• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

huvudströmbrytare två batterier mb 608

F

F.d. 22106

Guest
hejsan, jag har en mb 608 från 1970.
bussen är 12v men jag måste ha 2 batterier då startmotorn tar 24v, det sitter nåt slags startrelä vid batterierna.
min fråga är var jag ska koppla in en huvudbrytare och vad för brytare jag ska ha, eftersom jag har varit med om att strömen försvinner när bussen stått ett tag,

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029
Sv: huvudströmbrytare två batterier mb 608

Oftast brukar man lägga huvudbrytaren från batterierna mot jord. Man bryter alltså bort jordningen av batterierna.
Har du en jordpunkt vid batterierna? Där en kabel går till det ena batteriet, och den andra till relät? Lossa vid jordpunkten och sätt avskiljaren där.

F

F.d. 22106

Guest

Hej igen, jag har försökt rita upp det jag kunde se i batteriboxen, jag skulle gissa att det är jordkablen som jag ska ha brytare på. rätta mig om det är fel, men så undrar jag villken brytare ska man ha, finns det olika ifall det är possitiv eller negativ krets som ska brytas och hur många amp ska de klara har sett brytare på 100 till 250 A, jag har två st 63Ah batterier.

Bilagor

• Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    24,8 KB · Visningar: 3

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Ankan, har du redan ett relä inkopplat mellan batterierna hjälper det ju inte att sätta en huvudströmbrytare på minuspolen. Förutsatt att relät är ok och ingen överleding mellan kontakterna är ju strömkretsen redan bruten. Försvinner laddning i batterierna är läckaget internt i batterierna! Inget ovanligt på gamla (?) batterier.
// Göte J

F

F.d. 22106

Guest

jaha.. okej, jag vet ju inte riiiiktigt hur det funkar, eftersom relät ger 24v till startmotorn, men jag kan ju vrida på tändningen i bussen som är 12v utan att relät slår till så att säga, problemet kom för nåt år sedan med att strömen försvann och nu har jag köpt nya batterier och ville inte riskera att dom sögs ur för mig...

ja just det, mb 608 skrev jag, men det är en 508, fast det har ju ingen betydelse :)

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Det beror på om relät är ett tvåläges eller treläges, så en huvudbrytare är inte alls fel ändå.
Så stor brytförmåga som möjligt, och du får plats med. Den ska ju normalt inte bryta strömmen, enbart spänningen. Men livslängden är större om den är märkt med en högre strömstyrka.

inka55

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
14422
Medlemskap
2025

Startreläet är ett serie-parallell, i viloläge är batterierna parallellkopplade och ger då 12V men när man trycker på startknappen aktiveras startmotor på 24v enbart till startmotorn. Jag tror att det inte är fel på reläet, du har nog något som drar ström. En huvudbrytare är aldrig fel men försök att hitta en som tål hög ström, en startmotor kan vid starttillfället ta 200-800 Amp under en kort tid, men för den delen behöver inte brytaren klara 800Amp kontinuerligt.

F

F.d. 22106

Guest

okej, jag har läst runt lite och några säger det ena och andra nåt annat, så nu är jag osäker på om det är jordkablen eller pluskablen som jag ska ha brytaren på, det verkar som de flesta säger pluskablen, och då är frågan ska jag bryta på plusen som går ut i bussen från batteriet (vet inte riktigt var den tar vägen) eller är det pluskablen som går från startrelät, eller är det rent av innan relät jag ska bryta???

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Du kan inte bryta på pluskabeln, eftersom den ena pluskabeln ibland kopplas i serie, ibland i parallell.
De som inte har jobbat med bilar säger nog "bryt på plus", de som har jobbat med bilar säger "bryt på minus".
Det finns tom speciella kabelskor till batteriet med inbyggd skruvbar brytare; den passar bara på minuspolen.

Toppen