• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hymer B644

F

F.d. 30012

Guest
Hej.
Är på gång att ta hem en Hymer B 644 -02 från Tyskland, måste bestämma mig i helgen. Någon som har erfarenhet från dessa och om det finns något speciellt man bör kolla lite närmare på??
Någon som handlat med Autohaus Rhumetal? Synpunkter isåfall..

F

F.d. 5798

Guest
Sv: Hymer B644

Ingen ugn och lite tråkig klädsel,för övrigt ser den ju jä...gt nice ut.

F

F.d. 5361

Guest

Hej Big Papa

200kg lastvikt är för lite när man vill resa med mer än två bönstörar och en väska :wink:

Fråga om kamrembyte och betala inte så mycket

Nästan alla Hymer B med den ålder säljs handlare :wink:

Mvh.

Norbert

F

F.d. 30012

Guest

Ja, inte mycket att göra åt klädseln, ugn hade helt klart varit gött, kanske går att eftermontera..

Limes, 200 kg? Totalvikt på 4100kg.
Hur mycket är för mycket, vad ska man betala?

Tack för att ni svarar!!:wink:

F

F.d. 5361

Guest

J

...
Limes, 200 kg? Totalvikt på 4100kg.
Hur mycket är för mycket, vad ska man betala?

Tack för att ni svarar!!:wink:

På typeskylt står 200kg
vs194-N2_3.jpg

Eller mena du en annan ?

Aldrig mer än 30.000€
Husbil är nästan 9 år gammal och få ingen gröna miljöplakett i Tyskland,
sen är slut 2012 att köra i stor städer och priser går ner i källaren.

Mvh.

Norbert

F

F.d. 30012

Guest

Hej.
Nej, det är inte den bilen.
Ska vara den nya lådan (med backen upp till höger?), byttes väl nångång i mitten av 2001 om jag fattat rätt..

Än en gång, tack för att ni tar er tid att svara:p:

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Hej
Normal koll av rost och fuktskador bör man alltid göra vid köp av begagnat. Hymer har mycket litet trä i väggar och tak (numera inget) men golvet är fortfarande trä och bör kontrolleras avseende fukt och separation i sandwich och ytstruktur. Tyskarna använder mycket salt vintertid och detta kan påverka träkonstruktioner i golv negativt om det varit brister i rengöring och underhåll, samma gäller rost på den lilla bit som är kvar av orginaldragbilen (de 2m främst i bilen). Kolla också efter "hagelskador" som kan göra att bilen ser ut som en puckelpist på ovansidan. Hittar du rost, tveksamheter under eller hagelskador bör du nog titta vidare efter ett annat objekt för sådana skador är mycket dyra eller t.o.m omöjliga att reparera. Hymer är annars normalt bilar av hög kvalitet och är kända för lång livslängd så det är om allt är bra ett bra köp.:)

F

F.d. 30012

Guest

Limes du får gärna berätta mer om "gröna skylten" och om din syn på priser. I Sverige är ju begärt pris för samma bil ca: 100' mer.

Tack Bestliner!! Det var precis dom typen av tips jag eftersökte.
Inte helt utan magvärk att köpa bil i Tyskland kan jag säga, så jag tar tacksamt emot fler tips och funderingar.

MVH
BP

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Hej Big Papa!

Priset på Hymer har jag ingen aning om, men det jag tror Limes menar med gröna skylten kan du läsa på länken här under.

Miljödekaler

Är ju av intresse beroende på hur man tänker använda husbilen, med kan ju också naturligtvis påverka priset till viss del.

//Tommy

F

F.d. 5361

Guest

Limes du får gärna berätta mer om "gröna skylten" och om din syn på priser. I Sverige är ju begärt pris för samma bil ca: 100' mer.

MVH
BP

Här finns information på sevnska om miljöplakett i Tyskland

Det är inte bara miljöplakett vad pressa ner priser i Tyskland
Jag har inte så mycket tid idag men tänka på att skandinavien har högsta priser i hela Europa och i Tyskland finns för mycket husbilar och för mycket handlare.
Den reell priser i Tyskland ligger om 30->50% under priser i Sverige

Mvh.

Norbert

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Hej.
Nej, det är inte den bilen.
Ska vara den nya lådan (med backen upp till höger?), byttes väl nångång i mitten av 2001 om jag fattat rätt..

Än en gång, tack för att ni tar er tid att svara:p:

Dubbelkolla årsmodellen då tyskarna verkar vara mer pigga på att skylta med datum för registrering/ibruktagande istället för den riktiga årsmodellen.
Ser på annonsen att det skall vara en 2.8 JTD. Den kom under senare halvan av 2001 men kan fortfarande ha "gamla" lådan. Vet av egen erfarenhet. Vill även minnas att den nya instrumentbrädan kom under 2002 och den verkar inte din bil ha. Kanske att den nya lådan kom samtidigt som nya instrumentbrädan..

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Ja där ser man. Då fanns antagligen bara 2.8 JTD med den gamla lådan under en kort period 2001.

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Fins inte sådana bilar att köpa i sverige eller det är mode att handla i tyskland.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Det kan ju vara så att det skilljer en hel del i pris samt så kanske Tyska bilar lite mera utrustade .
Nu är det ju inte heller så kostsamt att registrera dom som förr eftersom man slipper den dyra gas och ventilationskontrollen på nästan 10000:- samt är euron väldigt låg nu .

Om det blir en bra affär märker man den dagen man säljer den , men jag tyckte den hade alldeles för låg lastvikt .

F

F.d. 30012

Guest

Tack alla goa gubbar för svar och synpunkter. Tyvärr så har bilen hunnit säljas innan jag fått svar på alla mina frågor till säljaren, kanske var nåt skumt ändå :confused:. Men, men de är bara att jaga vidare... Tack än en gång:spinny:

Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Tänk på att välja en bil även med lite bättre lastvikt men dom importerade bilarna som redan är utrustade får ju en mer realistisk tjänstevikt än dom svensksålda eftersom dom svänsksålda vägs först och sedan utrustas .

Importerar man får man ju göra en ny vägning och då inkluderar detta ju även markis,ac,cykelhållare osv .
Kan man dock väga upp bilen över 3500kg så är det ju lugnt tills man åker på motorvägen i Österike ,tänkte på Vinjett vs GoBox .

Toppen