• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Igo Navigation - Inställningar

Mitthem

HBK Medlem
Inlägg
192
Kommun
Varberg
HBK-Nr
2600
Medlemskap
2024
Hej undrar om det finns någon här som kan lite om Igo, skulle vilja kunna ställa in höjd bredd vikt mm, har läst gamla trådar där det står att det går men lyckas inte fixa detta, någon som vet
 

elsebo46

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2024
Jag tror att du måste köpa Eruope Truck & Caravan för att det ska fungera, jag har köpt men använder det sällan,den varnar att jag kör för fort hela tiden särskilt på motorvägen.
christer
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Om du vill använda appen Husbilsplatser, som du hittar i den blå menyraden, så underlättar det om du använder någon av de navigeringsprogram som den appen länkar ditt platsval direkt till.
Dessa är:
1601457815255.png

Jag använde tidigare iGo Navigation men gick över till den snarlika Sygic för att slippa knappa in koordinaterna manuellt.
Det finns en variant av Sygic med tillägget Truck, har inte forskat i vad den innebär.
Ett klipp från manualen:
1.6 Truck & Caravan navigation (optional) If you plan to use the app while driving a lorry or caravan, we recommend you to visit the Shop and get the in-app package called ’Truck & Caravan’. This will enable a number of features that will help you navigate with larger vehicles. Please note that you need to have a map for the same region to use truck & caravan features, and they may not be available for all regions. The navigation software gives the following extra options for lorry and caravan drivers: • You can enter the parameters of your vehicle and the iGO Navigation app calculates your routes with taking available weight, height, etc. restrictions into account (this feature is accurate only if restrictions are available for all roads between your position and the destination) • Based on the dimensions and other entered parameters of your vehicle, the app warns you when you are approaching a restricted road segment or such roads must be used in your route. • When selecting lorry or caravan as the vehicle type, U-turns are disabled from routes as much as possible. Warnings are both visual and audible. There are different kinds of warnings: • When approaching a restricted road segment without a route, you are warned that there is a restricted area ahead. • Restricted road segments are excluded from your routes but in some cases some restricted roads need to be used to reach the given destination. In this case you receive a warning and you must accept that you have restricted roads in your route or you can stop the navigation and continue without an active route.
 
Toppen