• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

I Leksand värdesätter man husbilsbesökarna

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
249
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Jag höll på i trädgården idag med lite nödvändigt ont :rolleyes: som inte behöver så mycket hjärnarbete så tankarna glider iväg och hamnar på nätter med husbilen och campingägarnas tro på att de får högre beläggning om det kommer upp förbudsskyltar på grusplaner och parkeringar.
Så kommer jag på problemet med mitt ogillande, och det är ju helt enkelt "När jag är ute och åker med husbilen så är jag inte ute och campar". Det finns inget med mitt husbilsåkande till olika platser, bilträffar, butiker långt hemifrån och annat intressant som har något alls med camping att göra, och det gör att det är helt främmande för mig att åka in på en camping för att nattparkera.

Varför tror dom att alla som är ute och åker husbil är ute och campar ????????

Är det dåligt väder när jag kommer på kvällen så är det inte ens säker att jag är ute ur bilen innan jag åker på morgonen..... Då verkar det rätt dumt att behöva gå ut i regnet för att få betala 400:- för nattparkering...... Sorry camping.
Jag kan nog tänka mig att åka och campa någon gång även om jag inte åker motorcykel på långfärder nu mera, utan åker med husbilen, men då skall det nog vara något speciellt ställe där man stannar och mår gott i en vecka eller så, för då finns det ju en anledning att campa.

Jag köpte förresten fyra nya bodelsbatterier i går (utförsäljning av batterier på flera båtfirmor just nu för intresserade) och det minskar ju ytterligare ev. behov av campingar och/eller elstolpar.

M.v.h. JANKRO.
Att du skrev det här, och inte jag beror nog på att jag lyckats undvika det mesta trädgårdsarbetet.
 
F

F.d. 58689

Guest
Märkligt att en hel tråd består av gnäll på campingar o riktiga ställplatser . Redan som ung lärde jag mig att betala för mig, vad jag ville ha. Så husbilsägare kan inte begära gratisplatser över allt. Det är uppenbart att åsikterna i den här tråden inte är representativ för hela kåren. Vi har varit ute i omgångar hela sommaren, det har varit massor med husbilar på de campingar o ställplatser vi besökt. Ställplatsen 200 m från vårt hem har varit fullbelagt så gått som hela sommaren till glädje för både hamnföreningen o idrottsförening. Tittar ut o ser att det är tio-femton bilar även i kväll trots att ställplatsen officiellt har stängt för sesången.
Det handlar kanske inte så mycket om pengar, utan om att kunna parkera centralt!!
Stor skillnad på att betala dyrt för service man inte behöver på en camping utanför centralorten och på att kunna betala mindre för parkering utan service.
Jag har t ex hittat många bra platser i Göteborg att parkera på och betalar gärna 50-100 kr/dygnet för det, men kan också förstå att behov finns för bättre och större P-platser.
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Redan som ung lärde jag mig betala rätt pris för rätt "vara". Redan som tonåring lärde jag mig vad ocker och krämare är. Att det sen finns folk som betalar överpriser är väl alla helt klara över.
Redan som ung lärde jag mig betala rätt pris för rätt "vara". Redan som tonåring lärde jag mig vad ocker och krämare är. Att det sen finns folk som betalar överpriser är väl alla helt klara över.
Ja, Gunillas Kenth, ingen skall få bedra oss, men för mig känns det ständiga talet om gratisparkeringar o dyra campingar o ställplatser som lite pinsamt när vi i vår ålder som tjänat på inflationen o ständigt arbete klagar över kostnader. Har lite svårt för det.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Märkligt att en hel tråd består av gnäll på campingar o riktiga ställplatser . Redan som ung lärde jag mig att betala för mig, vad jag ville ha. Så husbilsägare kan inte begära gratisplatser över allt.

Hejsan, det verkar vara lite missförstånd om vad vi är lite upprörda för.

Vi gnäller inte på campingar och ställplatser alls, de är jättebra för de som vill ha en campingplats eller ställplats och då skall man naturligtvis ha lärt sig som ung att betala för den.
Det finns inte heller något om att vi begär att få gratisplatser överallt. vi kan gärna betala en parkeringsavgift för nattparkeringen som man gör för en vanlig bil i stället för att mötas av en husbilsskylt med ett rött sträck tvärsöver, och det ofta på en stor parkering som inte ens är halvfull med personbilar.

Men det vi blir upprörda över är att de har fått för sig att alla som är ute och åker husbil skall bli intvingade på en campingplats bara för att campingägarna verkar tro att man är ute och campar och då bör betala en dyr campingavgift även om man som jag skrev, inte ens går ut ur bilen från det man kommer tills man åker på morgonen.
Bli intvingad och betala för toaletter, köksavdelningar, lekparker, minigolfbanor, restauranger, glassbarer, poler, små vattenparker och badstranden bakom sanddynerna samt även påtvingad el ibland, när man inte ens går ur bilen tycker inte jag verkar ok. faktiskt.
Nu är det ju inte alla campingar som bjuder på allt detta utan har enklare områden, men ändå, varför tror de att de har rätten att tvinga in folk som inte är ute och campar på en campingplats.
Om det som du skriver är massor med husbilar på campingar där du varit så kan de väl nöja sig med det och acceptera att det finns andra husbilar som inte behöver deras tjänster utan bara vill parkera över natten.

Du kan väl ändå inte tycka att bara för man har en husbil så ger det campingägare rätten att man måste in på deras campingar så fort man behöver sova några timmar.
Det är ju bara den enkla saken som det här handlar om i grund och botten.

M. mycket v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
R

RobbeS

Guest
Märkligt att en hel tråd består av gnäll på campingar o riktiga ställplatser . Redan som ung lärde jag mig att betala för mig, vad jag ville ha. Så husbilsägare kan inte begära gratisplatser över allt. Det är uppenbart att åsikterna i den här tråden inte är representativ för hela kåren. Vi har varit ute i omgångar hela sommaren, det har varit massor med husbilar på de campingar o ställplatser vi besökt. Ställplatsen 200 m från vårt hem har varit fullbelagt så gått som hela sommaren till glädje för både hamnföreningen o idrottsförening. Tittar ut o ser att det är tio-femton bilar även i kväll trots att ställplatsen officiellt har stängt för sesången.

Jag och familjen är också en del på campingplatser och betalar då vad det kostar. Det som jag dock stör mig på är attityden hos en del campingägare där man via påtryckning på kommunen vill tvinga in husbilarna på deras campingplatser.
Idag kan jag ställa mig på en sådan då vi reser med barn som gillar lekland, vattenrutchbanor och barnklubbar men om 5 år kommer dessa campingar inte att vara intressanta för oss och då tänker inte heller jag betala för något jag inte nyttjar. Personligen gillar jag inte stora campingplatser men vad gör man inte för barnen.
Jag betalar gärna för en fin ställplats men då ska den vara välordnad, ren, fräsch och ha utrymme för bord och stolar och allt till ett rimligt pris och ett centralt läge. Alltså ingen leråker för 250 kr natten.
Kort och gott så vill jag ha valmöjlighet från all service till gratis och sen betala för den service jag den natten vill ha. Jag vill inte stå på en camping med fullservice bara för att jag sover i husbilen.
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Den stora skillnaden är väl ändå vi pensionärer som är ute 6-7 månader per år. Blir en stor skillnad på semestrande som max är ute 5 veckor + ev någon helg.
Att då som pensionär lägga 350-750/dygn kr på campingavgift kan ju var och en räkna ut att detta skulle inte vara möjligt. Häggen i ett dimmigt Umeå
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det är ju även fler krafter som verkar för att styra in husbilarna på campingar.
En kraft är givetvis campingägarna som naturligtvis gör det dom kan för att få sin verksamhet att fungera. Så länge inte mutor och liknande är inblandade så har dom givetvis all rätt att bearbeta kommuner och liknande för att föra fram sina intressen.
En annan stor kraft är vi, husbilsåkarna. Om vi fortsätter öka i antal och samtidigt inte klarar av att sköta oss. Alltså skräpar ner, ställer oss på dumma platser, campar på parkeringar, irriterar lokalbefolkningen o.s.v. så växer den kraften.
Personligen tror jag just den kraften är den värsta och den kan vi aldrig skylla på campingägarna.
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Hejsan, det verkar vara lite missförstånd om vad vi är lite upprörda för.

Vi gnäller inte på campingar och ställplatser alls, de är jättebra för de som vill ha en campingplats eller ställplats och då skall man naturligtvis ha lärt sig som ung att betala för den.
Det finns inte heller något om att vi begär att få gratisplatser överallt. vi kan gärna betala en parkeringsavgift för nattparkeringen som man gör för en vanlig bil i stället för att mötas av en husbilsskylt med ett rött sträck tvärsöver, och det ofta på en stor parkering som inte ens är halvfull med personbilar.

Men det vi blir upprörda över är att de har fått för sig att alla som är ute och åker husbil skall bli intvingade på en campingplats bara för att campingägarna verkar tro att man är ute och campar och då bör betala en dyr campingavgift även om man som jag skrev, inte ens går ut ur bilen från det man kommer tills man åker på morgonen.
Bli intvingad och betala för toaletter, köksavdelningar, lekparker, minigolfbanor, restauranger, glassbarer, poler, små vattenparker och badstranden bakom sanddynerna samt även påtvingad el ibland, när man inte ens går ur bilen tycker inte jag verkar ok. faktiskt.
Nu är det ju inte alla campingar som bjuder på allt detta utan har enklare områden, men ändå, varför tror de att de har rätten att tvinga in folk som inte är ute och campar på en campingplats.
Om det som du skriver är massor med husbilar på campingar där du varit så kan de väl nöja sig med det och acceptera att det finns andra husbilar som inte behöver deras tjänster utan bara vill parkera över natten.

Du kan väl ändå inte tycka att bara för man har en husbil så ger det campingägare rätten att man måste in på deras campingar så fort man behöver sova några timmar.
Det är ju bara den enkla saken som det här handlar om i grund och botten.

M. mycket v.h. JANKRO.
Som vanligt skriver du utförligt o klokt. Å när det hela nyanseras som du gör i din del av tråden, får jag ärligt säga att jag håller med dig. Jag har uppfattat att det finns en negativ attityd mot campingar o ställplatser här i forumet,men i verkligheten är vi många som uppfattar både ställplatser o campingar som en tillgång. Till sist, jag har känt mig tvungen att uppsöka caming en gång. Då var gasen slut, o väderrapporten antydde frost annars har ingen tvingat oss vi trivs bäst bland andra husbilsåkare.
 
Toppen