• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hymer B 578 Fiat laga färgskada

Mjornbon

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
33131
Medlemskap
2025
Genom lite vårdslös backning skrapade jag en repa i skyddsplåten under garagedörren och skulle fixa detta själv. Slipade, spacklade och grundade. Skulle fixa färg men en lite lackburk från Hymer kostade 2400:- så roligt är det ju inte att betala sådana pengar när en liknande burk hos Biltema kostar 80:- om man bara visste vilken kulör det skall vara. Eller närmaste kulör.
Enligt uppgift är kulören Carrera vit och det finns ingen RAL beteckning.
en lite fundering är ju också om det är samma kulör på den utanpåliggande skyddslisten som på själva karossen ?
är det någon som roddat i detta och kan hjälpa till med lämplig info vore jag mycket tacksam.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Genom lite vårdslös backning skrapade jag en repa i skyddsplåten under garagedörren och skulle fixa detta själv. Slipade, spacklade och grundade. Skulle fixa färg men en lite lackburk från Hymer kostade 2400:- så roligt är det ju inte att betala sådana pengar när en liknande burk hos Biltema kostar 80:- om man bara visste vilken kulör det skall vara. Eller närmaste kulör.
Enligt uppgift är kulören Carrera vit och det finns ingen RAL beteckning.
en lite fundering är ju också om det är samma kulör på den utanpåliggande skyddslisten som på själva karossen ?
är det någon som roddat i detta och kan hjälpa till med lämplig info vore jag mycket tacksam.
Åk till en firma som blandar bilfärg. Dom läser av kulörerna och blandar till rätt nyans. Även färger bleknar. Brukar gå att få som färgstift och sprayburk

Mjornbon

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
33131
Medlemskap
2025
Åk till en firma som blandar bilfärg. Dom läser av kulörerna och blandar till rätt nyans. Även färger bleknar. Brukar gå att få som färgstift och sprayburk
Skall kolla den vägen också men hade hoppats någon före mig försökt få till det via befintliga system.

toker

HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
42457
Medlemskap
2025
vadå det jätte smidigt, jag har gjort det många gångar.
dom har en manik som dom fotor med på lacken. sen blandar dom den färg som du ska ha
senast ca 2 veckor sen, 220 kr för 2 komp spray burk.
räcker till ca 1 kvm

Mjornbon

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
33131
Medlemskap
2025
vadå det jätte smidigt, jag har gjort det många gångar.
dom har en manik som dom fotor med på lacken. sen blandar dom den färg som du ska ha
senast ca 2 veckor sen, 220 kr för 2 komp spray burk.
räcker till ca 1 kvm
Är på väg till min lackfirma och skall kolla om dom fixar det. Hoppas gör jag.

larsemil

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2025
Om du lyfter på motorhuven och letar efter FIAT sylten längst fram. Där brukar färgkoden som FIAT använt stå

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Om du lyfter på motorhuven och letar efter FIAT sylten längst fram. Där brukar färgkoden som FIAT använt stå
Fiat’s standard vit finns på Biltema (flera färgkodar).
Detta gäller lacken på basfordonet -- ej på påbbyggnationen. Tar dessutom inte heller hänsyn till blekning eller andra nyansförändringar.

Pålle

Toppen