• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ibland är huvudet bortkopplat..

F

F.d. 3581

Guest
Hej, alla
Under helgen var jag och min dotter i uppsala för att gratta farfar - 95år på hemmet.
Tårtorna smakade underbart och allt var frid o fröjd - men det var "nära" några gånger.

När vi skulle lätta från campingrutan på lördagsmorgonen, krävdes en hel del gungeligung fram o tillbaka för att lossa Adrian från snöns grepp.
Vid det sista gunget öppnade jag förardörren för att kolla snön bakåt. O vad skådar den morgontrötte föraren då..!!!!! Jo, kabelvindan med ansluten el kontrasterar fint svart mot den vita snön.
Oj, så här nära har det aldrig varit tidigare - inte undra på att husvagnsgänget mittemot sitter med ögon stora som - ja ni vet.
Ok, in med kabelvinda o resten i garaget - och så snabbt iväg.
Ut mot hemmet till gubben - men denna gång var det för halt för att passera under den vanliga järnvägsviadukten, så det fick bli en mindre väg, utan viadukt.
När vi återkommer till husbilen efter besöket frågar dottern; pappa skall TV-antennen vara så hög? Kan den inte slå i broar o sånt. PUUHH - någon däruppe var på plats denna gång. Som avslutning på en lyckad dag envisas Garmin-GPSen att vägen Uppsala - Kungsbacka är bäst via Stockholm. Vi lyssnade inte på kvinnan i högtalaren utan körde vi Örebro som kvinnan så småningom accepterade med en ankomst tidigare en 100 minuter. Dags att skriva ett litet brev till Garmin kanske.

Pust
Dag
icon7.gif

F

F.d. 418

Guest
Sv: Ibland är huvudet bortkopplat..

Jahaja, käre Hundvakt, problemet känns igen. Min lösning på det blev en checklista, prydligt plastlaminerad och i formatet fem ggr tio cm. Detta smidiga och värdefulla kort sitter i fickan på solskyddet framför mig. Det har blivit ett obligatorium att gå igenom den efter varje stopp. Hittills har det fungerat bra. Hälsn/AndersW

Leif-143

FD HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021

jag har själv nästan rivit en järnvägstunnel med min antenn........
behöveer nog åxå en checklista

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Har ni sett hur en flygvärdinna jobbar innan planet skall starta? Ungefär så gör hustrun före varje avfärd. Själv går jag alltid ett varv runt bilen för att kolla hjulen och luckorna mm. Checklista hade vi i början, men efter ett tag glömde vi titta på den.

F

F.d. 3581

Guest

Ja, det är bara en tidsfråga känns det som .......
Innan kabelrullen blir mosad, elstolpen följer med som skramlande burkar efter bröllopsparet, o antennen river ned banverkets luftledningar.

Det är väl lite mer än 220v där så då kan man väl tala om elanslutning på riktigt.

Jag borde ha en startspärr för elanslutningen, takluckorna, garagedörrarna, tv-antenenn, och hjärnkontoret.

Uppfinnare sökes...

/Dag

Carina

HBK Valberedning Sammankallande
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2026

Visst har man åkt iväg med antennen på svaj, en del har blinkat & vinkat och vi har ibland faffat vinken.
Har man haft tur så är det eftermiddag & solsken i ryggen, då ser man i allafall skuggan på vägen och är glad att man inte åker under en passage med låg höjd.
Hos oss har skuggan även avslöjat att fönstret stått öppet :swoon:

Eller som att citera ett Japanskt ordspråk " När en liten man fäller en lång skugga, då är timman sen "

P

PAM 97

Guest

Ja, jag håller med om att inte huvet finns med ibland, som när inte fotsteget tas in , man skulle ha en lucka som kommer upp när man vrider om startnyckeln:swoon:

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Känner igen problemet.
Har ett märkband under instrumenten på förarplatsen där dom här punkterna står.
B.la. står det kökslådor. Eura har ett centrallås som är bra och som i öppet läge gör att hela köket blir som ett hemmakök utan spärrar på lådorna.
Men om man glömmer spärra dom och gör en högersväng så blir det ett j....la BRAK!!!!

Bra med minneslistor.;) ;) ;)

Mvh Håkan J

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Eller frukostfilen som före inbromsningen stod i facket i kylsåpsdörren men efteråt kan lapas i hela bilen. Allt för en ynka liten spärr som man glömde slå till. Tyärr har det hänt mer än en gång....

EssoJ

Egil 84

HBK Medlem
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
84
Medlemskap
2024

Hos oss är det jag som är "flygvärdinnan"och kollar allt inne i bilen innan vi åker iväg.
Min man han har ansvaret för allt utanför bilen och tar alltid en runda runt bilen innan han går in och sätter sig vid ratten. Peppar, peppar hittills har det inte inträffat något, men jag tror säkert att det kommer att hända oss en dag också att inte huvudet är med.

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Det verkar finnas checklistor hos var och en.
Jag som är helt ny som husbilsägare och saknar checklista skulle gärna ta emot tips om innehållet i en sådan lista.
Kan du dela med dig av din checklista?

F

F.d. 418

Guest

Så här ser min ut:
Checklista
Stödben infällda
Klossar och vev stuvade
Huvudkran till gasol stängd
Utemöbler stuvade
Markis infälld; vev stuvad
Landström bruten; sladd stuvad
Yttre luckor stängda och låsta
Takluckor stängda och reglade
Fönster stängda och reglade
Fotsteg infällt
Bakdörr stängd och låst
Inre luckor och lock stängda
Lösa föremål stuvade
Gasolapparater avstängda
Gasolkranar stängda
Vattenpump stängd
Kylskåp till 12V-drift
Hälsn/AndersW

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

+ TV-antennen/parabolen nerdragen!!!!

F

F.d. 418

Guest

Javisst Gunnar, en nog så viktig punkt men i vårt fall är antennen fastskruvad i nedfällt läge och konsollen för TV:n ersatt med en hylla för torrvaror. Så'na är vi. Hälsn/AndersW

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Det tog bara 27min så hade jag fått tips om checklista.
Vilka kompisar man har, stort TACK.

F

F.d. 3581

Guest

Tack, från oss oxå för alla tips...

Men måste huvudkranen för gasol vara avstängd under färd ?

Vi kör även med vattenpumpen påslagen - finns det en risk med det ?

/Dag
ps
AndersW - du glömde en sak på checklistan:
- är föraren nykter ?
ds

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 418

Guest

Njae, det där med nykterheten har jag nog tagit för såpass självklart att den punkten inte behövs. Att jag stänger kranen på P11:an är nog en effekt av mina 40 yrkesår med skydd och säkerhet som rubrik. Jag vill helt enkelt minimera risken för gasolläckage vid en eventuell olycka. Behöver jag värme i bodelen under färd, får jag det från motorn. Vattenkranen, ja det har nog blivit en vana att stänga den när jag kör. Vi använder ju inget vatten då. Hälsn/AndersW

F

F.d. 4879

Guest

När vi åker iväg med husbilen så har vi gasolen på så att kylskåpet fungerar, är det kallt så har vi även värmepannan på (som numera fungerar även under färd *L*) . Gasen till spisen är avslagen. Vattenpumpen är påslagen, bilen är helt enkelt klar för användning när vi kommer fram. Allt har sina risker, visst. Mendet är ju även säkerhetsfunktioner inbyggda i förbrukarna och jag tror nog att den största säkerhetsrisken är själva gasoltuberna i så fall som sitter lätt åtkomliga utifrån och antagligen är det första som skadas vid en olycka. Det är farligt att leva, man kan dö...

F

F.d. 3581

Guest

Kölis, det sista är nog väldigt sant.

Ja, vi har samma problem med värmen i den här bilen när vi kör o det kryper under noll ute.

Har inte upplevt det i de tidigare bilarna. Det är väl en effekt av det helintegrerade med stora glasytor som kyls av. Renaultens originalvärme räcker inte till för min kartläsares kalla fötter.
Egentligen börjar jag undra varför vi inte har en värmare som går på diesel istället....
Vore väl mycket intelligentare att använda det bränsleslag som man ändå kuskar runt med, och använda gasolen endast för kök och kanske kyl...

Och därmed kanske minska riskerna med gasolen vid en ev. olycka.

Eller går det inte att använda dieselvärmare som central värmekälla?
Kan man isåfall montera in en sådan i efterhand, och kan den isåfall även värma varmvatten?

/Dag

P

PAM 97

Guest

Hej allihop, jag kunde inte hålla mig för att citera en gammal brandman som sa, vänner glöm aldrig säga eller skriva som journalister glömmer, en gasolflaska är ingen tub det är kaviartuben!! haha:wink: ha det gott Pelle

Toppen