var faktiskt bättre förr när allt man betalar extra för följde med. Men trots allt så är det den bästa verkar det som idag, byter gärna om någon hittar någon bättre.
Det som är bättre än andra är ju vid stora trafikplatser och rondeller där man får suverän hjälp, hade gamla sygic en gång och den lurade mej ett par ggr, men det finns värre exempel.
Lite rörigt i gränssnittet men det är det på alla innan man blir van och läst instruktionsboken eller är lat och konsulterar dom som gjort det (knarrevik).
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: iGo navigation

Jag har köpt IGo Navigation med de olika tilläggen. Trots det får jag beskedet varje gång jag startar den att det inte finns några kartor. Hänvisas till butiken där det står att jag köpt paketen. Klickar jag i sin tur på dessa står det att de är installerade. Försöker jag starta en ny rutt säger den att den inte hittar några vägar i närheten. Jag har alltså allt installerat men kan inta använda det. Hjälp!
 

Bilagor

  • D2683E94-E3F5-4F36-AA69-D219CE5C0F23.png
    D2683E94-E3F5-4F36-AA69-D219CE5C0F23.png
    861,2 KB · Visningar: 1
  • BE3359C6-7DF9-49A3-9ECC-0406301A4DB7.png
    BE3359C6-7DF9-49A3-9ECC-0406301A4DB7.png
    961,7 KB · Visningar: 1
  • F504C54C-7DB5-449C-8F04-152EF9CE9F6F.png
    F504C54C-7DB5-449C-8F04-152EF9CE9F6F.png
    952,5 KB · Visningar: 1
  • 6B89455D-6900-4DF8-802A-03608AA16811.png
    6B89455D-6900-4DF8-802A-03608AA16811.png
    947 KB · Visningar: 3
Toppen