• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hyra ut husbil. Krävs tillstånd?

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Jag har en förfrågan om att hyra ut min husbil ett par dagar till ett företag. De ska inte åka runt med bilen utan enbart använda den för övernattning. Jag kan transportera den till den tänkta uppställningsplatsen samt hämta den där.

Behöver jag tillstånd för att hyra ut husbilen på det här sättet?

När behöver man tillstånd för att hyra ut husbil?
 

fredrik123

HBK Medlem
Inlägg
309
Kommun
Täby
HBK-Nr
7584
Medlemskap
2026
Sv: Hyra ut husbil. Krävs tillstånd?

Hej
Som privat person kan du hyra ut din bil som du vill till annan privatperson. Hur man löser det till företag vågar jag inte svara på. Men du behöver inget tilstånd från någon myndighet.
Om du äger den via företag så måste du ha en genomförd/godkänd utbildning från Biluthyrarna Sverige samt vara registrerad hos Transportstyrelsen.

Tänk på att ha ett "vattentätt" hyreskontrakt.

Mvh // Fredrik
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Hyra ut husbil. Krävs tillstånd?

Glöm inte kolla mot försäkringbolaget. De kan ha synpunkter på denna "verksamhat".
Leffe
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Hyra ut husbil. Krävs tillstånd?

Tack båda två. Låter ju som det skulle kunna gå. Ska kolla lite mer.
 
R

Rickard1

Guest
Hyra ut husbilen?

Vi har en liten tanke på att hyra t vår husbil delvis i sommar. Vad har ni för erfarenheter att hyra ut er husbil. Vad är det som gäller med tanke på försäkringar eventuella skador. Vad ska man tänka på?
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Hyra ut husbilen?

Hejsan!

Har inte hyrt ut husbilen men tror att det måste till någon tilläggsförsäkring ca 1500 per år om man ska hyra den till annan än registrerade ägare , lite osäker , kolla med ditt försäkringsbolag ..
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.985
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Hyra ut husbilen?

Jag frågade Trygg Hansa vad det skulle kosta att hyra ut husbilen 2 veckor.
Trygg hansa höjer premien 25% under en månad och höjer självrisken med +2000..

Men säkrast är det om du kontrollerar det själv..:yes:
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Hyra ut husbilen?

Hyr inte ut till vem som helst. Det finns de som har förlorat sin husbil till tjuvar som inte lämnade tillbaka husbilen. Då gäller inte stöldförsäkringen.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Hyra ut husbil. Krävs tillstånd?

Lämna inte ut startnyckeln så de kan köra iväg med den. Det är din säkerhet mot stöld av bilen.
 
F

F.d. 51386

Guest
Sv: Hyra ut husbil. Krävs tillstånd?

Så ska man ta upp intäkterna i sin deklaration.....
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Hyra ut husbil. Krävs tillstånd?

Inkomst av uthyrning av privata tillgångar är skattepliktig inkomst som ska redovisas i deklarationen som inkomst av kapital. Exempel på vanliga uthyrningsobjekt är fritidsbåtar och husbilar. All slags uthyrning ska dock redovisas.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.840
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Hyra ut husbil. Krävs tillstånd?

Notera bara, att om ni inte har rätt försäkring och hyr ut bilen och den försvinner, får ni ingen ersättning för bilen. Den räknas inte som stulen eftersom ni har lämnat över nyckeln. Jag tror termen är olovligt förfogande, vilket inte räknas som stöld. Alltså betalar inte stöldförsäkringen ut något. Detta gäller f.ö. vid provkörning av fordon också!
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Hyra ut husbil. Krävs tillstånd?

Har hunnit med att kontrollera med skattemyndigheten.

Man kan hyra ut ett rum, en lägenhet, ett hus eller en friggebod under en del av året och om beloppet är under 40000kr.
Men om man hyr ut en stillastående husbil så är det inte annorlunda än om den inte vore stillastående. Man får som för uthyrning av båt, betala skatt från första kronan.
 
F

F.d. 53166

Guest
Sv: Hyra ut husbil. Krävs tillstånd?

Jag skulle vara för siktig att hyra ut, som privatperson. Lämna r du frivilligt ut nyckel och de försvinner med bilen vad händer då? Hur får du tillbaka bilen? Får du någon ersättning? Kolla ordentligt med försäkringsbolag.//sture
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Hyra ut husbil. Krävs tillstånd?

Lasseboy!
Kristina & Janne skulle hyra ut den stillastående till ett företag om jag förstod det rätt. Då behöver de ju inte startnyckeln.
 
Toppen