• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hyllsystem för garaget

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Är det någon som vet om det finns långa glidskenor ca 150cm långa som man kan fästa i garage golvet ,så man kan dra ut en skiva med ex,cyklar på
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.425
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Det finns teleskopskenor som kan bära tung last. Rollco är ett ex. på företag som säljer sådant.
Lämpligast monteras dessa på L-profiler som i sin tur skruvas fast i garagegolvet.
//Kjell
 
Senast ändrad:

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Vad använde du för skruv och hur långa? ( ny på det här :) )
Eftersom jag inte gillar rostiga beslag köpte jag rostfria skruv med mutter M6, genomgående. (Kanske overkill med tanke på att hyllorna bara är lackat järn. Jag använder rostfria skruv på alla ställen i bilen där jag gör egna installationer).
På baksidan (inne i våra garderober under sängarna) satte jag in relativt stora brickor för att säkra så att inte muttrarna ”äter” sig igenom virket. Har fungerat riktigt bra.
 

Stig Lifvendahl

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lerum
HBK-Nr
25073
Medlemskap
2024
Eftersom jag inte gillar rostiga beslag köpte jag rostfria skruv med mutter M6, genomgående. (Kanske overkill med tanke på att hyllorna bara är lackat järn. Jag använder rostfria skruv på alla ställen i bilen där jag gör egna installationer).
På baksidan (inne i våra garderober under sängarna) satte jag in relativt stora brickor för att säkra så att inte muttrarna ”äter” sig igenom virket. Har fungerat riktigt bra.
 

Stig Lifvendahl

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lerum
HBK-Nr
25073
Medlemskap
2024
Tack Thomas.
Rostfritt låter bra. Min fundering var om det går att skruva i"väggen" men du föreslår genomgående bult. Kanske bäst så ;-)
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Tack Thomas.
Rostfritt låter bra. Min fundering var om det går att skruva i"väggen" men du föreslår genomgående bult. Kanske bäst så ;-)
Om virket du ska skruva är rimligt tjockt, kan du använda träskruv. Min erfarenhet se’n båtliv och nu husbil, är att genomgående skruv är bäst. Det vill ju till att man kommer åt förståss. Se bara till att du har lämplig mutterlåsning. Lycka till.
 
Toppen