• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hymer 322

F

F.d. 28368

Guest
Jag är sugen på att uppgradera till en Hymer 322. Idag har jag en VW-buss med TDI motor som drar 0,65-0,67 l/mil när jag kör mellan Sverige och Spanien. Detta är med takboxar och där det aldrig går fortare än 100 km/h. Vad kan jag förvänta mig för bränsleförbrukning med en Hymer 322 ("plåtis" baserad på Fiat Ducato)?

F

F.d. 29876

Guest
Sv: Hymer 322

Hej,

Det beror på hur mjukt "sparsamt" Du kör, vilken motor (storlek och årsmodell), hur mycket last, mm. Det är stor skillnad på senaste motorversion och min -08 modell.

Jag har 3.0 l motorn, kör hårt (tex. maxfart på motorvägen), maxlast 3.5 ton, taket fullt med solceller + satelitantenn och får en genomsnittförbrukning över vintern till Spanien på 1 liter/mil. Jag har gjort tillfälliga försökt köra med "sammetsfot" och nått 0.8 l/mil.

Mvh Bengt

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 28368

Guest

Hej,

Det beror på hur mjukt "sparsamt" Du kör, vilken motor (storlek och årsmodell), hur mycket last, mm. Det är stor skillnad på senaste motorversion och min -08 modell.

Jag har 3.0 l motorn, kör hårt (tex. maxfart på motorvägen), maxlast 3.5 ton, taket fullt med solceller + satelitantenn och får en genomsnittförbrukning över vintern till Spanien på 1 liter/mil. Jag har gjort tillfälliga försökt köra med "sammetsfot" och nått 0.8 l/mil.

Mvh Bengt

Tack för svaret Bengt. Det var bilderna av din bil som fick mig att bli intresserad av en Hymer 322.

Kan du berätta lite mer om skilnaderna mellan motorn på din -08 och nyare modeller? Vid vilken årsmodell kom dom nyare motorerna?

Jag kör med "sametsfot" för att komma ner den låga bränsleförbrukning med VW-bussen. Det verkar som att jag skulle kunna köra Hymern på 0.8 l/mil.

Med tanke på att Hymern är ganska tung olastad är det rimligt att anta att den jag kommer att köra den ganska full-lastad. Vilken motor kommer att gå snålast och vilken skillnad kan jag räkna med mellan de olika motoralternativen?

Jag är i Marbella. Om du är kvar i Spanien och befinner dig i närheten skulle jag gärna komma och titta på din husbil.

Hälsningar,
Per

F

F.d. 29876

Guest

Hej,

Vi har just återkommit till Sverige, men Du är välkommen till Molkom och titta på bilen.

Jag tror att de nya (sparsammare) motorerna kom i höstas. 3.0 l motorn har bl.a. en ny turbo med ställbara ledskenoroch en bättre (och snålare) avgasrening.

Jag vet inte vilken motor som går billigast, min Ivecomotor eller den mindre Fordmotorn, men med den stora motorn går bilen som en raket.

Med den stora motorn behöver man 3.5 ton versionen (motor + automat väger 67 kg extra).

Stora motorn, den tuffare 3.5 tonsfjädringen tillsammans med mina "ballongdäck" (Michelin Latitud Alpin 235/75 R15 XL) gör att bilen påminner om en sportbil att köra!

Mvh Bengt

Toppen