• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hyra/låna ut husbilen, eller inte....

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Min kollega har pratat om att köpa husbil och undrade om han kunde låna min någon vecka i år.
Frågade frugan och hon tyckte det var ok.
Så förra helgen var han och hämtade den.
Han åkte med orden "om det går sönder något så ringer jag".
Har varit lite orolig under veckan som gått för något brukar ju alltid gå sönder.
I morse ringde han och var på väg hemåt efter en lyckad vecka och inget hade strulat. Skönt.
Sedan ringde han igen i eftermiddag och frågade var han skulle ställa bilen.
Jo sen var det en sak till.....
Jaha tänkte jag, något som gått sönder igen....
Jag körde över en bro och "glömde" att husbilsdelen är bredare än förarhytten....
Okej. Vad gick sönder?
Nästan inget. En liten plastbit bara.
Fast gasolluckan går inte att få upp...
Nehe. Går låset runt?
Ja. Fast luckan sitter som berget....
Jag skickar bilder och bokar verkstadstid och betalar allt.
Jo visst. Men vi skulle ju åka nästa helg...

Hade även (men ganska otroligt) ha kunnat hända mig med. Så jag är inte arg/ledsen/besviken.
Men....
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Precis därför vår inte lånas ut, skall den skadas skall vi göra det själva! Alltid när jag har lånat ut något så kommer det tillbaka i sämre skick än när jag lämnade det ifrån mej, så får man rengöra/städa/reparera för att kunna använda det själv igen!
 

Stefan51

HBK Medlem
Inlägg
1.960
Kommun
Falköping
HBK-Nr
13501
Medlemskap
2024
Vilken otur du hade .
Jag lånar aldrig ut min husbil inte ens till mina syskon . Om jag klantar sig med husbilen då kan jag inte skylla
på någon annan en mig själv . Men än så länge , har haft husbil sedan 2013 en har jag inte klantat mig
men det kan komma man vet aldrig . :mh2:
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Han erbjöd sig att laga själv men jag sa att den måste in på husvagn/bil verkstad.
De ser ju vad som måste bytas.
Inväntar bilder med visst vemod.
Vi pratade även om att hyra ut sommarstugan så den blir bättre utnyttjad (familjearv). Men vi blev rätt osäkra nu...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Han erbjöd sig att laga själv men jag sa att den måste in på husvagn/bil verkstad.
De ser ju vad som måste bytas.
Inväntar bilder med visst vemod.
Vi pratade även om att hyra ut sommarstugan så den blir bättre utnyttjad (familjearv). Men vi blev rätt osäkra nu...

Skulle ha väldigt svårt att hyra ut, alltid plocka undan/låsa in allt personligt varje gång man lämnar, plocka fram varje gång man kommer dit, och fixa- reparera- ersätta det som behövs, kanske brått för nästa hyresgäst, då kan man lika gärna sälja och hyra något själv när man behöver.
 
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Skulle ha väldigt svårt att hyra ut, alltid plocka undan/låsa in allt personligt varje gång man lämnar, plocka fram varje gång man kommer dit, och fixa reparera ersätta det som behövs, kanske brått för nästa hyresgäst, då kan man lika gärna sälja och hyra något själv när man behöver.
Exakt. Dock inte mitt arvegods :)
Skulle gärna sälja stugor, husbil, veteranbilar/motorcyklar och allt lösöre och bosätta mig permanent i husbilen (behöver säkert inte jobba längre då).
Men framför allt barnen var emot det.
Tycker det skulle vara perfekt att stå med husbilen utanför skolan. Blir nära å bra :cool:
 

BoViH

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Ljusnarsberg
HBK-Nr
28965
Medlemskap
2024
Nä jag lånar inte ut husbilen. I somras var jag tvungen att tänka efter på den här frågan ordentligt. Ett av barnen tyckte det kunde vara trevligt att ta en tur med husbil och vi har ju en så... Efter moget(?) övervägande kom jag fram till att ska den gå sönder vill jag ha sönder den själv.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Läser igenom tråden och konstaterar att Carola och jag verkar vara annorlunda, åtminstone i den här frågan. Varför?

Hyra ut bilen, nej det finns inte på kartan, däremot lånar vi gärna ut husbilen till barn, släkt och vänner. Gjort det vid flera tillfällen och bilen har kommit tillbaka hel och ren vid varje tillfälle, utom vid en liten incident förra sommaren.

Förra sommaren lånade min bror husbilen och de besökte bl.a. Lofoten. När de kom tillbaka visade det sig att det skrapat bilen lite på högra sidan längst bak. Det fixade billackeraren alldeles utmärkt och brorsan betalade självrisken. Inget vi blev upprörda över.

Visst gillar vi vår bil, men....... det är ”bara” en bil i alla fall.

Men som vi ofta konstaterar här på Forumet, vi är alla olika. :)

TommyD
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Vi lånar gärna ut vår husbil till barnen, litar på dem till 100% att de sköter det på ett bra sätt (jag har ju lärt dem att köra bil). Vid ett par tillfällen när vi varit nere i Europa har de kommit ner med personbilen där vi bytt fordon och de har fortsatt sin semester där nere. Jag tycker det är bra att fler kan nyttja husbilen istället för att den ska stå hemma på tomten.
Däremot skulle jag aldrig hyra ut till någon utanför familjen, det är för många osäkerhetsfaktorer.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Vi lånar inte ut! Skulle vi ändra oss, så blir det efter att försäkringen sagt ok. Sedan görs det klart med självrisk om något skulle ha hända. Det är så lätt att någon lite olycka händer, då vet man vad som gäller.
A
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vi lånar inte ut! Skulle vi ändra oss, så blir det efter att försäkringen sagt ok. Sedan görs det klart med självrisk om något skulle ha hända. Det är så lätt att någon lite olycka händer, då vet man vad som gäller.
A

Försäkringen går ju att lösa, men om något större händer kan man ju råka ut för reparationstider på 2-6 månader, hur kul är det?
 
Toppen