• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ibland har man tur!

Rolf/Marianne

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
32640
Medlemskap
2025
Hade fundering på om vi skulle besiktiga innan vi kör mot Italien eller när vi kom hem, god marginal till sista datum inom perioden efter hemkomst. Valde att besiktiga innan! Många med mig har ju sämre hörsel idag än för "hundra år sen". Men i ärlighetens namn så är inte våra husbilar speciellt tysta när man kör dem. I vartfall upptäckte man ett hjullager som inte lät bra, absolut inget jag hört in i bilen.
Att besiktningsmannen sa "det är första bilen med bara 3800 mil på mätaren med ett dåligt hjullager" är ju inget som hjälp oss om vi kört och fått problem i Europa.
Ivartfall jag har lärt mig att hellre besiktiga en månad för tidigt än att vänta tills sista stund OM man skall iväg på resa!

HenkeAls

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2025
Ja hjullagrens hållbarhet är inte vad de varit. Har en gammal Volvo V70-99 som jag har haft väldigt länge. Har noga noterat vad som bytts och priser på detta. Dessvärre har det visat sig att lager från fina firmor som FAG och SKF ibland haft sämre hållbarhet än Biltema.....

Flurken

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
35965
Medlemskap
2025
Tyvärr är universum så orättvist att saker som inte används också degenererar. En kompis gjorde ett 'klipp' på en -06 som bara gått 2000 mil. Hjullager slut och det var svårt att få tag i då Ford menade att dessa är designade för fordonets livslägd, 120000 mil +. Blev dyrt.
Grejen är att när saker står tränger det ofrånkomligen in fukt. När man kör blir det friktion och värme som torkar ur. Det är designat efter det.
Kontentan: Kör mer, sälj huset!

Toppen