• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hymer återgått till Fiat

F

F.d. 3847

Guest
Någon som vet varför dom släppt Ford. Flera andra tillverkare har också återgått till Fiat.
Anledning tro?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hymer återgått till Fiat

Fiat kom med et billigere chassi som kunne konkurere med platerammen til Ford på pris. Dette sammen med Hymer sin mulighet for egen neseplate på Fiat chassiet tippet tilbake til Fiat også for de enklere modellene. Hymer bygger i dag på 3 fabrikat chassi: Fiat for volumproduktene, MB for S-klassen og Iveco for de største modellene, XL på 50C16 og 50C18 - Liner på 65C18.

F

F.d. 7702

Guest

Hej, Enligt min uppfattning så är Fiat överlägsen Ford till alla delar, gäller även personbil, där har du svaret
sune

F

F.d. 50080

Guest

Du måste använda en blinksmiley! Annars förstår inte folk att du skojar!!! :)

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Jag har förstått att det sitter en Fordmotor i 2.2l i nya Fiaten? Men motorn blev väl bättre när Fiat monterat in den.

Kånnkård

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1408
Medlemskap
2025

varför skulle det vara en Fordmotor i en Fiat? Fiat har en egen fabrik som bara producerar motorer och som även säljs under andra märken. Det låter otroligt med Fordmotorn.
Med vänlig husbilshälsning
Delteff ;)

brogu

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2026

2,2 motorn tillverkas av Ford! Så är det, som tur är spinner den på riktigt bra.:D

S

suneAl

Guest

Motor MJT 100 2,2l tillverkas av PSA "Peugeot/Citroén" & FORD Company av ett gemensamtägt motorfabrik i FRANKRIKE .
I övrigt kommer motor MJT 130 2,3l & MJT 160 3,0l från IVACO MOTORS i SOFIM "ITALIEN"

Med andra ord:

FIAT MJT 100 = 2,2l motor från PSA/FORD
FIAT MJT 130 = 2,3l motor från IVACO MOTOR
FIAT MJT 160 = 3,0l motor från IVACO MOTOR

Varför Hymer återgår till FIAT Chassin är den enkla föeklarningen att FORD klarar inte leverera till HYMER Group i den takt som de är i behov av i sin produktion, har inget att göra med pris eller kvalitet.

PS! I Hymer Group ingår ett stort antal Husbilsmärken: Dethleffs, Burstner, LMC, TEC, Garado, ERIBA etc.

571

Senast ändrad:

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2026

Har hört att Ford inte hinner leverera så snabbt som husbilsbyggarna önskar och därför tröttnat ... men Fiat kan leverera snabbt ... :) //Pirkko

F

F.d. 3847

Guest

Finns det någon substans i att Ford skulle vara en bättre vinterbil än Fiat?

S

suneAl

Guest

Mig veterligen ingen skillnad.

När det gäller BODELEN finns det många uppfattningar.

571

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Finns det någon substans i att Ford skulle vara en bättre vinterbil än Fiat?

Ser det som två bra husbilschassi med lite olika egenskaper och var och en med en del fel och brister. Tycker personligen att inredning och själva "husbilsbygget" är viktigare.

Valde själv Fiat pga Alko-chassit.

Däremot ser jag bakhjusdrivna Ford-chassit som bättre rent körmässigt på vintern.

Chris o Benny

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
729
Medlemskap
2025

Jag har förstått att det sitter en Fordmotor i 2.2l i nya Fiaten? Men motorn blev väl bättre när Fiat monterat in den.
Motorerna som sitter i FIAT from 2007 är av följande fabrikat:
2.2l är Peugeot
2.3l är Fiat
3.0l är Iveco

//Benny

Senast ändrad:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Motor MJT 100 2,2l tillverkas av PSA "Peugeot/Citroén" & FORD Company av ett gemensamtägt motorfabrik i FRANKRIKE .
I övrigt kommer motor MJT 130 2,3l & MJT 160 3,0l från IVACO MOTORS i SOFIM "ITALIEN"

Med andra ord:

FIAT MJT 100 = 2,2l motor från PSA/FORD
FIAT MJT 130 = 2,3l motor från IVACO MOTOR
FIAT MJT 160 = 3,0l motor från IVACO MOTOR

Varför Hymer återgår till FIAT Chassin är den enkla föeklarningen att FORD klarar inte leverera till HYMER Group i den takt som de är i behov av i sin produktion, har inget att göra med pris eller kvalitet.

PS! I Hymer Group ingår ett stort antal Husbilsmärken: Dethleffs, Burstner, LMC, TEC, Garado, ERIBA etc.

571

Tror nog att SuneAl har rätt i sitt inlägg!

Toppen