• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Huvudströmbrytare

F

F.d. 53350

Guest
Hej alla !
Vi har en Home Car byggd på Ford Transit chassie. Den har sitt batteri under förrarstolen och på höger sida på stolen utanför batteriet sitter en axel ut från nåt jag förmodar är en huvudströmbrytare. Jag har sett samma brytare på en TEC byggd på samma chassie och där fanns ett rött handtag för att stänga av strömen.
Min enkla fråga är, var kan jag köpa ett nytt handtag / vred eller vad det nu kallas ?
Hoppas min bild kom med för den visar hur axeln på brytaren ser ut idag.
Har frågat på Ford med de känner inte till en sådan brytare. Säger att det måste va husbilstillverkaren som satt in den tilsammans med bodelsbatteriet.
/Ingvar

Bilagor

• IMG_0632.JPG
    IMG_0632.JPG
    2,8 MB · Visningar: 36
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53350

Guest
Sv: Huvudströmbrytare

På insidan sitter det en dosa med en del kablar bland annat till batteriet.
Det jag jagar är handtaget / vredet. Finns det nån firma som säljer ???

Anne & Klas

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2025

Hej
Prova om du kan vrida "axlen" genom att skruva på två muttrar (kontramuttrar) som du med hjälp av två ringnycklar el. dylikt låser på axlen.
Då kan du se om det händer något annat mer än du lossar skruven.
Mvh. Klas

Bengt Rehngren

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1508
Medlemskap
2025

hej
Denna skruv tillhör fästanordningen för bostadsbatteriet och är ingen strömbrytaraxel ( tyvärr )och om du vill kika närmare så får du demontera hela stolen för att se, alternativt se med spegel och lampa.

mvh
Bengt

Justerat , det skall naturligtvis vara startbateriet och inget annat som avses.

Senast ändrad:
F

F.d. 53350

Guest

Jepp, fel av mig. Jag utgick från att det var en brytare. Men det är bara en skruv som många påpekar. På insidan sitter en relälåda av nåt slag, förmodligen som skall se till att bodelsbatteriet laddas och styr 12V till kylen när motorn är igång.
När jag såg axeln (som jag antog att det var) trodde jag så klart att det fattades ett handtag, samma som jag sett i en TEC byggd på samma Ford-chassie. På den blev allt strömlöst när man vred det 90 grader.

Toppen