• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hymer B778 SL eller Starline 680??

F

F.d. 53294

Guest
Står och ska köpa en Hymer någon av dessa modeller. Vet inte om jag ska köpa Fiat eller Mercedes. Kommer bli en 2013 eller 2012. Är det någon som har erfarenhet av dessa. Tänker även på andrahandsvärdet.
Gillar bakhjulsdrift kör en del på vintern. Är Mercedes lika bra när den skall säljas om ett eller två år?
//Tofflan

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Hymer B778 SL eller Starline 680??

Hej
De modeller du väljer mellan har ju Iveco resp Mercedes och är båda bakhjulsdrivna.
Ivecon är vanligare som husbil medan Mercedesen är mera personbilslik då den motorn också finns i personbilar. Ett val mellan två trevliga saker så där skulle jag nog låta något annat en drivlina fälla avgörandet. Pris och utrustning kanske?:)

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025

Har själv en Hymer Starline 690 -12 med MB stora motorn m automat. Väldigt nöjda med den. Lite ovant i början att den gungar som ett skepp när man kör i gupp och över trottoarkanter. Använder den även på vinterna och den tar sig fram mycket bättre än de framhjulsdrivna Fiater vi haft förut trots 1,8 ton mera om den är fullastad. Vår modell har ju Queen-bed annars samma som Hymer Starline 680. Vi valde Dometic 2200 för att kunna köra den kortare tider via batterierna med 220-omvandlaren. Den större går ej att köra på den inbyggda 220-omvandlaren på 1500W. Det hade vi god nytta av när vi stod i kö i Tyskland i 38 graders värme och inte hade varv på motorns AC. Även när vi tog rast kunde vi ha den på om det var riktigt varmt. Dessutom går det att köra hela nätterna med bara friskluftfläkt på när man inte står på el. Den storleken räckte gott och väl till i Italien i sommar när vi stod med el. Använder den bara på nätterna.

F

F.d. 53294

Guest

Hej!
778 har ett 5 tons fiat chassi med en 3-liters motor på 177 Hk. Starline har ett 5,3 tons Mercedes chassi med en motor på 190 Hk.
Mvh
Niclas

Toppen