Flera kloka svar, men inget som helt förklarar sambandet (åtminstone inte som jag ser det). Om vi börjar på efterfrågesidan, så är ju efterfrågan i grund och botten X antal körda km med dieseldrivna fordon. Denna efterfrågan kan då uppfyllas av två olika bränslen; fossil- alternativt förnybar diesel.
Om priset på X km med förnybar diesel är högre, så bör det rimligtvis leda till att fler väljer fossil diesel, vilket alltså ger ökad efterfrågan på fossil diesel och minskad efterfrågan på förnybar diesel. Med en normalt fungerande marknad bör då denna skillnad i efterfrågan följaktligen leda till ökat pris på fossil diesel och minskat pris på förnybar diesel, fram till den punkt där priset per körd km och därmed per liter bränsle med respektive alternativ når jämvikt.
Att så inte varit fallet, dvs att priset varit högre på förnybar diesel, har jag då tolkat som att produktionskostnaden varit högre, vilket då gjort att efterfrågan begränsats till de som är beredda att betala det priset för att rädda miljön, medan resterande körda kilometer utgör den efterfrågan som tillgången på fossil diesel korresponderar mot. Min teori har alltså varit att produktionskostnaden skapat två separata prismodeller, där efterfrågan på förnybar diesel styrs av priset, medan priset på fossil diesel styrs av tillgången i relation till återstående efterfrågan på körda km.
Men när prisnivån på bränsle nu med god marginal passerat det pris som förnybar diesel tidigare sålts till, så faller min tidigare förklaring. Nu bör rimligtvis inte produktionskostnaden längre utgöra någon vattendelare, utan priset på båda alternativen i högre grad styras av den totala efterfrågan på körda km, vilket alltså (enligt min logik) borde leda till prisjämvikt, eller åtminstone minskad prisskillnad. Men ändå förefaller skillnaden i pris vara nästan exakt lika i absoluta tal...
Priset på förnybar diesel verkar alltså inte korrelera varken till produktionskostnad eller efterfrågan, utan snarare till priset på fossil diesel, vilket för mig förefaller ytterst märkligt. Det måste nämligen innebära att marknadens prissättning är "konstruerad" för att begränsa efterfrågan på förnybar diesel, och därmed hålla uppe efterfrågan på fossil diesel, vilket ju går stick i stäv med alla uttalade mål om att rädda klimat och miljö??