• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

I garaget

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har ett ganska stort garage (högt i tak) men har svårt att utnyttja höjden.
Jag har sett många fina lösningar på hyll och förvaringssystem på forumet.
Blir lite inspirerad av att dra nytta av en del.
Sedan kommer nästa tanke.
Till vad då?
Idag har jag några krokar på väggarna för kabel, vattenslang, utemöbler och snöskyffel.
Två plastbackar med gasolgrill och extra wc-tank samt en låda med snökedjor.
Sedan är det i princip tomt.

Vad har ni för grejer i era garage?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Bäckis du ligger efter :oops:
Mitt garage är avdelat längs med bilen samt har ett förhöjt golv, inget av detta är original.
På ena sidan har jag monterat en rejäl slangvinda typ trädgård, kopplad direkt till vattentanken, stor verktygslåda.
Ryobi skruvdragare, kompressor, arbetslampa.
Toakasett, stor plastback med braohagrejer, 1st elkabel, som jag inte behöver, hade 4 kablar innan LFP.
Liten hopfällbar kärra att dra tunga saker på, reservhjul, MB-stoppkil, vattenkanna, liggunderlag ifall jag måste under bilen, 4st Biltema byggklossar till stödbenen + grejer jag inte kommer på nu.
På andra sidan som är större tar campingbordet störst plats då jag aldrig plockar isär det.
2st stora stolar, 1st tvåsitssoffa, grill, gasolkök, ett litet bord, 5 stora genomskinliga plastbackar med allehanda saker.
Fiskespön/prylar, Dyson+alla tillbehör, vindskydd, 12V-kompressorkylbox, 12V-vinkyl, allehanda goda drycker samt pumpenheten till E&P + grejer jag inte kommer ihåg nu.
Ändå har jag 400kg kvar att lasta :bye:
 
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Bäckis du ligger efter :oops:
Mitt garage är avdelat längs med bilen samt har ett förhöjt golv, inget av detta är original.
På ena sidan har jag monterat en rejäl slangvinda typ trädgård, kopplad direkt till vattentanken, stor verktygslåda.
Ryobi skruvdragare, kompressor, arbetslampa.
Toakasett, stor plastback med braohagrejer, 1st elkabel, som jag inte behöver, hade 4 kablar innan LFP.
Liten hopfällbar kärra att dra tunga saker på, reservhjul, MB-stoppkil, vattenkanna, liggunderlag ifall jag måste under bilen, 4st Biltema byggklossar till stödbenen + grejer jag inte kommer på nu.
På andra sidan som är större tar campingbordet störst plats då jag aldrig plockar isär det.
2st stora stolar, 1st tvåsitssoffa, grill, gasolkök, ett litet bord, 5 stora genomskinliga plastbackar med allehanda saker.
Fiskespön/prylar, Dyson+alla tillbehör, vindskydd, 12V-kompressorkylbox, 12V-vinkyl, allehanda goda drycker samt pumpenheten till E&P + grejer jag inte kommer ihåg nu.
Ändå har jag 400kg kvar att lasta o_O o_O :bye:
Mycket bra å ha, fast kanske aldrig kommer till användning :)

Såg ditt utrymme också någonstans.
Funderar också på att ha ett dubbelgolv med plats för långa föremål under och möjlighet till avdelning över.
Tror jag ska slänga i ett reservhjul (nu när jag inte har problem med vikten).
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Mycket bra å ha, fast kanske aldrig kommer till användning :)

Såg ditt utrymme också någonstans.
Funderar också på att ha ett dubbelgolv med plats för långa föremål under och möjlighet till avdelning över.
Tror jag ska slänga i ett reservhjul (nu när jag inte har problem med vikten).
Det är allt beroende på vikt ... som Du skriver. Frågan är, vilket material ska väljas? Att undvika lägga extrakilon till genom självbyggt system med dubbelgolv, skulle vara intressant även för oss som har också outnyttjat utrymme högst upp i garaget. Vi har prioriterat bort reservhjulet (har istället däck på burk) då vi har 3500kg hb.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det är allt beroende på vikt ... som Du skriver. Frågan är, vilket material ska väljas? Att undvika lägga extrakilon till genom självbyggt system med dubbelgolv, skulle vara intressant även för oss som har också outnyttjat utrymme högst upp i garaget. Vi har prioriterat bort reservhjulet (har istället däck på burk) då vi har 3500kg hb.
Vi tog också bort reservhjulet på gamla bilen. Nu har vi nästan 900kg lastvikt (över 200kg till godo när allt och alla är lastade) och känner att ibland är ett extra hjul bra.
Jag jagar ändå kilon. Kollade t.ex. på en hylla på jula som dock vägde nästan 30kg. Kollade även om man ska snickra lite bak så drar kilona iväg.
Funderar nu på någon bra lösning med mycket aluminium och kanske lite plast.
 

Opus 52

HBK Medlem
Inlägg
92
Kommun
Bengtfors
HBK-Nr
27508
Medlemskap
2024
Jag har ett ganska stort garage (högt i tak) men har svårt att utnyttja höjden.
Jag har sett många fina lösningar på hyll och förvaringssystem på forumet.
Blir lite inspirerad av att dra nytta av en del.
Sedan kommer nästa tanke.
Till vad då?
Idag har jag några krokar på väggarna för kabel, vattenslang, utemöbler och snöskyffel.
Två plastbackar med gasolgrill och extra wc-tank samt en låda med snökedjor.
Sedan är det i princip tomt.

Vad har ni för grejer i era garage?
varför inte en kajak det har jag för fiske å rekreation 3 delar med plats för 2 personer
20180603_123452.jpg
 
F

F.d. 22252

Guest
Vilken bra ide med delbar kajak. Har själv kollat på en uppblåsbar men än inte kommit till skott. Blir nyfiken på din delbara, vilket märke, var är den köpt?
Har en uppblåsbar som förutom att den fäljt med i husbilen varit med både till kreta och kanarieöarna en väska som väger 10kg totalt har fått ner lite annat i samma väska när jag flugit. Har haft den i 20 år inte billig men överlägsen kvalitet.
 
Toppen