• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Idag hämtade vi våran husbil !!

F

F.d. 4380

Guest
Idag hämtade vi våran Carthago I47 !!
Vi bytte in våran Dethleffs 7094 -07 som vi har varit mycket nöjda med, förrutom det mycket begränsade styvutrumet....
Nu har vi ett helt hav i vårat enorma garage !!

Livet leker fast det svider i plånboken !!

Men som i Psalmen..Blott en dag ett ögonblick i sänder...!!

Man lever bara en gång !!!!

Britt O Roger !!! :spinny::spinny:

F

F.d. 52936

Guest
Sv: Idag hämtad vi våran husbil !!

Grattis till er som lyckas.:yes::music-icon:

Som jag skrivit tidigare hämtade vi ny bil den 11/10 med gröna saluvagnsskyltar hos Widars husbilar i Kalmar.

Vi fick uppfattningen att registrering och nya skyltar,samt skattkvitto och alla papper skulle vara löst på ca en vecka, max.

Vi har packat bilen, provvägt den och fixat allt för färd söderöver. Utlandsförsäkring är tecknad att börja gälla den 25/10 och 5 mån, framåt.

I dag den 21/ 10 har fortfarande inget hänt:mad::mad:

Har naturligtvis ringt, både säljare och vägverk och ställt frågor.

Finns andra med samma erfarenhet? Vi funderar på om vi kan häva köpet, få tillbaga vår tidigare bil, alt pengarna och köpa en "körklar gammal bil"
Vi vill ju komma iväg innan vädret blir ännu sämre här uppe i norden.

Eila & Ingemar

F

F.d. 4380

Guest

Vad är problemet enligt säljaren ??
Lider med er.....

Britt O Roger

Elson

HBK Medlem
Kommun
Huskvarna
HBK-Nr
2582
Medlemskap
2025

Grattis till ett bra val!!
Vi hämtade vår Carthago I 51 dagen före midsommarafton och hittils är vi helnöjda :yes:

F

F.d. 52936

Guest

Ja, om vi ändå fick reda på vad som är problemet.
ib

F

F.d. 4380

Guest

Men dom måste väl själva veta orsaken till varför dom Ej kan leverera bilen ?
Vad står det i kontraktet ang. leverans dag ?
Ta kontakt med konsumentvägledningn i eran kommun, så kan dom råda er hur ni kan gå vidare.

Roger O Britt

I

Iveco 35

Guest

Hej. Om ni står som ägare på bilen måste väl v.v kunna tala om varför inte skyltar och skattekredit kommit. Mvh. Olle.

Carthago47

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
586
Medlemskap
2025

Grattis! Vi går åxå å sneglar på en I47, skall bli intressant att höra av er längre fram om tycke å tankar vad gäller bilen. Lycka till. Christer&Anki

F

F.d. 297

Guest

Ja vi har också problem med våran nya Dethleff Esprit i7910. Dom lovade att fixa allt på en vecka. Dessutom var det inte alls mycket för dem att göra iordning. Ja så när vi kommer i fredags för att hämta den då hade dom inte kunnat regestreat den så vi fick köra med grön plåt till campingen. Sedan var det något konstigt fel på bildelen när man satte igång bilen så satte vinruttespolarna igång och spruta spolarväska en kort stund sedan var det vissa lampor som inte lyste men detta berättade dom för oss innan vi åkte iväg till vår camping. För vi var ju tvungna att packa in alla saker.
Jaha när vi kommer till campingen på plats då är vi naturligtvis glada ändå fast lite snopna över att dom inte har kunnat löst gestreringen.
Ja vi började att plocka in mat då till vår förvåning att halva bilen var strömlös. Inget kylskåp ingen frys och inget lyse i sovrummet då blir man rätt arg sur ledsen när man köper sådan dyr bil.
Så vi höll på hela fredagskvällen att söka felet ringa olika kontakter som vi har i affären.
Ja så var det TV dags ja vad får vi se då. Jo TV.n var inte färdig kopplad.
Så på lördagen åkte min man till sitt jobb och hämtade mätinstrument för att kunna felsöka säkringar jo mycket riktigt vi hittade en felaktig säkring som vi köpte en ny o satte i sedan fungerade allt i bodelen tack o lov.
Sedan fixade min man TV-n så den fungerade också men dom fick ändå fixa en bättre kontakt för längan skruvade upp sig.
Så lämnade vi in den på måndagen igen. Men strulet kvarstår så nu på måndag ska den in till Fiat verkstad i Märsta.
Då jag blev lite purken att dom just valt den verkstaden. Vi hade två fiat personbilar för ett par år tillbaka dom var värdelösa på den verkstaden. Dom fick ju aldrig alslet ur vagnen på denna verkstaden.
Men våran husbilsförsäljare lovade att tjata på dem men vad hjälper det. Nu får vi hoppas det är ett enkelt fel som Fiat kan åtgärda snabbt.
Dom hade inte kunnat regestrat bilen ännu denna vecka han kunde inte lova det heller. Så vi fattar inte riktigt vad dom håller på med egentligen.
Sedan hade dom kört av en plåt nertill bak för det hade tagit i slarv och åter slarv säger vi ingen organisation på firman eller så är det en otursbil.
Man blir lite sur tappar sugen när bilen är ny samt kostar pengar så det sveder i plånboken. Ja ja man får tänka så att dom åtgärdar allt men lite skumt är det eftersom bilen fungera perfekt på mässan. Då kan man fråga sig vad dom har rotat i för dom har satt i larm i den.
Ja det ska bli intressant vad felet är följetongen följer i nästa avsnitt säger jag bara.
Hoppas Ni alla andra får ordning på Era gestringar på Era bilar det verkar lite lånsökt att det ska ta en sådan tid eller är det att dom inte vill snabba på vill bara sälja sedan är det inte så noga med kunden som är en bra kund. Den uppfattningen har vi fått nu.

Aljas

F

F.d. 52936

Guest

Go kväll vänner där ute i det Svenska höstrusket.

Jo nu börjar vi se ljuset i tunneln. Bilen är regisrerad, dock på säljaren. Han har kallat oss till Kalmar för att få på de nya skyltarna och regisrera bilen på oss. Har själv talat med vv och skall få ocr:nr för direktöverföring av skatten.
Vi hoppas nu att allt fixar sig på fredag. 100 mils servisen är även den bokad + lite annat fix. Räcker inte fredagen får vi ta resten på måndag. (man är ju stadsanställd numera så en dag hit eller dit har ju ingen betydelse!)
När nu dessa bitar fallit på plats styr vi kosan söderöver med förhoppning om ett bättre vinterväder än här. Vi hoppas ju även att allt annat skall gå bra och att vi får träffa fler hbk:are söderöver.
Alltså i början på veckan åker vi, finns det fler som rullar neråt då?? Vi tänker köra direkt mot Spanien via Bron, Rödeby-Puttgarden- Tyskland -Frankrike 4-5 dar så där, sen är vi nere. Hör snabbt av er , kl 13 i morgon släcker jag ner, sen kommer jag titta sporadiskt så länge vi är på Svensk mark. Har telias mobila bredband.
Eila & Ingemar

röris

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2025

Hej

En lite undran jag har

Ni säger att ni hämtat ut era bilar på grönskyltar och att ni har försäkrat dom på er själv hur kan det fungera? Man får ju inte köra en bil som inte är regad och är den inte regad på er hur kan ni då försäkra den? Vad jag vet så har grönskyltar bara trafikförsäkring och gäller på bilen så länge den ägs av handlaren. Jag skulle nog vara väldigt försiktig och inte lämna handlaren med bilen förrän allt är klart med alla papper. Det kan bli en tråkig konflikt om något skulle hända.

F

F.d. 12300

Guest

Helt rätt en bil får bara köras med grönskylt vid provkörning ej andvädas som en tillfälig åtgärd ni borde inte kunna försäkra bilen för ni äger ju inte bilen rent juridiskt om det händer något så borde handlaren försäkring gälla med en säkert dyr självrisk

F

F.d. 52936

Guest

Hej

Ni har alla rätt ang grönskyltarn. Det är handlarens bil och hans försäkring som gäller fram till dess att dom nya skyltarna sitter på bilen. Då regitreras köparen (jag) som ny ägare och min försäkring träder i kraft.
Lätt att man missar att vara tydlig, i detta forumet och många ggr skickar innan man nått amen.
Men det har jag nu, FÖR NU DRAR VI.:mh::msn_hot:

ingemar

F

F.d. 4272

Guest

Hej.
Vi fick med grönskyltar på vår bil. Inte ens vägverket kunde regga in den, eftersom den var helt nytillverkad och gått av linen med snabb leverans. De hade bara chassinr att gå på. Att få den försäkrad var inga problem. Enl. handlaren inga heller problem med att åka med deras grönskyltar. Dröjde bra länge innan sktten kom och det riktiga regbeviset, fick först bara ett med väldigt lite fakta på. Nu har det tillfälliga skattekvittot satts på. Vi åkte ca 200 mil med den innan alla papper kommit.
Lotta

I

Iveco 35

Guest

Hej. Vi har också väntat 2 veckor på våra skylltar, nu har dom kommit från v.v så på måndag hämtar vi den nya. Då skall klubbmärkena och nummer på sen blir det premiertur.Mvh. Olle.

F

F.d. 297

Guest

Hej! Ja vi köpte en sprillans ny Dethleff Esprit i7910 på Kista mässan. Ja vi blev lovade få den på en vecka. Vilket vi kunde glömma. Dom hade strul med elfel i bildelen. Sedan åkte den killen som kan registria in bilarna till utlandet en vecka då ståd dom där handlösa. Sedan har vi haft den hemma två helger med grönplåt men har inte kunnat åkt. Nu lämnade dom in den till Fiat ja vi trodde ju aldrig att detta skulle gå vägen till denna helg heller. Med mycket om o men så klara Fiat felet till slut. Detta var ett fabriksfel från Detleff Fabrik dom hade slagit in en skruv i en kabel så det blev en slags rundgång. Så nu ska vi hämta bilen i morgon efter tre veckors väntan på registrering som har tagit tre veckor. Men i dag blev den klar hos vägverkert. Så vi tänkte lika att ta tillbaka köpet. Men nu är allt bra. Vi har ju tänkt på vädret att vi har ju viljat provåka innan snön o halka kommer. Så nu får vi hålla tummarna att vädret håller sig i chack så vi kan åka en tur i helgen.
Hoppas det löser sig för Er med. Vi vet hur vi kände oss på allt elände med bilen.

Anita o Risto i Täby

Toppen