• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

I väntans tider

MaKeJo

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
17489
Medlemskap
2025
Hej
Jag och min fru är helt nya i detta forum och även i husbilsvärlden, och går nu och väntar på leverans av vår nya husbil. Lite sent i livet har vi bestämt oss för att prova på husbilslivet. Jag har alltid hävdat att för husbilspengen kan vi bo många nätter på hotell, men friheten att åka utan detaljplanering har nu gjort att vi snart står här med en HB på tomten.
Under väntetiden så har jag noggrant följt inläggen, allt ifrån elförsörjning till vatten och avlopp och undrar nu vad vi gett oss in på. Men jag hoppas att det löser sig på något vis, och att ni veteraner inte pekar finger åt oss nybörjare, utan i stället sträcker ut en hjälpande hand, när eller om det kör ihop sig för oss på någon ställ/campingplats. Jag har i mitt jobb rest mycket i Sverige, men vi ser nu fram emot att gemensamt i vår HB, besöka såväl gamla som nya resmål inom landet, och förhoppningsvis även utanför våra gränser.

Så ett lite sidospår, det gäller vattenrening. Motormännen har i sitt utbud ett preparat som heter DK-DOX för att rengöra och desinficera vatten/vattentankar med. Jag har haft en utförlig korrespondens med företaget och det är tydligen ett nytt preparat som är helt överlägset jämfört med ex.vis BIO TAB, vad det gäller borttagning av biofilm, desinficering, smak och påverkan på material i vattensystemet. Är det någon HBK-medlem som har någon erfarenhet av detta preparat?

I övrigt så önskar jag er alla en skön vår framöver och en bra HB-säsong

Mvh
Magnus Johansson

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027
Sv: I väntans tider

Välkomna till HBK och lycka till med husbilen. Något som jag tycker utmärker både HBK och husbilslivet är hjälpsamhet, alla har varit nybörjare och delar gärna med sej eller hjälper till. Ni kommer säkert att upptäcka det samma ganska snabbt och dra er inte för att ställa frågor här på forumet, som ni ju redan gjort, fortsätt...

vitaby

FD HBK Medlem
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
2521
Medlemskap
2021

Hej!
Välkommen i klubben!
Vi köpte vår första husvagn 1970 och har varit campare många år.(Dessförinnan hade vi tält). För 7 år sen köpte vi en pytteliten husbil också, en sk. plåtis som komplement, när vi vill smidigt köra ut i blåbärsskogen t.ex.
Under alla dessa år vi varit campare, har vi konstaterat att campare är ett särskilt folk! Man har samma intresse och hjälpsamheten är STOR!
Ingen annanstans hittar man hjälp så snabbt om man behöver!
Och så många goda vänner man får!
Du har gjort ett bra val!
Hälsningar
Karin o Rolf

ThePirate

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2024

Grattis till kommande husbilslivet! :)

Tja, det är ju klart DK-DOX vill hävda sin egen produkt, dock fortsätter jag använda BIO-tabsen... har bara gott att säga om dom. Dessutom är de betydligt enklare o dosera lämpligt, uppskatta den ifyllda mängden, räkna antalet tabletter. Känns alltid bra att ha den minsta mängden tillsatser i :)

OBS att det finns 2 olika sorter den blåa "Clean water" är till för att rena dricksvatten, den gröna "Clean water tank" är för mer säsongsbetonad
rengöring av anläggningen.

Tips 1: precis som det står på BIO-tabs hemsida, så kan man slänga i 1-2 tabletter av det GRÖNA i toatanken efter besöket. Det funkar, tanken håller sig luktfri upp till 3 dygn enligt min erfarenhet. Använder inga andra kemikalier i den, vilket också känns bra miljömässigt + helt onödigt att köpa en massa dyr saneringsvätska etc. Innan avställning på hösten så har jag kört en kur med gröna tabsen och låtit tanken stå som det står i bruksanvisningen, rensar fint!

Tips 2: Naturligtvis så får man ju avväga litet var man fyller på vatten, i Sverige så funkar det där du fyller på vatten till kylare etc ifrån på mackarna om man inte har annat att tillgå. Men tappa ur från vattenkällan och kolla så att det inte är brunt vatten eller några partikel i. För övrigt är vattenpåfyllning i grannlandet Norge ordnat f-n(ursäkta ordvalet) f-n så mycket bättre....

Tips 3: För att komma undan med att ens behöva fundera på om vattnet är rioskfyllt att dricka i bilen har jag/vi gjort så här: Vatten med Bio-tabs i ordinarie vattentank. Används till disk/dusch, kokning av potatis/ägg etc. Sen: en separat vattendunk(använder själv en 10-liters från Biltema) till ordinarie dricksvatten, kaffe/te, som vi har förankrat längst ner i garderoben. Om det har tagit slut så har vi bara kokt tappvattnet...och man kan faktiskt "lyxa till" med att köpa dricksvatten (vattenflaskor, naturell), kostar inte många kronor på tex Willys, vi pratar ju inte om enorma mängder om man inte bor i husbilen kontinuerligt året runt... men på sydligare breddgrader(Tyskland och neråt) skulle jag nog köpa allt dricksvatten på flaska i stället... men det beror ju på om man inte vill eller vill använda utrycket "lite skit rensar magen" :D

Hur som helst: Välkommen till husbilslivet!

L

Logitech

Guest

Välkommna till vår eminenta klubb, MaKeJo ! Önskar er ett skönt husbilsliv. Själva har vi njutit av detta i flera år nu ! Går även vi i väntans tider,liksom varje vår. Mvh.Logitech :dog:

MaBi

HBK Valberedning
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
6550
Medlemskap
2025

Välkomna till HBK! Mvh Birgittha och Mats

MaKeJo

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
17489
Medlemskap
2025

Hej och tack för dina tips
Generellt så har vi väl bra vatten i Sverige men det kan ju misslyckas även i de kommunala systemen. Jag har varit inne på att göra som du tipsar om med en separat dunk för finförbrukning, men blir lite kluven eftersom jag tycker logiken haltar lite för mig. Om jag fyller på vatten som av någon anledning skulle vara av dålig kvalité så har jag ju ett sämre vatten i min separata dunk, om jag inte behandlar det, medan jag i bilens system har ett behandlat vatten och som då är bättre, bakteriologiskt sett i alla fall. Då känns det för mig lika bra att kanske använda bilens behandlade vatten till allt, eventuellt att som du skrev, köpa lite flaskvatten för den lilla finförbrukning som kan bli av i samband med matlagningen och att dricka.

Tacksam för dina synpunkter och en god helg

Med vänlig hälsning
Magnus

ThePirate

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2024

Ok, ska förklara litet hur jag/vi tänkt. Då vattentanken inte är hermetiskt tillsluten som flaskvatten så vet man inte hur länge det kan hålla kvaliten som godtagbart dricksvatten. För effekten av tillsatser avtar hursomhelst så småningom, om man nu inte överdoserat till hälsovådligt.

Då har vi tänkt att för att slippa tömma/byta vatten i hela tanken "stup i kvarten"(då det enda skälet till det är huruvida man kan dricka den som den är, dusch/disk håller den ju hur länge som helst till), så har vi en mindre dunk där vi fyller på vanligt kranvatten. Sommartid är det absolut bästa att ha flaskvatten i kylen, allt övrigt "tankvatten" blir minst lika varmt som utetemperaturen.

Alltså vatten som vi helt säkert vet är drickbart som det är(kranvatten hemma, allt vatten på camping/ställplatser etc som är märkt "dricksvatten").

Det känns bättre för mig/oss att dricka det som någon balanserat tillsatserna i (dvs vattenverket) i stället för att dricka det som jag själv höftat tillsatsen i.

Och som sagt så är det enklare att byta ut de få litrarna i dunken än något annat. Men det är bara vad jag tycker funkar bäst, efter 6 års campingerfarenhet..

MaKeJo

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
17489
Medlemskap
2025

Hej igen

Det verkar som att dina erfarenheter och min grundtanke om detta trots allt stämmer väl överrens. Jag har en del erfarenhet av vattenhygien från mitt tidigare yrkesliv, så jag tror inte att detta skall bli något större bekymmer i fortsättningen. Sedan kan man ju själv prova sig fram om lämpliga kemikalier för att hålla de små i schack.

Tack för dina synpunkter, nu är det bara att köra på
Med vänlig hälsning
Magnus

Toppen