• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

I valet och kvalet, import av ny eller begagnad

F

F.d. 24131

Guest
Jag står inför valet och kvalet att:
  • Köpa begagnad uthyrningsvagn i Tyskland årsmodell -09 med leverans i september då den har gått ca 25000km. Jämfört med en ny motsvarande vagn köpt i Sverige skulle jag spara ca 245.000:-
  • Köpa en ny vagn i Tyskland samma modell som den begagnade dock med mer utrustning, vinterpaket (Truma Combi 6 med inbyggd elkassett, isolerad och uppvärmd gråvattentank, golvvärme), större kyl och frys, ugn och DPF. Jämfört med motsvarande vagn köpt i Sverige skulle jag spara ca 200.000:-. Jämför jag utan extrautrustningen skulle besparingen bli ca 165.000:-.
Jag är inte i direkt behov av vinterpaket, större kyl mm ser det mer som en bonus och kanske något som kan göra bilen attraktivare när det blir dags att byta.

Jämför jag rakt av mellan begagnad och ny utan att ta hänsyn till extra utrustningen som den nya vagnen har blir det ca 80.000:- dyrare at köpa den nya.

Funderingar jag har:
  1. är om de 80.000:- är väl investerade pengar?
  2. Blir det lättare att sälja en vagn som inte varit uthyrd?
  3. Vad är utsikten att jag får igen de 80.000:- när jag väl byter?
  4. Finns det annat som jag skall plocka med i ekvationen för att komma fram till ett klokt beslut?

FredrikL

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2025
Sv: I valet och kvalet, import av ny eller begagnad

Hej Tuxerr!
1. Att köpa en ny bil och förlora en massa stålar redan från början är aldrig en god investering. Det är ju så att det alltid är den första ägaren som står för värsta raset, men får ju oftast en bil utrustad så som han/hon vill, rätt färg osv.
2. Tyvärr, fördommar mot uthyrningsvagnar är stort, kan ha kört väldigt hårt, kanske ett ras stundar bakom hörnet. Och hur är det då med garantin? Begangnad kärra, många mil, okunniga människor om husbil (dom har i de allra flesta fall inte läst HBK.se;s sidor och förkovrat sig).
3. Väldigt liten
4. Leta reda på en bil som du vill ha! verkligen vill ha! Kolla , kolla och kolla en gång till. Jämför och jämför, vänta till i höst och priset på årets modeller sjunker.

Jag är också inne på att eventuellt köpa en hb från tyskland, mycket märkligt att svenska återförsäljare kan lägga på 200.000 + för en bil för att den ska vara svensk-såld!! Dom har ju bra rabatter när dom köper från fabrik, och inte speciellt mycket dyrare lokal-hyror eller personal-kostnader än den tyska handlaren. Tranportkostnad? jo, men inte 200.000:-
Lycka till i din beslutsvånda!

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Kanske är det inte alltid man förlorar en "massa" stålar på att köpa nytt. Jag försökte köpa en 07 import bil i våras men handlaren tog inte mitt sista bud. Köpte istället en likadan ny husbil av svensk handlare och fick då lägga till 45 000 kr jämfört med det sista budet från handlaren på importbilen. Och då fick jag en ett år nyare bil, större motor, 6-växlad låda + en del annat.

Jag tror faktiskt jag får tillbaka de 45 000 när jag vill byta nästa gång tack vare nyare bil, svensksåld, en ägare, större motor m.m. (Det är ju alltid kul att vara optimist;)

Lycka till i din affär!

röris

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2025

Hej

Om du skall köpa en ny husbil i Tyskland tycker jag att en viktig sak att tänka på är att de flesta nya husbilar har div. fel vid leveransen som måste rättas till av återförsäljaren.
Detta är en erfarenhet jag har genom kompisar som köpt nytt dock i Sverige. Om då den Svenska återförsäljaren vägrar att hjälpa dig kan det bli många resor till Tyskland eller att skruva själv.

Därimot köpte jag själv en husbil i 8,5m klassen som gått som uthyrning i 4 mån till ett mycket förmånligt pris och det har inte varit ett enda fel på den. En husbil i den kalssen kostar att hyra i Tyskland ca. 1000 Euro i veckan och då kan inte uthyraren lämna ut den om den har något som inte fungerar och den hyrs inte heller av vem som helst pga priset.

Så är du ute efter en husbil i den storlecken så skulle jag titta på uthyrnings bilar.

F

F.d. 53018

Guest

Hei! Har du tatt med i dine beregninger at du når du importerer nytt eller bil som har gått i utleie, får tilbakebetalt den tyske merverdiskatten når du oversender kvitering/bevis på at bilen er registrert på svenske skilter? Skatten/momsen utgjør nå, om jeg ikke husker feil, 17 prosent. Selv har jeg privatimportert ny bil i 2007 og sparte nkr 200 000,- Da har jeg råd til mange turer til et merkeuavhengig verksted for å fikse småting i bodelen. Feil på motor og understell mm, dekker uansett Fiats internasjonale garanti. Lykke til!

F

F.d. 24131

Guest
Tack för era kommentarer så här långt, mycket tänkvärt. Efter att läst era kommentar och för några dagar sedan pratat med en bekant som handlar med bilar professionellt så har jag bestämt mig för att satsa på en uthyrningsvagn. En del i kalkylen för att köpa en fabriksny i Tyskland var att se till att få den tyska momsen. För det krävs någon typ av hyrköp. Handlaren jag talade med ville ha en kraftig handpenning/deposition (typ hela köpeskillingen) under hyrtiden. Min bekant avrådde bestämt för denna typen av upplägg med någon man inte känner och gjort affärer med tidigare. Detta då bilen under hyrtiden juridiskt sett är bilfirmans egendom. Han pekade också på det som några av er redan skrivit att med nya husbilar så kan man ofta räkna med att det finns saker som behöver justeras och att detta i regel redan är fixat på uthyrningsvagnarna.

jonils

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2043
Medlemskap
2025

Hej ,min personliga åsikt är att kronan är ca:15% övervärderad i förhållande till Euron, men att detta kommer att rätta till sej så snart finanskrisen släpper .Med det tror jag bilarna rent valutamässigt kommer att bli billigare.mvh Kent

J

Jarn

Guest

Hej Tuxerr, vet inte om du redan klarat av din husbilsaffär, om inte, får du gärna kontakta mig via mail eller telefon.
Jag har erfarenhet av att de senaste åren köpt tre f.d. hyr/demobilar i Tyskland.

Jag har nu i år köpt en fabriksny husbil i Tyskland och då noggrant tagit hänsyn till de olika alternativen med hyrköp respektive köp direkt o att betala svensk moms.

Efter noga utvärderat o räknat på det både ekonomiskt o tagit andra hänsyn, så blev det i mitt fall att jag betalade svensk moms och bilen blev min direkt.

Toppen