• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

I Linköping har man upptäckt att det fattas ställplatser

14F4D5EC-15D1-4689-8BE8-BCA7AD50572B.jpeg

Under 2021 och 2022 satsar Linköpings kommun 10 miljoner kronor för att stötta en hårt pandemidrabbad besöksnäring. Satsningen kallas “Kickstart Linköping” och investeringarna ska gå till utvecklingsprojekt, produktutvecklingscheckar och utökade marknadsföringsinsatser.

- Även i sommar förväntas svenskarna resa mycket i Sverige och det stora intresset för naturupplevelser och det småskaliga och hållbara är här för att stanna. Genom att erbjuda fler attraktiva upplevelser kan vi få besökarna att stanna längre tid på samma plats, vilket både är bra för miljön och för våra besöksnäringsaktörer.” Säger Jörgen Nilsson, ansvarig för besöksnäring på Visit Linköping & Co och operativ ansvarig för Kickstart.

Listan på projektförslag är lång, allt från ”övernattning i träd, Färdiga turer för naturnybörjare eller Robinson-wannabees och Fler aktiviteter vid kanalerna och våra sjöar”.

Det mest intressanta för oss är att man noterat att Linköping inte har tillräckligt med ställplatser.
”♦ Fler ställplatser
Förra sommaren dök det upp husbilar i alla vrår och vi såg dem överallt längs vägarna. Efterfrågan på attraktiva ställplatser är stor och det finns ett fortsatt stort behov av nya ställplatser både i centrala och mer lantliga lägen.”

Vi får hoppas att Visit Linköping & Co förstår potentialen som finns i marknadssegmentet husbilsresenärer och låter en ansenlig del av projektets budget satsas på oss. Bättre besökare för stadens lokala ekonomi finns inte!

Tommy
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Det beror också på hur Linköpings kommun ser på husbilsresenärerna. Ser man potentiella besökare som antas spendera genom handel och besök av arrangemang i staden eller ser man bara husbilen där man försöker ta förtjänst genom avgifter på denna.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Det beror också på hur Linköpings kommun ser på husbilsresenärerna. Ser man potentiella besökare som antas spendera genom handel och besök av arrangemang i staden eller ser man bara husbilen där man försöker ta förtjänst genom avgifter på denna.
Det är den andra meningen som gäller i Linköping och det gäller inte bara husbilar ...Inte ens den gamla ställplatsen vid flygplansmuseum gäller längre som var gratis (har jag för mig )
 
Toppen