• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

I vår ålder ska man absolut ha husbil

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
För ett år sedan fanns det över 100.000 registrerade husbilar. 2015 fanns det ca 756.000 sjödugliga fritidsbåtar.

Den stora skillanden är rörligheten mellan husbilar/båtar å ena sidan och husvagnar/stugor å andra sidan. En annan skillnad generellt är att äldre par väljer husbilen och att barnfamiljer väljer husvagnen. Självklart finns det många undantag från den uppdelningen.

Husbilen ger betydligt större frihet vid val av ställplats. Beroende på vilken service man vill ha kan man välja allt från en enkel parkering, badplatsparkering, ställplats till avancerade campingplatser med badland, lekland, restaurangland mm. Man får det man betalar för.

Vi har haft husbil i 12 år nu och det är det friaste livet vi känner till. Vi har varit på de flesta platser i Europa utom de kända turistfällorna och vi är otroligt nöjda med det livet. Dock har vi inte ännu varit på färd längre än fem veckor men det kommer så fort man kan köra mellan alla länderna igen.

1590243755450.png

1590243801774.png
 
Senast ändrad:

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Det finns inget register över fritidsbåtar i Sverige sedan många år. Ovanstående siffror är endast en 5 år gammal uppskattning.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
När man för ett antal år sedan kartlade behovet av tömningsstationer för båttoaletter var antalet fritidsbåtar med toalett tämligen litet. (Minns inte den exakta siffran, men har för mig att den låg i storleksordningen 40 - 50 tusen.)

Pålle
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
421
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Det båtregister som fanns var ganska tunt då det endast innehöll båtat över en viss längd eller med med en motor på minst 15 hästkrafter.
Båtorganisationerna har en ganska god uppfattning om antalet båtar som finns. Det finns uppgifter från både båtklubbar och försäkringsbolag om antalet båtar.
Min upplevelse är att båtlivet förändrats. I dag skall man ha snabba båtar med stora motorer som går fort. På förmiddagen skall man fort som sjutton ut till någon kobbe i skärgården och på eftermiddagen skall man fort som sjutton hem igen.
För mig var den stora upplevelsen att sova över i båten och få vakna på morgonen i solskenet i någon vik. Börja dagen med ett dopp och därefter äta frukost i båten och samtidigt se och höra fågellivet på sjön.
I dag är tyvärr Ejdrar och Trutar nästan borta från våra skärgårdar.
Jag har haft både båt och husvagn i många år men för några år sedan såldes båten och husvagnen byttes till husbil. Med husbilen upplever jag att det är själva resan som är målet.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Ledsen att jag ledde in tråden på spåret med båtar. Här är i alla fall Båtlivsundersökningen 2015 gjord på Transportstyrelsens uppdrag om ni undrar var siffrorna kommer ifrån. Hade själv en segelbåt och en motorseglare mellan 1980 och 2017 men mönstrade av och gick iland i samband med pensionen.

MVH
Hans
 

Bilagor

  • transportstyrelsen-batlivsundersokning-2015-rapport-v-2-160307.pdf
    3,8 MB · Visningar: 18
Toppen