• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

I väntan på den nya husbilen.

F

F.d. 55511

Guest
Sv: I väntan på den nya husbilen.

Eftersom bilen är ny så får vi betala 25% moms i Sverige.

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022

Oki hur blir det med den Tyska momsen då slipper du den hur fungerar det?

F

F.d. 55511

Guest

Tyska momsen slipper du, så istället för 19% får du betala 25%

callee

HBK Medlem
Kommun
Vaggeryd
HBK-Nr
1609
Medlemskap
2026

Måste man inte ha ett svenskt momsnr som företagare har för att kunna köpa utan moms i Tyskland, men det kanske ni har.
När jag säljer något till andra EU länder så kollar jag alltid med skatteverket att det är ett giltligt momsnr.Enkelt på deras hemsida.

Lycka till med nya hbilen.

Callee

F

F.d. 55511

Guest

Nej det behövs inte, men du måste ju betala den svenska momsen. Sitter just nu utanför Lübeck i den nya husbilen och njuter av värmen(32grader, pust och stön).

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag undrar om det är riktigt rätt? Företag får inte sälja momsfritt till privatpersoner om varan överlämnas i det egna landet. Den riktiga gången är att man betalar momsen där man köper varan, och sedan får man tillbaka den när man kan bevisa att varan exporterats och momsen har betalats i det egna landet?​

F

F.d. 55511

Guest

Vi köper den som exportfordon och när momsen är betald i Sverige skall jag skicka en kopia till säljaren som presenterar den till tyska myndigheten som inte kan kräva dom på tysk moms eftersom den är betald här. Hoppas att klarnade nu!!!!:yes::yes:

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Hade det inte varit bättre att betala den tyska momsen.
Den är ju lägre ?

C

cheetah1

Guest

Det får man inte när den är ny.. :)

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Det får man inte när den är ny..

Problemet är at man måste betala den Svenska momsen om fordonet är nyare än 600 mil och 6 månaders registrering.

Man kan alltså åka på dubbel moms, den tyska momsen kanske man kan få tillbaka, efter ett tag.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Jag vet en som hyrt bilen med tyska skyltar ett halvår. (åkte till Spanien) Därefter köper dom bilen som begagnad på vägen hem och får tillbaka hyresbeloppet på köpeskillingen.

Toppen