• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hyra eller köpa direkt? Nybörjare som funderar på budgetbil.

F

F.d. 22593

Guest
Hej,
Vi är ett par utan barn som blivit med hund för cirka ett år sedan. Innan dess reste vi ganska flitigt och bodde på hotell. Sedan vi fick vår fyrbente vän så har det blivit dåligt med resande utan mest dagsturer då det är krångligt att bo på hotell med hund, speciellt om vi ska ut på egen hand medans hon sover.

Vi funderar därför på om husbil kunde vara ett alternativ för att komma ut på längre resor igen. Man läser ofta om att det är bra att hyra för att prova på, men häromkring (Örebrotrakten) verkar det mest finnas moderna bilar att hyra och ska vi köpa så pratar vi gamla bilar och en budget på 60 - 100 tusen. Därför känns det tokigt att prova på en 400 tusen kronors bil som vi inte har möjlighet att köpa innan vi köper en billigare variant.

Några råd på vägen?

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025
Sv: Hyra eller köpa direkt? Nybörjare som funderar på budgetbil.

Prova här eller på Blocket.se med att hyra en husbil. Se över vad ni har för behov av utrustning och hur den bör se ut inuti. Åk till olika handlare och titta. Även om det ofta är nyare husbilar får man ändå idéer om vad man vill ha. Det är nästan alltid dyrare att byta snart för att man valt fel. Använder man den även på vintern så behöver man kolla att det fungerar med vattentankarna så de sitter fryssäkert. Typ av värmesystem är en smaksak och går att läsa om på forumet här i olika trådar. Förhasta inte utan se efter vad som finns. Lycka till.

chrseg

HBK Intresserad
Kommun
Södertälje

Va i stort i samma sitts som er förra året. Ville inte köpa för dyrt. Hyra kändes inte aktuellt av samma anledning dom för er. Köpte en lmc fiat med 30k mil på mätaren från -90. I stort sett på första turen på hösten kom vi på allt vi skulle ha annorlunda på "nästa" bil :)
Köpte för 40 på hösten utvärderade och sålde på våren.. En +- 0 affär inklusive lite äventyr. Målet med första bilen för oss va att inte förlora allt för mycke pengar och prova och utvärdera.

Nu har vi en större Chevrolet Pillos för 3x så mycke pengar och njuter än mer av husbilslivet :)

Lycka till inget är värre än att ni kan göra om och göra rätt i nästa bil :)

Förresten, sa till en husbilshandlare att vi inte ville förlora pengar och fick tipset att plocka ut en bil för 1miljon och lägga upp den på 240 månader. Han sa många gjorde så.. Helt sjukt tycker iaf jag :)

F

F.d. 22593

Guest

Tack för tipsen så här långt. Lusläser blocket och försöker hitta "fynd", men det känns väldigt svårt när man kan så pass lite. Ska ta en tur till större husbilsförsäljare i närheten för att botanisera runt lite.

...
Förresten, sa till en husbilshandlare att vi inte ville förlora pengar och fick tipset att plocka ut en bil för 1miljon och lägga upp den på 240 månader. Han sa många gjorde så.. Helt sjukt tycker iaf jag :)

Det är länge än amorteringstiden vi har på huslånet. :)

F

F.d. 30064

Guest

Hej
2010 satt vi i samma sits men började med en Pickup o en Polarcamper då man ganska enkelt kan ställa av campern o bara använda bilen. Kände dock att det blev lite trångt för min 2 m. man så vi sålde o bytte till en alkovbil Weinsberg -91 som gått 13000 mil. den hade vi i två år och var väldigt nöjda, det var våningssängar bak på den så hunden hade en alldeles egen kupe´. Eftersom vi då bestämt oss för att detta är sättet att semestra för oss bytte vi för ett år sedan till en nyare icke alkovbil Hobby Fiesta 555 som vi är oerhört nöjda med. Planlösning, storlek passar oss mycket bra. Men vi har oxå tittat på en oerhörd mängd planlösningar. Vår hund älskar husbilslivet så vi ångrar oss inte.

Sylvia & Micke

F

F.d. 55665

Guest

Vi var också i en snarlik situation för ett år sedan. Lyckades hyra en liten Burstner privat (att stort problem är att de flesta uthyrare inte accepterar hund i bilen).

Kom på att det här gillar vi men vill ha lite store (är man 55 så kanske man inte längre vill klättra över varandra för att komma upp ur sängen :). Har i år köpt (mycket dyrare än vad som planerades....) en ny Hymer.
Mitt råd är nog att försöka läsa på så mycket som möjligt. Tillbringa sommaren delvis här på hubilsklubben och läs gamla trådar. Åk på Elmia till hösten, även om man inte tanker köpa nytts finns det så manga exempel att fundera over.

Vill man köpa billigt så håll ut till hösten, att köpa på Blocket nu innan semester lär kosta mer än det smakar. Fundera även på Tyskland, mycket billigare men kanske för mycket jobb och kringkostnader för en gammal och billigare bil.

En fördel med att hyra är att bedöma hundens reaktion och eventuella tendenser till åksjuka. Dom flesta har nog bra erfarenheter av detta men det vore ju hemskt tråkigt att skapa en miljö som hunden far illa av.

Husbil med hund är nog en optimal kombination för många av oss. Även Europa nåd ju lätt nu när det är relativt enkelt att skaffa hundpass och åka över gränserna.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

En "fordel" med at dere er i markdet for en eldre lavpris husbil er at disse nesten ikke faller mer i pris så risikoen for å tape penger er mye mindre. Om en ser på det tyske markedet og €6000 - €10000 så er det over 600 husbiler på mobile.de når en begrenser søket til hel+halv integrerte, alkove og plåtis kastenwagen).

F

F.d. 22593

Guest

Tusen tack för alla kloka råd, det uppskattas verkligen!

Ändå sedan vi hämtade hunden hos uppfödaren (drygt 18 mil bort) så är hon van vid att åka bil. Hon älskar att åka bil och kopplar av fullständigt. Ställer man fram buren i hallen så hoppas hon in direkt. Med andra ord så tror jag inte att åksjuka är ett problem.

Vi har utrymme i budgeten för en månadskostnad på runt 2000 kronor. Upp till 100 000 kan vi köpa kontant så det får vara väldigt låga driftskostnader (försäkring, service, skatt) om vi ska ta något lån.

Har en dröm om att kunna åka upp till t.ex. Sälen över helgen (25 mil) på vintern och åka lite skidor och andas fjäll luft, men förstår att vintercamping kräver en annan bil som förmodligen blir betydligt dyrare.

Jag ska se om jag kan hyra en äldre husbil i närheten som tillåter hund. Jag tror att vi kommer att fastna för det här. Vi har tillgång till sommarstuga med sjötomt, men vi blir lätt lite rastlösa av att bara vara på samma ställe hela tiden. Vi åker som sagt mycket dagsturer, t.ex. till Göta kanal och cyklar (hunden åker i cykelkärra). Dock är det väldigt tråkigt att alltid behöva tänka på att man ska orka / ha tid att köra hem när det kanske är som trevligast / mysigast.

Återigen. Tack för alla tips och råd!

F

F.d. 22593

Guest

Nu har jag och frun kört husbil för första gången! :)

Vi har tittat på och provkört en Pilote 590 från 1990 (som tyvärr inte är till salu). Saker vi gillade:
+Möjlighet att alltid ha en långbäddad dubbelsäng redo
+Bra utrymme i köksdelen
+Mycket förvaringsutrymmen
+Bra med dubbelsoffa framför tv-hyllan så att vi kan vräka ut oss
+Luftig

Saker vi tyckte mindre om:
-Något seg att köra
-Märklig vinkling på pedalstället, tröttsamt för gasfoten

Efter den provturen så åkte vi till husbilslandet och tittade på husbilar mellan flera miljoner och några hundra tusen. Det var två husbilar där som vi fastnade för:

KNAUS SKY TI 700 MEG (cirka 730 tkr)
HOBBY SIESTA T555 (cirka 345 tkr)
+Stort plus för den smarta lösningen med vändbar tv-hylla mellan sovrum och sittplats
+Ugn är väldigt uppskattat

Nu återstår det att se om vi kan hitta alternativ med dessa egenskaper till lite mer överkomliga priser.

Så kokar man ihop allt det här så känner jag mig rätt säker på att vi ska ha:
-Ska ha långbäddad dubbel (eller två enkelsängar, dock ej våningssäng)
-Separat sittplats med bälte
-Bra köksdel (stort plus för ugn)
-Dusch (möjlighet till varmvatten)

Drömbilen ska också ha möjlighet till vintercamping. Det känns som att det kan bli dyrt det här... :)

hike

HBK Medlem
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2025

Jag antar att ni har tittat hos Krohns Husbilar AB? Inte för att jag vet ett dugg hur det är att göra affärer med dom men har sett att dom har husbilar i varierande prisklasser. Om jag förstått det hela så hämtar dom husbilarna utomlands och säljer dom här. Kanske t.o.m går att få dom att ta hem någon bil som ni vill ha? Hur som helst, lycka till i sökandet.

Hälsningar/Hike

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det er to punkter som kan bli problematisk å forene på eldre biler:
Langsgående enkeltsenger ble ikke vanlig før etter 2000, langsgående dobbeltseng på ene siden var vanlig på franskbygde biler på 90 tallet. De fleste av disse var ikke direkte enkle å benytte vinterstid med gråvatntank hengende under bilen og rør uten isolasjon.

Om du ser på biler med dobbeltseng bak og/eller seng over førerplass (alkove/integrert) så kan en finne biler med dobbeltgulv - de første ble bygget i 1994 N+B Flair. De eneste av disse nede i nærheten av prisintervallet er modell 6000 - en 6m lang bil med en bred tverrstillt enkeltseng over et stort lasterom bak og en dobbeltseng foran. Finnes både som Alkove og helintegrert med senkeseng. Den noe større modell 6700 har dobbeltseng også bak. Langsgående senger kom først i 2001 så prisen på disse blir langt over budsjett.

Det finnes eldre godt isolerte biler, men nesten alle disse har gråvatn tanken hengende under bilen - noen har en isolasjon rundt og et varmeelement som skal hindre frost. Har ingen erfaring med disse tidlige løsningene selv.

Ugn finner en først og fremst på engelske og franske husbiler - og på amerikanere. På tyske oftest ettermontert om det er der.

F

F.d. 22593

Guest

Vi ska titta på en Adriatic 610 på Peugeot J5 chassi och en FIAT DUCATO WEINSBERG Metero-90 2.0 som ligger inom budget.

Gillar vi planlösning och skick så är planen att gå vidare och se fukttest och dylikt.

Hittar vi inget som passar har vi hittat en annan intressant möjlighet. Vi kan hyra en nyare husbil från 2005 (Welcome 70) med rätt planlösning med möjlighet att köpa loss den om vi fattar tycke för husbil i allmänhet och modellen i synnerhet. Då får budgeten bli lite högre 240 - 300 tusen.

Bortsett från pengafrågan så lockar det att köpa en nya husbil med airbag/ac/farthållare bättre dokumentation på fukttest osv men det passar kanske bättre i en annan tråd.

F

F.d. 53358

Guest

Vi åkte många år med en pickupp med camper, som jag byggde själv. Den hade maxmått och vikt som pickuppen fick ha. Den fungerade alldeles utmärkt, men så blev Ritva sjuk och kunde inte ta sig upp över taket till sängarna, dessutom måste vi ha med oss en permobil. Nu har vi en Sunlight T69 3850kg, den fungerar bra för oss. Permobilen får vi med oss, vi är nästan lika rörliga som före sjukdomen. Just nu befinner vi oss i Finland, Närpes, vi har åkt över Åland och ska fortsätta norröver.
Ett råd från mig. Köp inte för liten bil. Tänk på lastvikten, vi har nästan tonnet, som nu behövs. Köp på hösten, vi prutade 50000:- och betalade 400000:- för en 2012 som gått 450 mil. Vi köpte den 2012 och är mycket nöjda.
Lycka till och träffs vi någon gång bjuder jag på en öl eller två.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22593

Guest

Ett råd från mig. Köp inte för liten bil. Tänk på lastvikten, vi har nästan tonnet, som nu behövs.

Nej, vi insåg snabbt att vi vill ha minst 6 meter, gärna längre. Tyvärr har vi båda tagit körkort efter juni 1996 så vi måste ta C1 kort för att få köra större husbilar än 3,5 tons totalvikt.

Hittade en husbil i Tyskland som på "papperet" verkar intressant som modell. Just det här exemplaret verkar ha fuktskadat tak.
Fiat Ducato Welcome 70

Senast redigerad av en moderator:

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Om du tänker importera från tyskland och tycker det känns besvärligt så finns denna firma: http://www.husbilen.com/
Anders Bergqvist sysslar just med detta och jag tyckte han var bra att ha att göra med. Titta på hans sortiment som han redan har importerat, kanske finns där redan nåt passande- Finns i Mellerud!
// Göte J

F

F.d. 22593

Guest

Adriaticen hade endast enkelbädd längst bak då dörr till wc öppnas rak ut. Dessutom fanns lite för många funktioner med osäker funktion och ingen fukttest.

Hittade lite husbilar som gick att hyra trots hund men allt på rimligt avstånd (< 30 mil) var uthyrt under vår semester.

Får bevaka marknaden och hoppas att det kommer ut en bil som någon har vårdat väl och som antingen har aktuellt fukttest eller går att fukttesta. Har läst så pass mycket nu att jag törs inte köpa något som inte är ordentligt testat för då kan det springa i väg mycket pengar för att få ordning på det.

F

F.d. 30064

Guest

Hej
Vår Hobby 555 har elslinga i gråvattentanken för vinteranvändning och vattnet blir varmt mycket snabbt inga problem att rymmas i duschen. Vi hade inte heller tänkt lägga så mycket pengar men fick mycket bra för vår gamla Weinsberg i inbyte. Vi har inte ångrat att vi bytte upp oss och avstår annat i vardagslivet men det tycker vi det är värt och det är ju sådana val man gör i livet. Vi sover mycket bra i dubbelsängen. Lycka till med ert letande. :yes:

Sylvia & Micke

F

F.d. 22593

Guest

Hej
Vår Hobby 555 har elslinga i gråvattentanken för vinteranvändning och vattnet blir varmt mycket snabbt inga problem att rymmas i duschen. Vi hade inte heller tänkt lägga så mycket pengar men fick mycket bra för vår gamla Weinsberg i inbyte. Vi har inte ångrat att vi bytte upp oss och avstår annat i vardagslivet men det tycker vi det är värt och det är ju sådana val man gör i livet. Vi sover mycket bra i dubbelsängen. Lycka till med ert letande. :yes:

Sylvia & Micke

Tack för informationen, det var bra. Vi fastnade verkligen för 555:an, men som sagt det är ju en helt annan prisklass vi talar om.

I de mer "instegsvänliga" prisklasserna så ska vi titta på en Dethleffs A532 från 1988 som på papperet har gått väldigt kort, men är importerad 2006. Fördel är att den kommer att vara helt ny besiktigad och fukttest gjordes ua 2011. Ska se om det finns någon stans i närheten att göra ett nytt. Enligt andra trådar skulle Opus i Kristinehamn göra detta men på opus hemsida står Kristinehamn inte med för sådana besiktningar.

F

F.d. 29289

Guest

mitt vårt råd hyr en nyare bil Tyst just med tanke på hunden Äldre bilar har ett betydligt högre motor väg ljud . Något som kan påverka er hund Motorljud i en äldre bil går inte att jämföra med en personbil .Så hyr sedan väljer ni i vilken prisklass ni vill köpa mb 613

Toppen