• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husvagn

F

F.d. 2297

Guest
Hej
Nu har vi bestämt oss och sålt husbilen och köpt husvagn istället. Men man vet alldrig kanske blir det husbil igen kommer att fortsätta att vara medlem i HBK
Hälsn
Elving o Inga-Britt

Senast redigerad av en moderator:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Husvagn

Hej Elving och Inga-Britt.

Vi har också valt mellan husbil och husvagn några gånger i livet. F n är det husbil men vi är inte främmande att det kanske blir husvagn igen i framtiden. Det är helt enkelt två olika sätt att bedriva camping på. Husbilens rörlighet och smidighet på vägen, samt vid både uppställning och avfärd är ju klar. Sedan är husvagnen suverän när man ligger lite längre på samma plats. Dessutom har man ju tillgång till personbilen och behöver inte plocka ihop en massa när man vill åka på utflykt eller handla. Sedan kan man ofta lasta betydligt mycket mer i bil och husvagn.

Så det är två olika men bra campingformer och man ska välja det som passar en bäst just nu! Så ni har säkert gjort ett klokt val.

Krister N

F

F.d. 2297

Guest

Hej
På sommaren ligger vi 2 veckor på Lerberbets camping i Höganäs vår och höst ligger vi en vecka på sengårdens camping i Dalarna då är det skönt att ha personbilen att åka runt med. Vi köpte en billig husvagn och provsde med en vecka i Dalarna och vi trivdes med husvagn så nu har vi bytt till oss en nyare . men man vet ju aldrig det kanske blir husbil igen om några år
Hälsn
Elving o Inga-Britt

F

F.d. 28371

Guest

En husvagn med mover er vel smidigere å stelle opp. Og den er vel også enklere å få i plant laege.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Vi hade mover på vår senaste vagn. Det är mycket smidigt när du inte kommer till med dragbilen. Däremot har du kvar nivåreglering och koppling till och från bilen. Vi körde nivåreglering med en rejäl skruvdragare med bra vridmoment.

Oavsett detta tycker jag att det är betydligt mer slit att ställa upp en husvagn än en husbil.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Ett stort + för husbilen då jag stannar på en parkering i ösregn för att koka kaffe o bre en macka. Samma då jag ankommer till en camping och då jag skall lämna den om vädret är ygt. Ett stort - för husbilen är som tidigare sagt att man normalt inte har någon bil att ta till för att handla mm.
:mcride:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Men Alve.... Husbilen är ju en bil! Du behöver väl inte två bilar?

Jappe

F

F.d. 28371

Guest

Det er ikke alle campingplasser som har markerte plasser å plassere husbil eller husbil på. Hvordan markerer dere plassen når dere reiser ut for å handle med husbilen så ikke plassen er blitt okupert av andre mens dere har handlet?

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Vi brukar låta bord och stolar stå kvar, för att markera at platsen är upptagen. Eller en varningstriangel, eller något annat.

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024

Tar man den ekonomiska biten av det hele, kan vi konstatera att husvagnen kostat oss:

Försäkring: 25 kr per månad
Skatten: ca 400 kr per år
Bränsleförbrukning efter en skoda diesel: 0,70 per mil efter senaste alpresan.
Inköpspriset-håll i er: 35.000 kr.
Service och förslitningsdetaljer hitintills : nästan 0 kr.

Med dessa utgifter är det lite lättare att gå i pension och ändå njuta av campinglivet.

mvh
Fincan

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Men Alve.... Husbilen är ju en bil! Du behöver väl inte två bilar?

Jappe

Stämmer ju i o f s. Men har man kört upp den i våg och drämt ner pinnar för markisen så att kineserna klagar så vill jag stå kvar.

Har annars en skylt på en pinne på vilken det står: HÄR BOR NPE 400.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Stämmer ju i o f s. Men har man kört upp den i våg och drämt ner pinnar för markisen så att kineserna klagar så vill jag stå kvar.

Har annars en skylt på en pinne på vilken det står: HÄR BOR NPE 400.

...jag är säker på att du skråspikar markispinnarna! :)

Krister N

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Vi har en liten Dethleffs på 7 m och vi funderar på att komplettera den med en Dethleffs Beduin. Då får man alla fördelarna och kan t ex ställa ekipaget i vinkel. Enda lilla nackdelen är väl om man kasar iväg för lång med bara husbilen. Då måste man tillbaks och hämta husvagnen.

Sen är det ju lättare att hantera husvagnen bakom husbilen än bakom en vanlig bil.

Toppen