• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hymer Group kommer inte till ELMIA i år

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Pandemin 2020 har onekligen påskyndat och utvecklat den digitala närvaron på många plan, bl.a. det här med branschmässor.

Erwin Hymer Group aviserar en ny strategi för sitt mässdeltagande i framtiden. Från och med nu får vi bara se deras deltagande vartannat år på europas två största mässor och på övriga mässor kan det bli ännu mer sällan om alls. Detta ska ses mot bakrund av den digitala satsning som både Hymer och flera andra tillverkare gjort under 2020 då Hymer var en av de första att inte delta i mässor vilket motiverades med coronapandemin.

– Under de senaste 12 månaderna har vi upplevt mycket positiva reaktioner på vår strategi att styra om vår sälj- och reklamstrategi mot digitala plattformar. Vårt fokus i processen har i högsta grad inkluderat våra handlare, skriver deras VD Martin Brandt i pressmeddelandet. Vi har framgångsrikt använt digitala plattformar för att attrahera tusentals nya kunder och, tillsammans med våra återförsäljare, har väckt deras entusiasm för våra nya produkter och erbjudanden.

Det här är ingen tillfällighet, idag kan man sprida sitt budskap, visa sina produkter mycket effektivare och billigare än vad de traditionella mässorna erbjuder.

Personligen tror jag inte att de traditionella mässorna kommer tillbaka och får samma betydelse som tidigare.

Tommy
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Att delta i mässor är ju en stor kostnad för företagen och har man tillräckligt med kunder via andra kanaler så känns det lite gammaldags egentligen.
Precis som tidningar börjar kännas gammaldags på webben är ju alla nyheter färska och uppdaterade sen är det ju bara att besöka en handlare när man vet vad man vill ha på ett ungefär.
Webben betalas ju helt med reklam och har så gjort sedan början av internet. Har många gånger funderat på vad lägstapriset skulle vara om man enbart skulle betala för en vara utan att samtidigt betala för en mängd reklam och kostymnissar som ofta verkar mer eller mindre arbetslösa. Skulle tro att en husbil skulle kunna bli betydligt billigare utan att bära en massa onödiga kostnader.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Så är trenden i flera branscher så jag tror dessvärre att du har rätt.

//P-O
Ja håller med, i min bransch så kommer vi inte att ställa ut på Bauma.
Volvo CE väljer bort Bauma 2022

Jag tänker att behovet av att se, känna och lukta på sin tilltänkta husbil kommer senare i beslutsprocessen.
Som det varit kunde man göra detta på mässor.
Från nu så får man väl åka till återförsäljaren eller i vissa fall tillverkaren, för att få det fysiska intrycket av husbilen i fråga.
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Trist utveckling men förståelig med tanke på kostnaderna. Trist i den mening att på en mässa finns merparten av alla modeller på plats medan endast ett fåtal finns hos återförsäljarna i Sverige. Hos de större återförsäljarna i Tyskland finns dock ofta de flesta modeller av samma märke på plats !
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Med tanke på vår bonus malus skatt måste vi bli en mindre intressant marknad.
En marknad där det inte är försvarligt att satsa kraft på, då man inte slåss mot konkurrenterna, utan mot ett skattesystem.
Och konkurrenterna sitter i samma sits.

Att försöka ta marknadsandelar i det läget blir nog inte prioritet, när det går som tåget på andra marknader.

Jag var ett ärende hos carthago handlaren Dandys i Dzierzoniow, Polen.
Hans problem var att få fram tillräckligt med bilar att sälja.

Krister.
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Lite trist tycker jag men förstår utvecklingen.
En annan konsekvens av stormässornas död kan bli att det blir otroligt mycket svårare för en mindre tillverkare eller produkt att nå ut till dom stora massorna. Man vet ju själv hur många gånger man blivit överraskad av något nytt eller speciellt som man bara råkat snubbla över på en mässa.
Saker man aldrig skulle ha letat efter själv
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Med tanke på vår bonus malus skatt måste vi bli en mindre intressant marknad.
En marknad där det inte är försvarligt att satsa kraft på, då man inte slåss mot konkurrenterna, utan mot ett skattesystem.
Och konkurrenterna sitter i samma sits.

Att försöka ta marknadsandelar i det läget blir nog inte prioritet, när det går som tåget på andra marknader.

Jag var ett ärende hos carthago handlaren Dandys i Dzierzoniow, Polen.
Hans problem var att få fram tillräckligt med bilar att sälja.

Krister.
Ja, det stämmer säkert att Sverige börjar att bli betraktat som en randmarknad där det inte är lönt att göra några satsningar och det kan bli lika dant med våra handlare.
jag körde igår förbi en större känd handlare som har en uppställningsgård där de tar emot nylevererade fordon. De senaste åren har där nästan jämt stått ett ganska stort antal husbilar men igår stod där inte en enda, hela gården var istället full av husvagnar. Denne handlare ser det säkert som allt för osäkert att ta hem husbilar och satsar istället på husvagnar. De handlare som satsat på begagnat och förmedling verkar däremot ha ökat sin försäljning.
 
F

f.d. 53452

Guest
Pandemin 2020 har onekligen påskyndat och utvecklat den digitala närvaron på många plan, bl.a. det här med bransch mässor.

Erwin Hymer Group aviserar en ny strategi för sitt mässdeltagande i framtiden. Från och med nu får vi bara se deras deltagande vartannat år på Europas två största mässor och på övriga mässor kan det bli ännu mer sällan om alls. Detta ska ses mot bakgrund av den digitala satsning som både Hymer och flera andra tillverkare gjort under 2020 då Hymer var en av de första att inte delta i mässor vilket motiverades med coronapandemin.

– Under de senaste 12 månaderna har vi upplevt mycket positiva reaktioner på vår strategi att styra om vår sälj- och reklamstrategi mot digitala plattformar. Vårt fokus i processen har i högsta grad inkluderat våra handlare, skriver deras VD Martin Brandt i pressmeddelandet. Vi har framgångsrikt använt digitala plattformar för att attrahera tusentals nya kunder och, tillsammans med våra återförsäljare, har väckt deras entusiasm för våra nya produkter och erbjudanden.

Det här är ingen tillfällighet, idag kan man sprida sitt budskap, visa sina produkter mycket effektivare och billigare än vad de traditionella mässorna erbjuder.

Personligen tror jag inte att de traditionella mässorna kommer tillbaka och får samma betydelse som tidigare.

Tommy
Du har helt rätt Tommy.

Vill vi ha tillbaka dem? Handen på hjärtat så visst är det roligt och intressant att upptäcka allehanda tekniska innovationer när man går runt på mässan men dilemmat är att mässan är både för kort och för lång. För kort (och stor) så man känner att man missar mycket, för lång så man orkar inte allt.
I den stora omställning som tack vare politikernas agerande (dem omedvetet) påskyndade utvecklingen inom digital marknadsföring och marknadsbearbetning så kommer vi fortsättningsvis studera vad marknaden erbjuder via internet i den takt vi orkar och prioriterar vår tid.
När husbilen är avställd har vi hur mycket tid som helst för detta. Sedan åker vi till några av de stora aktörerna (husbilsvaruhusen) som kan visa nyheterna på plats i lugn och ro och med därtill en kopp kaffe skapa våra drömmar.

Sedan har vi den sociala biten. Visst är det något speciellt att veta att trots vi är olika så är vi alla som går på en mässa - husbilsfolk. Här i den sociala samvaron kommer Husbilsklubben in. Det är inte en slump att medlemsantalet och aktiviteter i anslutning till hemsidan ökar.

Den spännande frågan, hur blir framtiden, är ganska öppen. Själv tror jag på att fysiska aktiviteter och möten kommer leva kvar och skulle inte bli förvånad om husbilstillverkare och -försäljare kommer bli inblandade i mindre och regionala arrangemang där vår klubb kan bli en av flera kanaler.

När man ser skeenden så reagerar man normalt med "det var bättre förr", men sanningen är ju som Mark Twain en gång sa: "Framtiden är intressant för det är ju där jag ska leva resten av mitt liv".

Ha nu många sköna turer in i framtiden med eller utan mässor men alltid med husbilsfamiljen.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Generalagenten för respektive märke i Sverige får se till att det finns alla modeller hemma en gång om året vid rätt tidpunkt, då kan det fungera! För min del när jag brukar beställa ny bil så har jag varit minst en gång i Tyskland och tittat först, sen när mässan kommer så vet jag redan vad jag vill ha!
 

Börta

FD HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
31611
Medlemskap
2021
Lite tråkigt att det tycks vara ett permanent beslut inför framtiden.... Mässorna har ju det goda med sig att dom triggar drömmar om framtiden och att man får en stunds tillfälle att totalt omge sig med både möjligheter och omöjligher.
Men å andra sidan... Hymer är ju inte ensamma på marknaden, och kanske det ev kundtappet kan få dom tillbaka. annars får vi nöja oss med de andra leverantörernas nyheter och erbjudanden. :cool:
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Hymergroup är ju ett stort antal varumärken och inte bara märket Hymer:
Zur Erwin Hymer Group gehören die Reisemobil- und Caravanmarken Buccaneer, Bürstner, Carado, Crosscamp, Compass, Dethleffs, Elddis, Eriba, Etrusco, Hymer, Laika, LMC, Niesmann+Bischoff, Sunlight und Xplore, die Reisemobilvermietungen McRent und rent easy, der Fahrwerkspezialist Goldschmitt, der Zubehörspezialist Movera sowie das Reiseportal freeontour.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Hymergroup är ju ett stort antal varumärken och inte bara märket Hymer:
Zur Erwin Hymer Group gehören die Reisemobil- und Caravanmarken Buccaneer, Bürstner, Carado, Crosscamp, Compass, Dethleffs, Elddis, Eriba, Etrusco, Hymer, Laika, LMC, Niesmann+Bischoff, Sunlight und Xplore, die Reisemobilvermietungen McRent und rent easy, der Fahrwerkspezialist Goldschmitt, der Zubehörspezialist Movera sowie das Reiseportal freeontour.

Helt riktigt,och det är dessa märken (plus eventuellt några till) som vi inte kommer att få se på vare sig Caravan Salon i Düsseldorf eller Elmia Husvagn Husbil i Jönköping.

Pålle
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
För en vecka sedan gjorde jag en rundringning till de stora generalagenterna och återförsäljarna med frågan, — Hymer har centralt beslutat att radikalt förändra sin närvaro på branschmässorna, vad är era planer inför ELMIA till hösten?

Alla utom Kabe sa sig ligga i förhandling med ELMIA och bad att få återkomma. Kabe/Adria var mera specifik, — Eftersom vi är branschledande, så om ELMIA blir av så kommer vi att finnas på plats.

Tommy Andersson på Autohallen i Karlstad får bli talesman för vad flera uttryckte men på olika sätt. De ifrågasatte idag mera, de höga kostnaderna med mässnärvaron, efter det lyckade året 2020 som inte innehöll någon mässa. Tveksamma helt enkelt om det är värt pengarna.

Inte förvånad om vi redan sett sista ELMIA-mässan i sin traditionella form, kanske återuppstår i en helt ny digital modell?

I sådant fall trist för många med mobilt fritidsintresse, som har ELMIA-mässan som årets höjdpunkt. Som förutom mässan varit den sociala samvaron, många som träffas bara en gång om om året och då på ELMIA.

Tommy
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Ett nytänkande?
Husbilsklubbens årsmöte.
Kombinerad med märkesklubbars årsmöten.
Eller helt enkelt husbilsklubbars och husvagns klubbars årsmöten.
En stor träff som intresserar alla även utställare och tillverkare.

En riktig Happening.

Krister

Tidpunkten för föreningars årsmöte brukar vara reglerat i stadgarna. Tror därför att det kan vara svårt att hitta ett datum som passar alla.

Tror dessutom att det skulle vara svårt att hitta en plats som skulle kunna ta emot så många ekipage.

Pålle
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Om Elmia skulle minska i betydelse, då borde Husbilsklubbens årsmöte bli mycket mer intressant, för den delen av branschen som vänder sig till husbilsåkarna.
Så vi kommer kanske att se mycket fler företag som vill visa sina husbilar och produkter.
Och mycket mer tillbehörsförsäljning på våra kommande årsmöten.

Om vi har en öppen del för besökare och intresserade.

Något som vi provade på årsmötet på bananpiren i Göteborg.

Krister.
 
Toppen