• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hyra av husbil för två pers + hund

F

F.d. 14112

Guest
Hej!
Hustru och jag (+hund) ska göra en eller två månader på fri resa i Sverige med början runt den 10 oktober.¨
Hur hittar vi rätt husbil för vårt behov och vad kan det kosta att hyra två månader? Annat att tänka på?
Husbilen ska hyras på ort nära Stockholm.
Fri som en fågel.

S

StorDansk

Guest
Sv: Hyra av husbil för två pers + hund

Hej Lars,
hyr av en husbils/husvagnsfirma, aldrig privat, tala om att du tänker ta med dig hund,
läs gärna på om att hyra husbil här på forumet, använd sökfunktion i blåa listan ovan,
eller skrolla ner på sidan och titta under raden med Liknande ämnen, det finns hur
mycket som helst skrivit i ämnet här!

Bilagor

• liknande1.jpg
    liknande1.jpg
    25,7 KB · Visningar: 20

fredrik123

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
7584
Medlemskap
2026

Hej Lars,
hyr av en husbils/husvagnsfirma, aldrig privat, tala om att du tänker ta med dig hund,

Varför aldrig privat???

Har själv tidigare hyrt privat och utav "företag". Min erfarenhet är att det har fungerat betydligt bättre privat. Det handlar framförallt om att det finns ett för båda parter korrekt avtal. Och att man som vanligt ska se sig omkring innan man tar beslut. Vad jag vet så finns det ju nu även företag som förmedlar privat bilar som finns tillgängliga för uthyrning.

Men jag är nyfiken på dina egna erfarenheter?

//Fredrik

S

StorDansk

Guest

Varför aldrig privat???

Har själv tidigare hyrt privat och utav "företag". Min erfarenhet är att det har fungerat betydligt bättre privat. Det handlar framförallt om att det finns ett för båda parter korrekt avtal.

//Fredrik

Se det så här Fredrik,
Lars kommer in som helt ny "intresserad" detta med husbil misstänker jag är helt nytt, jag försöker att hjälpa till,
och vad jag förstått är det väldigt omständigt, osäkert och krångligt att hyra privat, själv skulle jag varken hyra eller hyra ut,
men lämna gärna uppgifer om var man hitter ett sådant avtal att använda vid privat uthyrning, jag tror att Lars och säkert
många andra skulle få stor behållning av ett sådant.
Och rådet att inte hyra privat är min högst personliga åsikt och inget annat, inga fakta, bara ren magkänsla!

Hälsning FinnV

F

F.d. 52943

Guest

Kolla med försäkringsbolaget vad som gäller vid uthyrning av privat husbil.
Kan finnas fällor där. Kanske någon här har erfarenhet/kunskap om exakt vad som gäller?

F

F.d. 13449

Guest

Kolla upp vad det kostar först. I vanliga fall är det vanligt att priserna är mellan 5-10 000/vecka. Går säkert att förhandla om man hyr så länge som ni tänkt hyra.
Personligen har jag oxå hyrt privat och ser inte problemet med att hyra privat.
Kontrakten kan man kopiera som privatperson från en professionell firma så det blir samma villkor. Dock är det som alltid viktigt att kolla igenom hela husbilen innan så det inte finns några bucklor och skador sen tidigare, detta är dock samma oavsett om det är privat eller firma.
Lycka till.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Normalt gäller inte en vanlig försäkring vid uthyrning, så kolla noga! :confused:

GunillaoFolke

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
9107
Medlemskap
2025

kolla pontushusbilar.se Det är sonen som hyr ut lagligt med försäkringar och allt men han bor i Falun. Han har bil där man får ha med hund. Går iallafall att kolla! mail till pontus är info@pontushusbilar.se
Lycka till
Hälsningar Gunilla

F

F.d. 1606

Guest

Det går bra att få hyra vår Dethleffs. Vi har oxå hund.

Anders

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Varför aldrig privat???

Har själv tidigare hyrt privat och utav "företag". Min erfarenhet är att det fungerat betydligt bättre privat. Det handlar framförallt om att det finns ett för båda parter korrekt avtal. Och att man som vanligt ska se sig omkring innan man tar beslut. Vad jag vet så finns det ju nu även företag som förmedlar privat bilar som finns tillgängliga för uthyrning.

//Fredrik

Det finns dom som hyrt ut sin husbil och allt har varit bra men sedan kommer beskedet att husbilen blivit stulen.
Man får då inget ut på försäkringen för man har blivit utsatt för bedrägeri.
Ett av många exempel : ltz.se/nyheter/ostersund/1.2001691-peter-blev-blast-pa-husbilen

F

F.d. 1606

Guest

Allt beror väl på hur man kollar upp hyrestagaren. Finns leg, finns referenser, betalas förskott, kan man få deras privatbil i pant. Det finns många sätt att styra upp en sådan här sak. Men det är riktigt att vid en eventuell icke lämna tillbaka situation så är bilen inte stulen. Det är ett olovligt förfogande, möjligen ett bedrägeri.

Det hindrar ju inte att man om man är noggrann kan hyra ut sin husbil till noggrant kontrollerade människor. Detta som finasieringshjälp för en själv och glädje för hyrestagaren.

Trots de fall då det inte gått bra är nog det alldeles stora övervägande antalet privatuthyrningartill glädje för båda parter.

Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Som sagt, en vanlig försäkring gäller inte vid uthyrning, så kolla. Om man fifflar med det, och det upptäcks, är det väl antagligen försäkringsbedrägeri?

F

F.d. 5818

Guest

Hej,

Det går alldeles utmärkt att hyra husbil av privatpersoner likväl som av företag, oftast är priset dessutom bättre. Framför allt är det trevligare privat då man får en direkt relation med ägaren. Självklart skall ägaren ha koll på sin försäkring som oftast ersätter skador som uppkommer, men det är precis som CarinaMalte skriver om bedrägerier. Oavsett vad man hyr ut skall man kontrollera hyresgästen noga och lära känna igen tecknen på en bedragare. Det finns ett företag som kostnadsfritt hjälper privatpersoner med uthyrning av husbilar/-vagnar, båtar, stugor, kan vara värt att dennes hjälp. En liten sak jag brukar rekommendera är montering av spårutrustning som man lätt gömmer i husbilen, en enkel och inte alltför dyr försäkring.

Markus

Senast redigerad av en moderator:

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Kolla upp vad det kostar först. I vanliga fall är det vanligt att priserna är mellan 5-10 000/vecka. Går säkert att förhandla om man hyr så länge som ni tänkt hyra.
Personligen har jag oxå hyrt privat och ser inte problemet med att hyra privat.
Kontrakten kan man kopiera som privatperson från en professionell firma så det blir samma villkor. Dock är det som alltid viktigt att kolla igenom hela husbilen innan så det inte finns några bucklor och skador sen tidigare, detta är dock samma oavsett om det är privat eller firma.
Lycka till.

Första gången hyrde jag husbil för att prova på och jag fotograferade husbilen runt om för att ha efteråt om problem skulle uppstå, det gick bra allting och är numera husbilsåkarnarkoman.:D

Toppen