• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husvagnens renässans?

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
För tre veckor sedan körde jag E6 Halmstad-Malmö med en lånad husvagn.
Vår bil, en Skoda Octavia-06, med 6000 mil på mätaren, hade då en snitt-
förbrukning på nästan 1,5 l/ mil.
Det kändes ej bra, varken att dra husvagnen eller bränsleförbrukningen,
Färdas vi i vår husbil, så drar den mellan 1,1 till 1,25 l/ mil. Och det känns mycket,mycket bättre. Helt enkelt en livskvalite,
Så vår slutsats är given: ingen rännesans för husvagn.
Detta på tal om nya skattebördor på oss husbilsägare.

mvh
Fincan

F

F.d. 2577

Guest
Sv: Husvagnens rännesans?

Såg dina funderingar kring husvagn. Är det inte två sätt att leva? Husvagnsägaren är mer campingpermanent, husbilägaren är mer rörlig och stannar inte länge på samma plats. Jag bortser då från övervintrare kring Medelhavet. Kan jag ha rätt i mina antaaganden?
Leffe

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024

Hej.
Jag tycker inte det.
Bägge sätten är mobila, skillnaden är den som besitter respektive.
mvh
Fincan

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 28371

Guest

Jeg har bare erfaring med husvagn. Med en Volvo V40 1,9D og en Solifer husvagn med totalvekt på 1400kg etter seg var mitt snitt forbruk 0,9l/mil ved en hastighet på 80km/t. Jeg antar at skilnaden mellom drivstoffforbruket hos Skodaen og husbilen skyldes at Skodaen var med bensinmotor og husbilen hadde dieselmotor.

F

F.d. 5817

Guest

Jag är ochså belägen att hålla med.

Fort gjort att dra alla husvagnsägare eller husbilsägare över en kam. Visst finnes det många, många husvagnsägare som far land och rike runt.

FERIEBILDER_16_JULI_2005_008.jpg

Min före detta ekipage dror runt litern/milen. Diesel och stark motor gjorde nog sitt. Svagare motor gör nog att bilen drar mer med vagn bakom.

F

F.d. 8653

Guest

Håller med Markus. Vi for runt mycket mer med våran husvagn än stod på camping. Fricampade mestadels. Hade en förbrukning på ca 0,9-0,95l/mil med våran VW Passat TDI

F

F.d. 52964

Guest

Vi har också åkt runt en hel del i Europa med vårt tidigare ekipage. Bränsleförbrukningen har legat på 1,1 - 1,2 l/mil trots en sammanlagd totalvikt på nära 5 ton, så inte är det bränsleförbrukningen som avgör valet mellan husvagn och husbil. Däremot så är det betydligt lättare och bekvämare att köra en husbil än att dra en stor tung husvagn bakom bilen.

Bild 11 040.jpg
Bilden är tagen vid Felbertunneln i Österrike 2007-05-29

ellerto

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
3031
Medlemskap
2025

Min Mondeo V6 och Solifer S5 hade en förbrukning på ca: 1,4 Bensin.
Min Hobby 690 GES drar runt 1.0 diesel.
Varför numera husbil ? Jag har blivit mer rastlös, gillar inte att stå länge på
samma plats utan vill se mycket. Samt att det känns bättre för mig när
vi fricampar att sova i Husbilen. (Med bil o husvagn måste man gå ut för
att komma in) Husbilen är det bara att gå och lägga sig vid ett stopp.
Men detta är mina högst personliga tankar.:)

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Såväl husbil som husvagnsekipage har sina respektive fördelar och nackdelar och vi har provat diverse under de gångna decennierna.
Men husbilsalternativet har en för min del avgörande fördel, det går dra släp! Hästsläp, snöskotersläp eller som ofta för oss båtsläp. Nu närmast inplanerat två veckor laxfiske med trollingbåten på Vänern, kombinerat med fågelskådande. Lägger in bilder från motsvarande resa i fjol, båten och bilen ute på Värmlandsnäs den 20/4. Detta vill man inte vara utan, ssk med tanke på att snön ligger meterdjup här hemma och att Storsjöns is inte brukar brytas upp förrän runt 20 maj.
aake

Bilagor

• IMG_5117-01.jpg
    IMG_5117-01.jpg
    2,2 MB · Visningar: 0
  • IMG_5110-01.jpg
    IMG_5110-01.jpg
    591,7 KB · Visningar: 0
  • IMG_5112-01.jpg
    IMG_5112-01.jpg
    951,2 KB · Visningar: 0
Toppen