• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

I husbilstankar!

F

F.d. 1444

Guest
Hej alla husbilsägare! Jag tillsammans med min bror har planer på att skaffa oss en husbil för att göra längre turer både i Sverige och utomlands, främst under sommaren men även vintertid. Vi kommer inte ligga kvar på camping mer än någon dag eller två. Vi har varit runt lite hos diverse husbilshandlare och kollat på nätet efter olika modeller och försökt läst oss till vilka som skulle passa bättre än andra men inte riktigt kommit fram till något.
Så vi hoppas att ni som redan har eller har haft husbil kan svara på några av våra frågor så att vi kan komma fram till vad vi bör skaffa.
Förutom det ovannämnda så är våra önskemål om bilen att det är en alkov modell (två separata sovplatser) med minst 4 sovplatser, riktig toa (inte modell portta potti) ett ordentligt kök med spis, ugn, kyl och gärna frys och en diesel motor som är tillräckligt stark för att den ska kunna gå lugnt då vi kommer åka långt. Självklart kan vi göra avkall på vissa saker om bilen i övrigt passar oss.

Prisklassen för bilen är inte satt ännu, vi har inte bestämt än om vi borde köpa en äldre billigare att prova med eller köpa en nyare och hoppas att vi kommer gilla husbilslivet.
Men ungefär så här ser det ut: Billig bil för 70 000 - 130 000 eller nyare bil för 200 000 - 400 000
Kan man köpa en billigare äldre bil och fortfarande ha en driftsäker bil eller behövs det att man köper en nyare bil för att den ska vara driftsäker?

Mvh/Björn & Max

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: I husbilstankar!

Det har sagts tidigare i andra trådar, men är värt att sägas igen:
Hyr en bil som ni tror passar er till att börja med.
Man lär sig otroligt mycket på ett par veckor vad gäller stuvningsutrymmen, komfort, pentryts placering toa, dusch, lastvikt mm mm. Men även om man trivs med husbilslivet.
Vi köpte en ganska dyr hyfsat ny bil bara för att komma underfund med att den inte passade oss. Alltså blev det till att byta till en annan.
Men denna gången var vi så säkra på vår sak att det blev en ny.
//W

F

F.d. 1444

Guest

Jo att hyra en bil har vi tänkt göra nästa sommar eller i höst för att prova på. Hur ser det ut med värdeminskning på en husbil? om man nu köper en dyrare och ångrar sig efter en eller två säsonger kommer man gå med stor förlust då?

F

F.d. 1444

Guest

Ändrar frågan lite.

Vilken husbil i 100 000 kronors klassen rekommenderar ni? Det ska vara 4 sovplatser.

F

F.d. 1444

Guest

Är det verkligen ingen som har en husbil att rekommendera? Är alla lika dåliga?

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Dina frågor är många och lite motstridiga, vissa krav pekar på en bil 300' och uppåt, medan du frågar runt 100'. Fundera igenom lite mer vad du egentligen vill, och lägg ut det så får du säkert svar! :)

F

F.d. 1444

Guest

Jag ställde flera frågor i samma tråd först med två allternativ, en dyr bil och en billig bil men fick bara ett svar. Därför ändrade jag mina frågor till att bara gälla en billig för att kunna få svar på ifall det finns bilar i den prisklassen som är värda att satsa på men ingen ville svara på det heller. Jag tackar för mig och letar efter svar på mina frågor någon annanstans där man blir bättre bemött.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Ja, nog gör du skäl för din signatur!
Du har fått ett mycket värdefullt svar, trots dina spretiga och motsägelsefulla krav på husbil. Hyr några veckor!
aake

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Årsaken til at du ikke får et direkte svar er at en ikke kan gissa hvordan du og din familj kommer til å benytte bilen. Hva jeg pleier å si selv er at det er fornuftig å starte med en billig bil som er tett for fukt og fuktskader må en holde seg unna. Etter et år så vet en mye om hva som ikke passer for ens egne bruksmønster med denne bilen og får et grunnlag for å treffe bedre neste gang. En husbil i 100 000 klassen endrer ikke stort på verdien på et år eller 2 så unngår en større påkostninger taper en ikke penger.

Min husbilshistorikk er muligens litt ekstrem: i 1996 overtok jeg en 11 år gammel Hymer integrert for omlag 100k, hadde denne i 4 år byttet inn den og fikk en 1 år gammel bil som var vår drømmebil - en Flair 6700 iLTA. Vi hadde funnet at vi ville ha garasje (etter å hatt syklene hengende på stativ bak i skitten i 4 år) vannbåren varme (savnet ikke hylingen fra den gamle Truma varmen) og viktigst gråvatn tanken i oppvarmet rom (frossen gråvatn er ikke kult etter første nattefrost. Den Flair hadde vi i 8 år før vi fant at vi ville ha langsgående enkeltsenger (blitt gamle og stive som må opp en tur om natta - ikke så greit å krabbe over hverandre lengre). Fikk et bra tilbud på en ny Flair 8000 CEB og er happy med denne.

Toppen