• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

I Leksand värdesätter man husbilsbesökarna

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Läser i Siljan News rubriken, ”Äntligen har vi inlett en dialog”, som refererar till debatten som några campingföreträdare i Leksands Kommun initierade och som vi kunde läsa om här i artikeln: Ja, är vi närande eller tärande?

Ser att det nu finns en konstruktiv dialog mellan representanter för kommunens campingar och kommunledningen, för att göra Leksand till ett attraktivt resmål att besöka för oss som valt ett mobilt fritidsnöje.

Resultatet borde då bli något som är bra för kommunen, företagarna generellt, i synnerhet besöksnäringen och vi som gärna kommer på besök och spenderar våra pengar när vi känner oss välkomna.


Tommy
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Läser i Siljan News rubriken, ”Äntligen har vi inlett en dialog”, som refererar till debatten som några campingföreträdare i Leksands Kommun initierade och som vi kunde läsa om här i artikeln: Ja, är vi närande eller tärande?

Ser att det nu finns en konstruktiv dialog mellan representanter för kommunens campingar och kommunledningen, för att göra Leksand till ett attraktivt resmål att besöka för oss som valt ett mobilt fritidsnöje.

Resultatet borde då bli något som är bra för kommunen, företagarna generellt, i synnerhet besöksnäringen och vi som gärna kommer på besök och spenderar våra pengar när vi känner oss välkomna.


Tommy
Jag vet inte hur är det i Leksand,men oftast som i övriga landet stänger campingarna för säsongen i september månad! Ska dom klaga på parkeringarna som man kan parkera på åretom..då ska campingarna också vara öppna åretom och inte bara några månader om året.
 
R

RobbeS

Guest
Det jag väl mest tänker på är risken att campingarna ska anordna ställplatser. Risken finns ju att det då blir ställplatser med campingpriser. Speciellt om kommunen går med på kravet att begränsa möjligheten att stå på p-platsr.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Det jag väl mest tänker på är risken att campingarna ska anordna ställplatser. Risken finns ju att det då blir ställplatser med campingpriser. Speciellt om kommunen går med på kravet att begränsa möjligheten att stå på p-platsr.

ja, tyvärr så har vi sett den utvecklingen på ett flertal platser, när ställplatserna är ordnade så försvinner alternativen med ett antal förbudsskyltar.
Nu kan det ju hända att Leksand ser lite längre om de verkligen vill ha husbilsbesökare. Det är onekligen så att en kategori dras till campingliknande ställplatser och det blir säkert besökare på dessa men alla dessa som tidigare stått på friplatserna är det nog inte så många som tar in på dessa ställplatser utan de väljer då en annan ort.
Behåller man friplatserna oförändrat samtidigt som det byggs ställplatser så täcker man in båda grupperna i annat fall så lämnar antagligen en majoritet av den ena gruppen orten.
 
F

F.d. 58689

Guest
Det jag väl mest tänker på är risken att campingarna ska anordna ställplatser. Risken finns ju att det då blir ställplatser med campingpriser. Speciellt om kommunen går med på kravet att begränsa möjligheten att stå på p-platsr.
Problemet är ju också att de flesta campingar ligger utanför tätorten, men de kanske ordnar "shuttles" eller tuff-tuff-tåg till centrum, så de kan ta extra betalt för den tjänsten också!!! :twitcy:
 

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
411
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Principsak, vill dom inte ha husbilar i mindre orter och städer så åk förbi. Hela Sverige är fullt av fina ställplatser. Slutar vi stanna där dom inte vill ha oss, lär det bli ett avbräck i ekonomin, kanske inte kännbart för vissa men vi kommer vara saknade. Tycker det är lite väl mycket daltande med än den ena än den andra staden. Kommer aldrig ställa mig på en camping för 300-400:- per natt då jag inte behöver all lyx. Hur svårt ska det vara för kommunerna att upplåta en bit mark till en ställplats med diverse faciliteter som vi kan tänkas behöva, men betala för också ? Se hur europeiska länderna byggt ut det. Ta lärdom och sluta hitta en medelväg varenda gång.
 
Senast ändrad:

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.521
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Principsak, vill dom inte ha husbilar i Leksand så åk förbi. Samma med Östersund, åk förbi. Hela Sverige är fullt av fina ställplatser. Slutar vi stanna där dom inte vill ha oss, lär det bli ett avbräck i ekonomin, kanske inte kännbart för vissa men vi kommer vara saknade. Tycker det är lite väl mycket daltande med än den ena än den andra staden. Kommer aldrig ställa mig på en camping för 300-400:- per natt då jag inte behöver all lyx. Hur svårt ska det vara för kommunerna att upplåta en bit mark till en ställplats med diverse faciliteter som vi kan tänkas behöva, men betala för också ? Se hur europeiska länderna byggt ut det. Ta lärdom och sluta hitta en medelväg varenda gång.

Nu blev det nog lite fel.
Leksands kommun och handlare vill gärna ha husbilar och är positivt inställda. Det är Mora som inte vill ha husbilar utan hänvisar till campingar.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Problemet är ju också att de flesta campingar ligger utanför tätorten, men de kanske ordnar "shuttles" eller tuff-tuff-tåg till centrum, så de kan ta extra betalt för den tjänsten också!!! :twitcy:

På några orter har det varit så att kommunen har arrenderat ut mark centralt till campingföretaget (eller campingkoncernen) som då driver ställplatsen centralt. Problemet (om det är något problem) är att då drivs i regel ställplatsen som en camping med bommar, bokningar, fasta tider och med en prisbild därefter
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag höll på i trädgården idag med lite nödvändigt ont :rolleyes: som inte behöver så mycket hjärnarbete så tankarna glider iväg och hamnar på nätter med husbilen och campingägarnas tro på att de får högre beläggning om det kommer upp förbudsskyltar på grusplaner och parkeringar.
Så kommer jag på problemet med mitt ogillande, och det är ju helt enkelt "När jag är ute och åker med husbilen så är jag inte ute och campar". Det finns inget med mitt husbilsåkande till olika platser, bilträffar, butiker långt hemifrån och annat intressant som har något alls med camping att göra, och det gör att det är helt främmande för mig att åka in på en camping för att nattparkera.

Varför tror dom att alla som är ute och åker husbil är ute och campar ????????

Är det dåligt väder när jag kommer på kvällen så är det inte ens säker att jag är ute ur bilen innan jag åker på morgonen..... Då verkar det rätt dumt att behöva gå ut i regnet för att få betala 400:- för nattparkering...... Sorry camping.
Jag kan nog tänka mig att åka och campa någon gång även om jag inte åker motorcykel på långfärder nu mera, utan åker med husbilen, men då skall det nog vara något speciellt ställe där man stannar och mår gott i en vecka eller så, för då finns det ju en anledning att campa.

Jag köpte förresten fyra nya bodelsbatterier i går (utförsäljning av batterier på flera båtfirmor just nu för intresserade) och det minskar ju ytterligare ev. behov av campingar och/eller elstolpar.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Jag höll på i trädgården idag med lite nödvändigt ont :rolleyes: som inte behöver så mycket hjärnarbete så tankarna glider iväg och hamnar på nätter med husbilen och campingägarnas tro på att de får högre beläggning om det kommer upp förbudsskyltar på grusplaner och parkeringar.
Så kommer jag på problemet med mitt ogillande, och det är ju helt enkelt "När jag är ute och åker med husbilen så är jag inte ute och campar". Det finns inget med mitt husbilsåkande till olika platser, bilträffar, butiker långt hemifrån och annat intressant som har något alls med camping att göra, och det gör att det är helt främmande för mig att åka in på en camping för att nattparkera.

Varför tror dom att alla som är ute och åker husbil är ute och campar ????????

Är det dåligt väder när jag kommer på kvällen så är det inte ens säker att jag är ute ur bilen innan jag åker på morgonen..... Då verkar det rätt dumt att behöva gå ut i regnet för att få betala 400:- för nattparkering...... Sorry camping.
Jag kan nog tänka mig att åka och campa någon gång även om jag inte åker motorcykel på långfärder nu mera, utan åker med husbilen, men då skall det nog vara något speciellt ställe där man stannar och mår gott i en vecka eller så, för då finns det ju en anledning att campa.

Jag köpte för resten fyra nya bodelsbatterier i går (utförsäljning av batterier på flera båtfirmor just nu för intresserade) och det minskar ju ytterligare ev. behov av campingar och/eller elstolpar.

M.v.h. JANKRO.

Håller med dig helt och hållet.
Nedan är en typisk nattparkering, ingen camping, nära dom vi besökte vid det tillfället.

3006491C-E09C-46B6-BAC9-34C39B432E98.jpeg
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Jag höll på i trädgården idag med lite nödvändigt ont :rolleyes: som inte behöver så mycket hjärnarbete så tankarna glider iväg och hamnar på nätter med husbilen och campingägarnas tro på att de får högre beläggning om det kommer upp förbudsskyltar på grusplaner och parkeringar.
Så kommer jag på problemet med mitt ogillande, och det är ju helt enkelt "När jag är ute och åker med husbilen så är jag inte ute och campar". Det finns inget med mitt husbilsåkande till olika platser, bilträffar, butiker långt hemifrån och annat intressant som har något alls med camping att göra, och det gör att det är helt främmande för mig att åka in på en camping för att nattparkera.

Varför tror dom att alla som är ute och åker husbil är ute och campar ????????

Är det dåligt väder när jag kommer på kvällen så är det inte ens säker att jag är ute ur bilen innan jag åker på morgonen..... Då verkar det rätt dumt att behöva gå ut i regnet för att få betala 400:- för nattparkering...... Sorry camping.
Jag kan nog tänka mig att åka och campa någon gång även om jag inte åker motorcykel på långfärder nu mera, utan åker med husbilen, men då skall det nog vara något speciellt ställe där man stannar och mår gott i en vecka eller så, för då finns det ju en anledning att campa.

Jag köpte förresten fyra nya bodelsbatterier i går (utförsäljning av batterier på flera båtfirmor just nu för intresserade) och det minskar ju ytterligare ev. behov av campingar och/eller elstolpar.

M.v.h. JANKRO.

Håller också med dig, egentligen borde det ju vara hotell- och vandrarhemsägarna som skulle vara missbelåtna med vårt beteende.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Husbilen är perfekt när man besöker vänner och skall övernatta, då kan man får i sig lite av de goda alkoholhaltiga dryckerna, vilket vi gjort ett antal gånger. Men i Mora är det näst intill omöjligt om man inte parkerar på vännernas tomt.
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Märkligt att en hel tråd består av gnäll på campingar o riktiga ställplatser . Redan som ung lärde jag mig att betala för mig, vad jag ville ha. Så husbilsägare kan inte begära gratisplatser över allt. Det är uppenbart att åsikterna i den här tråden inte är representativ för hela kåren. Vi har varit ute i omgångar hela sommaren, det har varit massor med husbilar på de campingar o ställplatser vi besökt. Ställplatsen 200 m från vårt hem har varit fullbelagt så gått som hela sommaren till glädje för både hamnföreningen o idrottsförening. Tittar ut o ser att det är tio-femton bilar även i kväll trots att ställplatsen officiellt har stängt för sesången.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Märkligt att en hel tråd består av gnäll på campingar o riktiga ställplatser . Redan som ung lärde jag mig att betala för mig, vad jag ville ha. Så husbilsägare kan inte begära gratisplatser över allt. Det är uppenbart att åsikterna i den här tråden inte är representativ för hela kåren. Vi har varit ute i omgångar hela sommaren, det har varit massor med husbilar på de campingar o ställplatser vi besökt. Ställplatsen 200 m från vårt hem har varit fullbelagt så gått som hela sommaren till glädje för både hamnföreningen o idrottsförening. Tittar ut o ser att det är tio-femton bilar även i kväll trots att ställplatsen officiellt har stängt för sesången.

Det gäller inte campingar och ställplatser, det är när samtliga alternativ runt om förbudsskyltas.
 
Toppen