Sv: Hymer B 514 SL, vad skall man tänka på ?
Har haft min Hymer B 514 SL sedan den var ny 2007. Lätta chassit 3,5 ton, 3L motor. Mätarställning idag 22 000 mil.
Inga bekymmer de första 20 000 milen. Fick byta växellåda vid 21 000 mil. Till följd av detta även koppling och vattenpump.
Jag sätter värde på:
1. Drivlinan, stark, progr. styrning
2. Bäddarna, bekväma med äkta resårfjädrar
3. Träfri påbyggnad, ingen risk för vattenskador
4. Lagom lång (6.40 m) så man får plats på de flesta parkeringar
5. Köregenskaper, stabil
6. Dubbelgolvet, med frostfri förvaring av samtliga tankar
7. Riktigt stort och lättlastat garage med dörrar på båda sidor
8. Luftburen värme (snabb uppvärmning)
Jag sätter mindre värde på:
1. Låg lastkapacitet (nästan ingen faktiskt), borde varit heavychassi
2. En del detaljmissar som bakljus utan skydd från hjulsprut, underdimensionerade skruvar för inredningen på vissa ställen.
I övrigt:
Bra bil med tanke på att det är en kompakt husbil. Man kan inte vänta sig stort kylskåp, separat toalett och dusch, långbäddar etc om man väljer en bil på 6.40.
Bekymmersfri de första 20 000 milen. Bytte framhjulslager och spridare under garantitiden. Annars bekymmerslöst. Att växellådan gick sönder kan bero på att jag litade på att den var permanentsmord och aldrig bytte olja. Enligt verkstad så kan man definiera permanentsmord som att den inte behöver bytas under normal användning, men att 20 000 mil är lite långt och att jag borde bytt olja.
Lycka till med din Hymer - hoppas den har heavycassi!