• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hyra - Köpa husbil

L

Lebo

Guest
Som ny medlem är detta mitt första besök i Forumet.

Har i en månads tid sökt efter ett bra husbilsköp, men gått vilse i det stora utbudet. Har sökt i prisläge 400´-550´, men priset eller utrustningen har inte varit rätt.

Första kravet är att husbilen ska vara lätt att avyttra om 2-5 år pga vår ålder.
Har tänkt en modell med fransk säng bak och fällsäng fram (helintegrerad) eller över sittgruppen (halvintegrerad), riktig garderob, stor kyl och frys. Ev. Alde-värme. Dessa vagnar får en öppen trevlig planlösning, som vi har erfarenhet av från husvagn.

Alternativ långbäddar med toa och garderob längs bak. Tyvärr blir långbäddsvagnen längre och därmed tyngre för att få rätt garderob och kyl/ frys.

Tacksam för synpunkter från erfarna husbilsägare.

Finns någon i Husbilsklubben som är intresserad av att hyra ut sin husbil? Vi har mångårig vana från husvagn och är erfarna chaufförer.

Vi kan ev. erbjuda vårt fritidshus, 80 kvm med permanenthusstandard, utsikt över Vänern, 200 m till bad, en mil norr om Mariestad.

Home-car

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
857
Medlemskap
2025
Sv: Hyra - Köpa husbil

Hej!

Jag kan rekommendera dig att köpa tidingen Husbilen Test. De har en serie som de kallar Husbilsskolan. I det senaste numret skriver de om bodelen. Den viktigaste punkten som de framhåller är sängarna. Ligger ni inte bra, kommer inte husbilsköpet att kännas bra. husbilarnas sängar än något mindre än standarden hemma. De är något kortare och/eller något smalare. Det gör att om ni ska dela på en dubbelsäng, kommer ni att väcka varandra regelmässigt. Den erfarenheten har vi också gjort. Vi började med en bil med en fransk säng. I den sov vi inget vidare. Den var för trång. Vi väckte varandra regelmässigt, antingen när vi vände på oss eller när man klev upp eller när vi la oss.

Så mitt råd - börja att titta på sängarna. Är de tillräckligt stora? Ligger ni bra i dem? Kan man gå och lägga sig eller kliva upp utan att behöva klättra över den andre? Om inte välj en anna bil.

Mvh

Home-car

L

Lebo

Guest
Sv: Hyra - Köpa husbil

Tack för Dina synpunker, har haft en husvagn med fransk säng och det har fungerat ganska bra. Den var 140 cm bred med riktiga resårer, yttervägg på en sida och vägg mot toalett på den andra och man utnyttjar hela sängens bredd utan att man själv eller täcket ramlar på golvet. Vår tanke är att min make använder dubbelbädden på golvet och jag själv fällsäng/taksäng. Om vi har barnbarnen eller vänner med oss får de ta fällsängen.

Långbäddar kräver en längre, dyrare och tyngre husbil eller du får knäböja framför liten kyl och garderob. Kompromissen blir att krypa till sängs för att få stor kyl/frys, rejäl garderob och bättre sittgrupp.

Resårmadrass har vi erfarenhet av, men hur är en kallskumsmadrass??? Vi vill ha en ganska mjuk säng.

Ps. Tidningen har jag hittat, ska köpa lösnummer eller prenumerera, har redan köpt ett nr på nätet som PDF-fil om "20 säkra köp" nr 2/2012 för kr 19:-. Tips, om man prenumererar helår ingår en CD innehållande alla nummer tillbaka till 2008. Ds.

Senast redigerad av en moderator:
Toppen