• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hymer eller Frankia

F

F.d. 5769

Guest
Ska man välja Hymer eller Frankia vid vintercamping ?

Lösning
Sv: Hymer eller Frankia

Hej!

Vi är inne på vår 3:e Frankia. Alla har varit kanonbilar och funkat mycket bra.
Först en 650Ed -00, sedan en 650 EK -05. Nu har vi en 820 I GD -06.

Dubbelgolvet gör att värmekomforten och lastutrymmet blir bra.
På de 2 senaste har vi vattenburen värme. Nu med Alde. Funkar mycket bra.

Alla bilarna är inköpta begagnade med relativt lite mil på mätaren.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Fabrikatet spelar nog ingen roll för vi har nog haft kallare än -25 och snålblåst men det jag skulle vilja byta ut är den luft urna värmen som låter lite mycket när den går på dom högre effektstegen .
Luftvärmen värmer upp fort men det blir mycket torrare luft sa en HBKvän som provat båda .

Välj ALDEvärme om du skall vintercampa (tycker).

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Det är två bra tillverkare som har många modeler att välja på. Hymer har en unik väggkonstruktion som inte har köldbryggor vilket ger litet mindre värmeförluster.
Värt att titta på är värmeförlusterna via hytten. Finns det dubbla sidorutor (gäller integrade bilar) så är det ett plus. Isolerande jalusier finns också i vissa modeler vilket är ett plus. Golvvärme och/alt dubbelgolv ger varma golv. De flesta modeler har isolerade avloppstankar eller tankarna i dubbelgolv vilket bör ses som ett måste. Sedan kommer vi till värmesystemet. Både trumas luftvärme och Aldes vattenburna värme fungerar bra och man behöver inte frysa om resten av bilen är rätt byggd. Båda har normalt eltillsats vilket sparar gas och det bör man nog ha på en vinterbil. Det går att klara sig med en bra värmefläkt (det finns tysta) men det är normalt litet sämre. Truma ger snabb uppvärmning men litet högre ljud, torrare luft samt något högre gasförbrukning.
Alde kostar litet mera och vikten av ett vattenburet system är normalt högre. Det tar också längre att värma upp bilen men spridnigen blir normalt bättre om man har nog med radiatorer vilket tyvärr inte alltid är fallet i alla bilar. Blir det problem är ett vattenburet system mera komplext att reparera och risken för vattenläckor finns alltid. (jag vet för det har hänt mig) Värmeväxlare mellan bodel och motor är mycket bra och sparar mycket gas om man kör runt när det är kyligt. Detta finns till båda systemen men fungerar bäst med vattenburen värme. Rätt installerat kan man då också värma motorn innan start och därmed undvika kallstarter. om bilen har en diesel värmare är det ett stort plus då det ger ett extra värmesystem och tillgång till ett bränsle som finns i princip överallt och till en normalt lägre kostnad än gas (gäller i norden).
Tillbaka till frågan om märke. Båda tillverkarna bygger bra bilar som kan ha vissa eller alla av de saker som ger en bra vinterbil. Det är modelen och utrustningen och inte märket som är vad man måste titta på för att få ett bekvämt vinterliv i husbilen.
En sista sak att tänka på är framkomligheten och här är bakhjulsdrift med antispinn system samt antisladdsystem det optimala och med bra vinterdäck blir framkomligheten då bra. Om man skall ha en bil som uppfyller och har allt positivt som listats ovan blir den tyvärr ganska dyr men mycket bra. Om det är en Hymer, Frankia Chartago, Concorde eller N-B spelar mindre roll.:D Lycka till med bilvalet och med rätt prylar är vintercamping mycket mysigt och bekvämt:):):)

Leammi

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
737
Medlemskap
2025

Hej, Hymer har haft och har stora kvalitetsproblem likaså Frankia, så var uppmärksam vid köp av dessa märken. Har själv erfarenhet, och det är inte så roligt att få en ny bil som har en 30 fel vid leveransen och fortsätter att falla sönder.
Frankia hade levererat en bil till en god vän, som hade så mycket fel så man var tvungen att skicka tillbaka den till fabriken där man fick bygga om hela bilen.
Det är sorgilgt att stora företag ska "lura" oss köpare med så dåliga produkter då man kanske gör sin största investering i livet.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Det jag har gjort med min var att bygga om rördragningen för att få mera fart/flöde i slangarna som är framme vid förarhytten .
Vi har dubbelglas på sidorna men det hjälper ju inte eftersom bilen är så kass isolerad i fram .
Jag har även lagt på en extra matta på golvet som även sluter tätt mot torpedväggen som är oisolerad , likaså har jag extra isolerat "hatthyllan/instrumentbrädan" i motorutrymmet med 3 cm för annars är det ju bara 2-3 cm isolering .

Samt har jag isolerat elanslutnings uttget på insidan för det är ju rena skämtet att en 2 mm plast går in i kupen utan isolering .

Här är lite hur jag gjort :
http://www.husbilsklubben.se/forums/t43881/

http://www.husbilsklubben.se/forums/t39149/

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/231295

http://www.husbilsklubben.se/forums/t46228/

Man kan alltid "förbättra" en husbil helst skulle jag även har ett rör även kopplat till bilens ventilationssystem och på så sätt kört upp lite mot framrutan men det kan ju bli ett projekt framöver .

Lycka till med ditt köp .

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej!

Vi är inne på vår 3:e Frankia. Alla har varit kanonbilar och funkat mycket bra.
Först en 650Ed -00, sedan en 650 EK -05. Nu har vi en 820 I GD -06.

Dubbelgolvet gör att värmekomforten och lastutrymmet blir bra.
På de 2 senaste har vi vattenburen värme. Nu med Alde. Funkar mycket bra.

Alla bilarna är inköpta begagnade med relativt lite mil på mätaren.

Lösning
Toppen