• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hymer 544-HJÄLP......

F

F.d. 55534

Guest
Hej, vi är nyblivna och förväntansfulla husbilsägare: Pelle , slöjdlärare och Yvonne klasslärare, på samma skola i Västerort utanför Stockholm. Vi ser fram emot en sommar med paddling och i bästa fall en hel del golf i vårt långa och vackra land. Eftersom vi som sagt är nya i detta sammanhang så är det mycket som vi inte kan och förstår ikring vår Hymer 544 -88.
Är det någon här som äger/har ägt en sådan Hymer och kan bistå oss med råd rörande t.ex Trumavärmare, boiler, gasolinstallation och kylskåp. Dessa har inte varit i bruk på många år, den senaste ägaren använde enbart el via 220. Vi vore väldigt tacksamma för er samlade kunskap, och ser fram emot råd och tips.

Hälsar
Yvonne & Pelle:spinny:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Hymer 544-HJÄLP......

När det gäller värmen så får man ju kolla först så att dom AA 1,5 volts batterierna är ok , du lossar på framstycket/gallret på pannan och nere till höger sitter den batterihållaren .

När du tänder pannan så vrider du vredet till önskat läge och tycker ner den så skall det knäppa/tända och håll nere ca 5 sek så förhoppningsvis är lågan kvar .
Är det denna pannan du har ? http://www.norrlandsvagnar.se/files/Reserv_Truma_S3002_S5002.pdf

F

F.d. 3297

Guest

Hej kära kollegor Y +P,
visserligen är jag numera fritidskonsument efter ett vilt(?) liv(!) i skolan.
Även jag bor, än så länge, i "08" med H-bilen stående uppe i S Roslagen.

Årgången tyx stämma med mitt älskade Ugglebo som är svenskregad som just -88:a.

Vi har köket "på tvären" längst bak med 4 pers. "dinett" till H framför bakaxeln och en
"låångbänk" för "far i huset" att "vid behov" snarka gott på till H.
Stämmer uppbyggnaden med ert slott?

Kylskåpet har jag "byggt ut" ett antal gånger p.g.a tokiga ventilationstekniker och deras
galna vent-krav så jag tror nog jag minns var varenda skruv som håller kylskåpet sitter
(de var ursprungligen måånga!).
Efter ett antal "servicebehov" så borde jag numera veta vad ett kinkigt kylskåp vill
ha för vård. Ingen napp eller rotting men vanligtvis rostkratsning och avsotning.

Hoppas att ert kylskåp, som vårt, har 2 hål i dörröverkanten och en skjutbar stopp uppe
på skåpfronten.
Det yttre hålet är för att spärra dörren mot ofrivillig skåptömning vid hårdare broms
(eller motsvarande!).
Det inre hålet är för att kunna lämna skåpdörren på "låst glänt" när skåpet är tömt för t.ex. övervintring.

Gaskaminen är egentligen skitenkel att få att funka: friska AAA-batterier i hållaren, som sagt. MEN, se till att du får tag på batterier med lång "centrumknapp" för moderna batte-
rier tyx ha krympt i längd/höjd på pluspolen. Kanske en extra lödpärla på pluspolen?

Vrid gasreglaget/värmereglaget till lagom läge(c:a 3-4) och tryck ner det i c:a 15 - 20
sekunder så hör du hur tändaren börjar att ticka/klicka.
Rätt vad det är så hör man gasen ett lågmält "voousch" tända och tändaren tystnar.
Kräver förstås att gasen är både in- och på-kopplad.
Släpp upp värmereglaget. justera värmen efter en stund, det brukar bli duktigt varmt!

Boilern ska egentligen bara vara att slå på, enligt uppgift så har den en 12V-tändare,
så den ska tända sig själv. Men gör det inte utan vatten i!

Gaso, påfyllning eller lservice? kör över Årsta Gärde norrifrån på Hudingevägen.
Direkt när uppförsbacken kommer så sticker det iväg ett avtag upp till ett industriområde. Uppför backen och spana efter en AGA-skylt snett t. H., kör in där, fram till FOGAS, så kan du få alla de råd och reservdelar du behöver.

Du kan nå mig på min mailadress: < hamuma@spray.se >.

Lycka till!

F

F.d. 55395

Guest

En känslig sak är vxl.lådan närmare bestämt 5:a använd inte den under 70 km/tim och se till att över fyll med olja.Lycka till.

F

F.d. 55534

Guest

Hej och tack för inlägget, vad menas med "överfylld" i sammanhanget.......

F

F.d. 14324

Guest

Överfyllt innebär att du slår i mer olja i växellådan än det är tänkt att det ska vara, det gör man för att få bättre smörjning till femmans drev.
Jag vet inte exakt hur mycket extra man ska slå i, så det får någon annan svara på, och jag vet inte om det behövs på alla årsmodeller.
Det finns en hel del att läsa om växellådor och femmans drev här på forumet så du kan prova sökfunktionen så kommer du att finna en hel del information.:)

F

F.d. 55534

Guest

Tack för inlägget, ska omgående skriva ut sotningsbeskrivningen.

Toppen