• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hyra husbil?

F

F.d. 8429

Guest
Jag åkte runt i husbil som typ 10-15 åring med mamma och pappa i Sverige/England. Nu har jag och min sambo tänkt oss att testa detta själva. Första steget var att spendera söndagen på Elmia och slutade helt trötta i huvudet, men oj vad kul det var. Vad mycket det finns numera. Hymer såg inte alls ut som jag minns det heller. :)

Det vi har svårt att hitta nu är information om att hyra husbilar. Vi tänkte vi börjar med att hyra och ser hur det går för oss. Drömmen är ju såklart att tuffa runt i Europa/USA och se allt plus lite till. :)

Är det någon här som har erfarenhet av att hyra husbil och/eller kan tipsa oss om vad man ska tänka på plus vart man kan hyra.

F

F.d. 52920

Guest
Sv: Hyra husbil?

Hyr en bil med rätt utrustning för ert behov.
Gå igenom med uthyraren ordentligt om eventuella skador e.t.c ,som
tillhandahållits av tidigare hyrtagare (kan bli dyrt annars), dokumentera
dessa noga.
Tänk på storleken då det gäller avgifter på broar, färjor.
Kolla noga lastvikten.
Hur lång körsträcka ingår, vad kostar det per km över denna?
Se till att det ordnas grönt kort om ni skall ut i Europa.
Självrisk / självriskeliminering.
Bränsleförbrukning / tankstorlek.
Fri höjd?
Bara en del av många saker att tänka på.
Lycka till och välkomna in i gänget :yes:

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Har hyrt husbil ett par ggr och alla ggr har det varit lite speciellt..

Först hyrde vi en stoooor husbil , den var i storlek som en stor buss och allt var klappat å klart men en vecka innan vi skulle åka iväg ringde husbilsfirman och sa att just den modellen vi skulle ha hyrt är redan uthyrd, en dubbelbokning påstod han..

MEN, jag har en likadan privat ni kan få hyra utan skillnad förutom att det bara finns 2 bältade platser, vi som hade två små barn hur skulle vi göra, biljetterna till Danmark var redan betalda så vi kände oss tvingade att ta den.. När vi tankade den husbilen läckte det diesel som sjutton från påfyllnadsröret, måste ha släppt nere vid tanken..

Andra gången hyrde vi privat ovanför Sundsvall, tyckte det var perfekt att slippa åka alla dessa mil med husbilen..
När vi kommer upp och går igenom husbilen säger aset att där är toaletten men jag rekommenderar er att inte använda den för den läcker och sen är det grisigt att rengöra den.. Vad skulle man göra, sätta oss i bilen och åka till sthlm igen.."Så vi gjorde alla våra behov ute hela veckan, suuuurt.."

Nu har vi en egen istället...

F

F.d. 2692

Guest

Klokt att hyra innan man köper. Själv hyrde vi på Joseffsons i Landvetter (inte så långt från Kungsbacka) och man upptäcker mycket vad det är som är bra och vad man saknar.

Risken som ni får ta är att man förälskar sig i husbilslivet, men det är värt varenda krona.

F

F.d. 55665

Guest

Precis (idag) hemma från vår första testvecka i hyrd husbil.

Mycket lärorikt! Kom fram till att vi nog vill ha lite större säng, att det kan vara väldigt kallt i september, att vissa elprylar inte klarar en billig inverter från 12v, att Sverige stänger alla fik i turistbyar 31/8, att fricamping på Ystad ställplats i storm är underbart, att hunden fungerade perfekt i husbil och så vidare.

Att hyra i Sverige var inte helt lätt (titta på Blocket och träffa och titta på bilen i god tid innan), särskilt inte där vi kunde ha med hunden.

Ett tips är att kolla tyska ADAC som har ett stort utbud (Dethleffs tror jag) till rimliga priser. Bila ner till norra tyskland och hämta bilen där. Kräver kanske lite skoltyska men är något vi tänker oss till våren.

Lycka till

Toppen